Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

راه حل فناوری؛ برای مدیریت رمزهای عبور زیادی که داریم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

رمز عبور
رمز عبور Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همه ما در زندگی‌ آنلاین‌مان گذرواژه‌های زیادی داریم که باید آن‌ها را به یاد داشته باشیم. از رمز عبور برای برای ایمیل‌ها و حساب بانکی‌مان گرفته تا حساب‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های خرید اینترنتی.

آگهی

بر اساس برخی مطالعات غیرعلمی، افراد عادی صدها رمز عبور دارند. عددی که برای حفظ کردن و در خاطر نگه داشتن بسیار زیاد است.

ممکن است وسوسه شوید آن‌ها را بازیابی کنید، اما این یکی از عادات بد رمز عبور است که کارشناسان امنیت سایبری نسبت به آن هشدار می‌دهند.

یک راه حل جایگزین استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور است. سر و کله این برنامه‌ها چندین سال است که پیدا شده و می‌توانند ابزارهای مفیدی برای شما باشند. در اینجا راهنمای نحوه استفاده از آنها آورده شده است:

قدم اول؛ چرا باید از نرم‌افزار مدیریت رمز عبور استفاده کنیم؟

بسیاری از مردم فقط از یک رمز عبور برای همه حساب‌های آنلاین خود استفاده می‌کنند، عمدتاً به این دلیل که راحت‌ترین کار است.

با این حال باید از این کار به شدت اجتناب کرد. چرا که اگر اطلاعات کاربری شما در یک رخنه سایبری درز کند، هکرها می‌توانند از رمزهای عبور سرقت‌شده برای ورود به سرویس‌های دیگر شما استفاده کنند.

همچنین باید از اطلاعاتی که به راحتی قابل حدس زدن هستند مانند تولد، نام اعضای خانواده، تیم‌های ورزشی مورد علاقه و یا عبارات ساده مانند «abc123» استفاده نکرد.

کارشناسان می‌گویند بهترین استراتژی استفاده از رمز عبور متفاوت برای هر حساب است، هرچه طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد، بهتر است. در عین حال تا جایی که امکان دارد با احراز هویت دو مرحله‌ای از موجودی اطلاعات حساب پشتیبان‌گیری شود.

با این وجود قابل درک است که به خاطر سپردن همه آن کدهای مختلف غیرممکن است. بنابراین اجازه دهید یک مدیر رمز عبور این کار را انجام دهد.

فراموشی رمز عبور پدیده‌ای رایج به شمار می‌رود
فراموشی رمز عبور پدیده‌ای رایج به شمار می‌رودعکس: آسوشیتد پرس

ابزار مدیریت رمز عبور چگونه کار می کند؟

مفهوم اصلی ساده است: رمزهای عبور شما به طور ایمن در یک صندوق دیجیتال ذخیره می‌شوند. هنگامی که نیاز به دسترسی به یک سرویس آنلاین دارید، آن‌ها محل ورود و رمز عبور را به طور خودکار برایتان پر می‌کنند. تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید یک رمز عبور کلی برای باز کردن جعبه مدیریت رمزهای عبور‌تان است.

اکثر برنامه‌های مدیریت رمز عبور یک اپلیکیشن روی تلفن‌های هوشمند دارند که با مرورگرهای تلفن همراه و سایر برنامه‌ها کار می‌کند و می‌توان آن را با اثر انگشت یا شناسه چهره باز کرد. اگر از رایانه استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق یک افزونه مرورگر یا با رفتن به یک وب‌سایت به صندوق رمز عبور خود وارد شوید.

یک ابزار مدیریت رمز عبور خوب همچنین باید بتواند رمزهای عبور پیچیده با حروف، اعداد و نمادها را برای هر زمان که در حال راه اندازی یک حساب کاربری جدید هستید ایجاد کند.

این برنامه همچنین باید تشخیص دهد که آیا برای اولین بار است که به یک سرویس آنلاین وارد می‌شوید یا نه؟ و در صورت پاسخ مثبت، از شما بپرسد که آیا می‌خواهید اعتبارنامه‌هایی را که وارد کرده‌اید ذخیره کنید.

