Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

عروسکی که ۶۵ ساله شد؛ برگزاری نمایشگاه باربی در لندن

عروسک باربی
عروسک باربی Copyright Alan Diaz/AP
Copyright Alan Diaz/AP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نمایشگاه جدیدی به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تولید عروسک مشهور باربی در موزه طراحی لندن در روز جمعه ۱۵ تیرماه/۵ ژوئیه به مدت هفت ماه افتتاح خواهد شد.

آگهی

نمایشگاه جدیدی به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تولید عروسک مشهور باربی در موزه طراحی لندن در روز جمعه ۱۵ تیرماه/۵ ژوئیه به مدت هفت ماه افتتاح خواهد شد. این نمایش ۲۵۰ شی از دنیای باربی، از جمله ۱۸۰عروسک عرضه شده در طی هفت دهه را ارائه می‌دهد، و کن و دیگر «دوستان» باربی هم در این نمایشگاه دیده ‌می‌شوند.

دانیل تام، متصدی این طرح درباره این نمایشگاه توضیح می‌دهد: «از دیدگاه موزه طراحی، کاری که واقعا می‌خواستیم انجام دهیم نگاه کردن به باربی از دریچه طراحی است. بسیاری از مردم نمی‌دانند این عروسک‌ها چگونه و چرا خلق شدند و به چه دلیل این قیافه و ترکیب را دارند. این اشیا در خلا طراحی نشده‌اند بلکه به اشکالی بسیار متفاوت با فرهنگ عامه در‌هم تنیده‌ شده‌اند و ما می‌خواستیم این جنبه را بررسی کنیم.»

کیم کولمون، معاون طراحی شرکت «ماتل»‌ که سازنده باربی است، درباره رونق دوباره این عروسک توضیح می‌دهد: «او همیشه بخشی از فرهنگ بوده است، اما فکر می‌کنم اکنون مردم به عمق و کشش برندی مانند باربی پی برده‌اند. باربی خیلی بیشتر از یک عروسک است.»

اقلام کلیدی نمایشگاه عبارتند از یک باربی اصیل ۱۹۵۹ با لباس شنا راه راه سیاه و سفید، یک نمونه اولیه باربی سخنگو ساخت سال ۱۹۶۸ برگرفته از آرشیوهای شرکت ماتل، باربی «هلو و خامه» ‌دهه هشتاد میلادی و باربی فضانوردی که شبیه به اولین کاپینان زن ایستگاه بین‌المللی فضایی، سامانتا کریستوفورِتی، ساخته شد.

این فضانورد باربی شبیه به خود را در سال ۲۰۲۲ در طول ماموریت ۱۷۰ روزه با خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد و این عروسک پیشتر هرگز به نمایش درنیامده بود.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند باربی «دختر موج‌سوار» تولید سال ۱۹۷۱، باربی پیشگام «از روز تا شب» که در سال ۱۹۸۵ برای نشان دادن تغییرهای اساسی محل کار برای زنان در دهه ۱۹۸۰ طراحی شد، و باربی «کاملا مو» تولید ۱۹۹۲ که تاکنون پرفروش‌ترین مدل این عروسک بوده است، را از نزدیک ببینند.

از آنجایی که آماده این نمایشگاه ۵ سال طول کشید، گوشه کوچکی به فیلم «باربی» محصول ۲۰۲۳، به کارگردانی گرتا گرویگ نیز اختصاص یافته است.

نمایشگاه باربی تا ۵ اسفند ۱۴۰۳ (۲۳ فوریه ۲۰۲۵) در موزه طراحی لندن برپاست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره فالاس والنسیا؛ زمانی که عروسک‌ها شهر را پر می‌کنند

وقتی پسربچه بازیگوش خود را داخل دستگاه جایزه‌های عروسکی گرفتار می‌کند

عروسک مهاجر «امل» از مرز آمریکا و مکزیک دیدار کرد