Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

دو نامزد «پوششی» انتخابات ریاست جمهوری ایران کنار کشیدند؛ قالیباف: تا آخر هستم

دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انصراف دادند
دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انصراف دادند Copyright یورونیوز
Copyright یورونیوز
نگارش از ایورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهلت تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی از هشت صبح امروز پنجشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۳ به پایان رسید و تا این لحظه ۲ نامزد از رقابت بر سر به دست گرفتن ریاست قوه مجریه در این کشور انصراف دادند.

آگهی

علیرضا زاکانی پیش از ظهر روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که از ادامه شرکت در رقابت انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران انصراف می‌دهد و از هیچگونه «ملامتی» در این خصوص نمی‌هراسد.»

زاکانی که شهردار تهران نیز هست در این پیام کوتاه از جلیلی و قالیباف نیز خواست تا «وحدت» کنند و به گفته او «مطالبه بحق نیروهای انقلاب را بی پاسخ نگذارند و مانع از تشکیل دولت سوم روحانی شوند. او گفت: «از مردم عزیز و هواداران سپاسگزارم و از ملامت‌ها نمی‌هراسم.»

محمدباقر قالیباف، دیگر نامز اصولگرایان بلافاصله با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به آن واکنش نشان داد. قالیباف ضمن تشکر از زاکانی و قاضی‌زاده بابت اعلام انصراف آن‌ها به نفع «نیروهای انقلاب» به صورت تلویحی اعلام کرد که به نفع سعید جلیلی کنار نخواهد کشید.

قالیباف در این پیام نوشت: «تا آخر ایستاده‌ایم تا دولتی کارآمد وانقلابی تشکیل شود.»

پیش‌تر نیز امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران و رئیس بنیاد شهید ایران که به عنوان یکی از پنج نامزد اصولگرا در این رقابت حضور داشت چهارشنبه شب با انتشار پیامی رسما به نفع آنچه وی «اجماع نیروهای انقلاب» خواند از نامزدی در این انتخابات کناره‌گیری اعلام کرد.

وی در مناظره‌های انتخاباتی، بیش از آنکه از خودش دفاع کند، به تبلیغ ابراهیم رئیسی پرداخته و بارها عملکرد دولت او را به رخ تنها حریف اصلاح‌طلب و البته مخاطبان این مناظرات کشیده بود.

آقایان زاکانی و قاضی زاده هاشمی را نامزدهای به اصطلاح «پوششی» در میان دو نامزد دیگر اصولگرا لقب داده بودند.

قاضی زاده هاشمی در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز نامزد شده بود و کمتر از یک میلیون رای را به خود اختصاص داد و در رده آخر قرار گرفت.

شش نامز اولیه برای انتخابات ریاست جمهوری در ایران
شش نامز اولیه برای انتخابات ریاست جمهوری در ایرانآسوشیتدپرس

مصطفی پورمحمدی یکی از کسانی بود که در مناظرات به همراه تنها نامزد اصلاح‌طلبان، جبهه‌ای مخالف در برابر سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف تشکیل داده بود.

با توجه به پیشتاز بودن مسعود پزشکیان، تنها نامزد منتسب به اصلاح‌طلب‌ها در نظرسنجی‌ها، به نظر می‌‌آید در صورت عدم کناره‌گیری یکی از دو نامزد اصلی اصول‌گرا (جلیلی یا قالیباف)، انتخابات قطعا به دور دوم کشیده شود.

به اعتقاد برخی تحلیل‌گران، با توجه به روند صعودی مقبولیت مسعود پزشکیان، نامزد اطلاح‌طلب نزد رای‌دهندگان، در صورت کارساز نبودن فشار‌‌های موجود برای کناره‌گیری یکی از دو نامزد اصلی اصولگرا، احتمال انتخاب رئیس جمهوری ایران در دور نخست نیز محتمل خواهد بود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف بر اساس اغلب نظرسنجی‌ها تا این زمان پس از مسعود پزشکیان به ترتیب در جایگاه دوم و سوم جای دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تنش‌ها بر سر حجاب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ ون‌های طرح «نور» در خیابان‌اند

تلاش جمهوری اسلامی برای تعیین جایگزین رئیسی؛ شور و شوق مردم برای بازی همستر از انتخابات بیشتر است

پیام نرگس محمدی از اوین: در انتخابات غیرقانونی حکومت سرکوبگر و نامشروع شرکت نمی‌کنم