اینگونه نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا طعمه کلاهبرداری‌های موسوم به «فیشینگ» نشوید. آن‌ها ایمیل‌های حاوی لینک کلاهبرداران را (که سعی می‌کنند شما را فریب دهند تا روی پیوندی به یک وب‌سایت جعلی کلیک کنید) تشخیص داده و به شما هشدار می‌دهند.

همزمان اگر آدرس وبسایت با آدرسی که برای آن رمز عبورتان را ذخیره کرده‌اید مطابقت نداشته باشد، ابزار مدیریت رمز عبور به طور خودکار جزئیات محل‌های رمز عبور را پر نمی‌کند.

این نرم‌افزارها می‌توانند علاوه بر رمز عبور، کد پین‌های بانکی و کارت اعتباری را نیز ذخیره کنند.

چگونه بهترین ابزار مدیریت رمز عبور را برای استفاده انتخاب کنم؟

ده‌ها ابزار این‌چنینی در بازار وجود دارد و برای همین تشخیص اینکه کدام مورد برای شما بهتر است، دشوار است.

پلتفرم‌های شناخته‌شده‌تر عبارتند از 1Password، Bitwarden، Dashlane، Bitdefender، Nordpass، Keeper و Keepass.

بسیاری از وب‌سایت‌های فناوری با بررسی‌های فنی و آزمایش‌ها، فهرستی از محبوب‌ترین این سرویس‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند.

آگهی

اکثر سرویس‌ها نسخه رایگان و پولی دارند. گزینه‌های پولی معمولاً چند دلار در ماه هزینه دارند، در حالی که پیشنهادات رایگان معمولاً دارای محدودیت‌هایی مانند اجازه دادن به تنها یک دستگاه برای ورود همزمان به سیستم یا تعداد رمزهای عبوری ذخیره‌شده هستند.

رمز عبور
رمز عبورعکس: کانوا

اگر هزینه یک فاکتور کلیدی برای شما است، سرویس رایگان «Bitwarden» امتیاز برتر را از نظر منتقدان دریافت کرده است. اگرچه به اصطلاح زرق و برق کمتری دارد و ساده‌تر طراحی شده است.

یک ابزار مدیریت رمز عبور خوب باید در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف با برنامه‌هایی برای رایانه‌های ویندوز و مک، همینطور دستگاه‌های تلفن همراه تحت آی‌او‌اس (آیفون) و اندرویدی کار کند. آن‌ها همینطور افزونه‌هایی برای مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس دارند.

اپل شرکت سازنده آیفون نیز قرار است در نسخه جدیدی از سیستم عامل خود که در پاییز امسال عرضه می‌شود، برنامه‌ای برای مدیریت رمزهای عبور بگنجاند.

اما آیا این‌ها در نهایت امن هستند؟ پاسخ کارشناسان مثبت است. ابزارهای خوب مدیریت رمز عبور از رمزگذاری‌های قوی استفاده می‌کنند؛ امری که باعث می‌شوداز دیده شدن داده‌های شما توسط دیگران جلوگیری شود.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پیتر آرنتز، محقق ارشد اطلاعات بدافزار در شرکت امنیت سایبری «ملوربایتز»، در این باره می‌گوید: «رمزگذاری قوی تضمین می‌کند که حتی اگر رایانه یا ابزار مدیریت رمز عبور شما به خطر افتاد، مهاجم نتواند به سادگی همه رمزهای عبور شما را بخواند، زیرا آنها به صورت رمزگذاری شده ذخیره می‌شوند و مهاجم برای رمزگشایی آنها به رمز عبور اصلی نیاز دارد.»

یک ابزار مدیریت رمز عبور خوب همچنین باید بازرسی‌های امنیتی منظمی را انجام دهد و در صورت وجود نقض، کاربر را سریعا مطلع سازد.

بسیاری از سرویس‌ها داده‌ها را در فضای ابری ذخیره می‌کنند، اما اگر در مورد آن‌ها نگران هستند، برخی به شما اجازه می‌دهند که رمزهای عبورتان را فقط در دستگاه خود ذخیره کنید، هرچند این کار می‌تواند یک فرآیند پیچیده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رایانه و کارت‌های حافظه حاوی طرح‌های ایمن‌سازی بازی‌های المپیک پاریس به سرقت رفت

آیا باید وبکم خود را بپوشانید؟ ۵ توصیه برای حفاظت از حریم شخصی

هکرها چطور به رایانه‌ها نفوذ می‌کنند؟