Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران؛ جایی که سایه دونالد ترامپ سنگین‌تر از نامزد پیروز است

تبلیغات انتخاباتی در ایران
تبلیغات انتخاباتی در ایران Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در شرایطی که ایرانیان امروز (جمعه، ۸ تیر) برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید به پای صندوق‌های رای می‌روند، ناظران خارجی بیشتر بر تاثیر این انتخابات بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی و نحوه تعامل تهران با رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا متمرکز هستند.

آگهی

جان گامبرل، مدیر بخش اخبار خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی به تاثیر این انتخابات بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی و نقش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این موضوع پرداخته است:

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخابات روز جمعه، در لحظات پایانی آخرین مناظره تلویزیونی از کسی نام برد که بیش از همه بر روابط جمهوری اسلامی با جهان در سال‌های اخیر تاثیر گذاشته است.

وی هشدار داد که اگر مشکلات اقتصادی حل نشود، رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند «مجبور شود ایران را به (دونالد) ترامپ بفروشد یا تنش خطرناکی در کشور ایجاد کند.»

تصمیم دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ مبنی بر خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران باعث شد که تحریم‌های فلج‌کننده مجدداً اعمال شوند و تهران تا حد زیادی از نظام اقتصادی جهان خارج شود.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در این هفته نسبت به حمایت از نامزدهایی که «فکر می‌کنند همه راه‌های پیشرفت از آمریکا می‌گذرد» هشدار داد؛ انتقادی به نظر از تنها اصلاح‌طلب رقابت‌کننده، مسعود پزشکیان، که بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را کاملا پذیرفته است.

اجتماع هواداران محمدباقر قالیباف
اجتماع هواداران محمدباقر قالیبافعکس: آسوشیتد پرس

شش نامزد اولیه ریاست‌جمهوری، که دو نفر از آن‌ها تا پنجشنبه کنار رفته بودند، در جریان مناظرات انتخاباتی بارها از دونالد ترامپ حرف زدند. سعید جلیلی نامزد تندرو رقبای خود را به سخره گرفت که از ترامپ «می‌ترسند» و قول داد که با او مبارزه کند.

مصطفی‌پورمحمدی نیز گفت «من کسی هستم که می‌توانم در برابر ترامپ بایستم.»

این در حالی است که ترامپ نیز به نوبه خود در روزهای به اظهار نظر در رابطه با ایران پرداخته است. وی در صحبت با پادکست «All in» تکرار کرد که می‌خواسته «معامله‌ای عادلانه با ایران بکند.»

او گفت:‌ «یک کودک هم می‌توانست با آن‌ها معامله کند، ولی بایدن هیچ کاری انجام نداد.»

دولت بایدن هرچند در مورد موضوعاتی همچون حقوق زنان از ایران انتقاد می‌کند، اما در صحنه عمل دسترسی به برخی دارایی های مسدود شده جمهوری اسلامی در خارج از کشور را باز کرده است.

منابع آگاه می‌گویند این تسهیل در تحریم‌ها کمتر از یک ماه قبل از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه سپتامبر و در پی مبادله زندانیان بین دو کشور انجام شده است.

در حالی که مذاکرات در وین با قدرت‌های جهانی برای از سرگیری توافق هسته‌ای به شکست انجامیده است، بایدن ممکن است در تلاش باشد تا استراتژی زمان باراک اوباما را تکرار کند: تیمش بی سر و صدا به طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها برای رسیدن به توافقی کار کنند و آن پیش‌نویس بعداً روی میز قرار گیرد.

دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاعکس: آسوشیتد پرس

در همین حال صحنه اصلی برای ایران در ۵ نوامبر رقم خواهد خورد، روزی که انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار می‌شود.

انتخاب مجدد جو بایدن به احتمال زیاد ادامه همین رویکرد چماق وهویج فعلی خواهد بود که تا کنون در دوره او اعمال شده است. اما اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود، مسئله می‌تواند تغییر کند.

به دستور آقای ترامپ بود که در سال ۲۰۲۰ قاسم سلیمانی در بغداد کشته شد، در حالی که او همچنان اصرار داشت خواهان توافق با تهران است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در شرایطی است که بسیاری از سیاست‌های پیشین دولت بایدن برای خاورمیانه با جنگ اسرائیل و حماس تغییر کرده است.

در این میان جنگ احتمالی بین اسرائیل و لبنان، یا فعالیت‌های حوثی‌های یمن، نیز می‌توانند محاسبات را هم در تهران و هم در واشنگتن به شدت به هم بریزند.

آگهی

این‌ها همه احتمالاتی است که می‌توانند تحقق پیدا کنند، در حالی که به مانند دهه‌های گذشته ایران و ایالات متحده در تنش‌های در هم تنیده با یکدیگر گرفتار مانده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات: رقابت نزدیک سعید جلیلی و مسعود پزشکیان

 آمریکا تحریم‌های تازه‌‌ای علیه ایران به دلیل «تشدید تنش هسته‌ای» وضع کرد

وال‌استریت ژورنال: اهداف انتخاباتی بایدن منجر به تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است