Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آیا پورتوریکو بعد از ۱۵۰ سال از آمریکا جدا می‌شود و بار دیگر به اسپانیا می‌پیوندد؟

استقبال پدرو پیرلوئیسی فرماندار پورتوریکو از پادشاه فیلیپ ششم اسپانیا
استقبال پدرو پیرلوئیسی فرماندار پورتوریکو از پادشاه فیلیپ ششم اسپانیا Copyright Carlos Giusti/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Carlos Giusti/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: اسپانیایی

در حالی که بحث‌های اصلی در مورد وضعیت سیاسی پورتوریکو بین وابسته ماندن به ایالات متحده و یا اعلام استقلال در نوسان است، اقلیت کوچکی وجود دارد که می‌خواهد این جزیره واقع در دریای کارائیب را به تحت قیومیت اسپانیا بازگرداند.

آگهی

این ایده توسط یک سازمان به نام «پیشروان اتحاد مجدد» (Adelante Reunificacióncionistas) پشتیبانی می‌شود.

این حزب سیاسی که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و تنها از ۳۶ نفر تشکیل شده است، هفته گذشته برای اولین بار در بحثی در کمیته ویژه سازمان ملل در مورد استعمارزدایی شرکت کرد.

خوزه آلفردو لارا، رئیس این سازمان، به کمیته استعمارزدایی سازمان ملل گفت: «ما معتقدیم که الحاق پورتوریکو به اسپانیا یک جایگزین مناسب برای وضعیت استعماری کنونی پورتوریکو است که در حال حاضر یک قلمرو غیرقانونی ایالات متحده به شمار می‌رود.»

آنت فالکون، سیاستمدار پورتوریکویی، در ۲۰ ژوئن در مقابل یک کمیته سازمان ملل متحد استدلال‌های حزب خود را در این خصوص ارائه داد و گفت: «ما می‌خواهیم به اسپانیا بازگردیم تا فرهنگ، زبان و آداب و رسوم خود را حفظ کنیم».

فالکون اضافه کرد: «ما قویا به راه حل اتحاد مجدد توافق‌شده بین ایالات متحده، اسپانیا و پورتوریکو اعتقاد داریم. ما می‌خواهیم به اسپانیا برگردیم زیرا این کشور، یک کشور دموکراتیک، مدرن و متعهد به تمدن غربی است. زنده باد اسپانیا، زنده‌ باد سرزمین مادری و زنده باد پورتوریکو اسپانیا.»

روز دوشنبه پدرو پیرلوئی سی، فرماندار پورتوریکو، اعلام کرد همزمان با انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری ایالات متحده در روز ۵ نوامبر شهروندان پورتوریکویی می‌توانند با شرکت در یک رفراندوم درباره وضعیت سیاسی آینده خود در آمریکا نظر دهند.

اگرچه هیچ آمار رسمی‌ای در مورد میزان حمایت از جنبش جدید وجود ندارد، اما «پیشروان اتحاد مجدد» می‌گویند که طبق نظرسنجی آنان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶.۳ درصد از جمعیت پورتوریکو از ایده تبدیل شدن به یک منطقه خودمختار وابسته به اسپانیا حمایت کرده‌اند.

نماینده حزب پیشروان اتحاد مجدد در کمیته استعمار سازمان ملل

رئیس این سازمان در این باره می‌گوید:‌ «در پورتوریکو افراد زیادی هستند که اتحاد مجدد را دنبال می‌کنند و با آن هماهنگ هستند، اما در خیابان‌ها حضور ندارند و خود را همراه نشان نمی‌دهند زیرا از سرکوب و از دست دادن شغل خود می‌ترسند.»

اسپانیا بنابر معاهده ۱۸۹۸، که پس از جنگ آمریکا و اسپانیا به امضای طرفین رسید، پورتوریکو را به همراه کوبا، فیلیپین و گوام از دست داد.

پورتوریکویی‌ها شهروندان ایالات متحده محسوب می‌شوند، از قانون اساسی تبعیت می‌کنند و تابع قوانین فدرال هستند. دفاع از مرزها و روابط خارجی جزیره بر عهده دولت ایالات متحده است.

با این وجود، پورتوریکویی‌ها حق رای دادن به رئیس‌جمهور آن کشور را ندارند. به همین خاطر حزب جدید خواستار حق رای برای رئیس‌جمهور اسپانیا است.

سازمان ملل در سال ۱۹۷۸ مشخص کرد که «روابط استعماری» بین ایالات متحده و پورتوریکو وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پشت پرده اجسام نورانی که در آسمان پورتوریکو مشاهده شدند

طوفان دوریان پس از پورتوریکو و جزایر ویرجین در راه فلوریدا

آتش سوزی در پورتوریکو زندگی ساکنان را فلج کرد