NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

شورش‌‌های مرگبار کالدونیای نو؛ رهبر جدایی‌خواهان بازداشت و به سرزمین اصلی فرانسه منتقل شد

مرکز پلیس کالدونیای نو
مرکز پلیس کالدونیای نو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستان محلی کالدونیای نو روز یکشنبه ۲۳ ژوئن (۳ تیر) گفت هفت تن از استقلال‌طلبان مرتبط با گروهی که متهم به سازماندهی شورش‌های مرگبار ماه گذشته در این قلمرو فرانسه در اقیانوس آرام بوده‌اند، بازداشت و برای محاکمه به سرزمین اصلی فرانسه فرستاده شدند.

آگهی

ایو دوپاس، دادستان عمومی در نومئا، مرکز کالدونیای نو در بیانیه‌ای گفت: «این انتقال در طول شب با هواپیمای اجاره‌شده ویژه برای این مأموریت سازمان‌دهی و انجام شد.»

وی افزود: «نظر به حساسیت پرونده و به منظور ادامه تحقیقات در آرامش و عاری از هرگونه فشار، این هفت نفر به سرزمین اصلی فرانسه منتقل شدند.»

در میان هفت بازداشتی، نام کریستین تین به چشم می‌خورد که رئیس «ستاد هماهنگی فعالیت‌های میدانی»، گروه استقلال‌طلب است. او روز شنبه در پیوند با خشونت‌های اخیر کالدونیای نو که طی آن ۹ نفر از جمله دو پلیس کشته شدند، بازداشت و در مورد سازماندهی شورش‌های مرگبار ماه گذشته تفهیم اتهام شد.

در جریان این ناآرامی‌ها که در اعتراض به قانون جنجالی اصلاحات مد نظر دولت امانوئل ماکرون درگرفت و چند روز ادامه داشت، صدها نفر نیز زخمی شدند و حدود ۱.۵ میلیارد یورو خسارت مادی به بار آمد.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات فرانسوی هنوز مشخص نکردند که تین دقیقا با چه اتهاماتی روبروست.

پیر اورتان، وکیل کریستین تین روز شنبه گفت که او از انتقال موکلش به سرزمین اصلی فرانسه «شگفت‌زده» است و قضات دادگاه را متهم کرد که تسلیم «ملاحظات صرف سیاسی» شده‌اند.

شورش‌های ماه مه در کالدونیای نو، با گذاشتن موانع خیابانی، غارت و خشونت و درگیری با پلیس همراه بود. انگیزه این اعتراضات تصمیم دولت پاریس به تصویب قانونی است که بر مبنای آن، به کسانی که به مدت طولانی در این مجمع‌الجزایر ساکن بوده‌اند، حق شرکت در انتخابات محلی داده می‌شود.

بومیان کاناک که بیشترین جمعیت کالدونیای نو را تشکیل می‌دهند، از این اقدام خرسند نیستند چون می‌گویند دولت قصد دارد به این ترتیب، بافت جمعیتی را به زیان بومیان منطقه تغییر دهد.

آنها می‌ترسند که این اقدام رأی آنها را کمرنگ کند و امید آنها برای استقلال را از بین ببرد.

دولت فرانسه بارها ستاد هماهنگی فعالیت‌های میدانی و شخص کریستین تین را به سازماندهی خشونت متهم کرده است، اتهامی که این سازمان آن را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورش، غارت و نابسامانی در کالدونیای جدید ماکرون را به این قلمرو فرانسه کشاند

شورش در قلمروی فرانسه؛ ماکرون عازم کالدونیای جدید شد

اعتراض هزاران نفری به انتخاب بارنیه به عنوان نخست وزیر فرانسه؛ رهبر چپ افراطی: ول‌کن نیستیم