Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

روسیه با انتقاد از قرارداد تسلیحاتی ارمنستان و فرانسه: پاریس به دنبال جنگ‌افروزی در قفقاز است

رهبران اسکاتلند و فرانسه
رهبران اسکاتلند و فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه می‌گوید معامله تسلیحاتی فرانسه با ارمنستان خطر وقوع جنگ در منطقه قفقاز جنوبی را افزایش می‌دهد و پاریس را متهم کرد که به دنبال دامن زدن به تنش‌ها و درگیری‌ها در این منطقه است.

آگهی

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با بیان این مطالب پاریس را متهم کرد که در حال تحریک دور دیگری از رویارویی‌های مسلحانه در قفقاز جنوبی است. او همچنین در ادامه افزود: «فرانسه این کار را با روش‌های مختلفی انجام می‌دهد و فروش تسلیحات به ارمنستان یکی از آن روش‌ها است.»

اظهارات این مقام روسی پس از آن بیان می‌شود که پاریس و ایروان قرارداد جدیدی با یکدیگر امضا کردند که بر اساس آن فرانسه سامانه توپخانه جدیدی را در اختیار ارمنستان قرار می‌دهد.

پیشتر باکو هم با انتقاد از فرانسه، پاریس و ایروان را متهم کرده بود که به دنبال گسترش تنش‌ها و مناقشات منطقه‌ای هستند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «دنبال کردن سیاست نظامی‌گری و دسیسه‌های ژئوپلتیکی در منطقه مانعی برای عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان خواهد بود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «این سیاست انتقام جویی از سوی رهبران ارمنستان نشانه‌ای از بی‌مسئولیتی سیاسی است که راه را برای جنگ جدید باز می‌کند.»

خرید توپخانه‌های «هویتزرهای خودکششی سزار» ساخت فرانسه توسط ارمنستان، نشانه‌ای از علاقه فزاینده این کشور به تقویت روابط امنیتی با غرب در بحبوحه تشدید تنش‌ها با متحد سنتی خود، مسکو است.

روابط ایروان با روسیه از زمان عدم مداخله نیروهای حافظ صلح روسیه در جریان حمله آذربایجان به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در سال ۲۰۲۳ رو به وخامت گذاشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیشتر نیکول پاشینیان با انتقاد از بی‌عملی روسیه در جریان تنش‌های میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرده بود که مسکو بعد از جنگ اوکراین دیگر به مناقشات قفقاز جنوبی اهمیت نمی‌دهد. نخست وزیر ارمنستان همچنین همکاری‌های امنیتی با مسکو را ناکارآمد خوانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند

فن درلاین، بورل و بلینکن با پاشینیان دیدار کردند؛ حمایت «همه‌جانبه» اتحادیه اروپا از ارمنستان