Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

راست افراطی فرانسه در پی اکثریت پارلمانی؛ جردن باردلا چه نسخه‌ای برای حکمرانی پیچیده است؟

جردن باردلا، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در فرانسه
جردن باردلا، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جردن باردلا، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، حزبی که تحت رهبری وی به تازگی برنده انتخابات اروپایی در فرانسه شد به دنبال کسب اکثریت برای تاثیر‌گذاری در حیات سیاسی و تحولات اجتماعی کشورش پیش از انتخابات قانون‌گذاری پیش رو است.

آگهی

جدا از نگرانی‌های بالقوه در خصوص ترویج دیدگاه‌های افراط‌گرایانه به ویژه نسبت به مهاجران خارجی در کشوری که شعار آزادی، برابری، برادری را سرلوحه خود قرار داده، نزدیکی به راست افراطی در فرانسه همواره از دیرباز نوعی تابو در میان دیگر جریان‌های سیاسی تلقی شده است.

بر همین اساس شاهدیم که به رغم احزاب چپگرا که جبهه‌ واحدی برای رقابت‌های انتخاباتی تشکیل داده‌اند، جریان راست هنوز در رسیدن به یک اجماع و نزدیکی با حزب راست افراطی «اجتماع ملی» دچار چالش‌های جدی و اختلافات داخلی است.

جردن باردلا از همین رو، روز سه‌شنبه از رای‌دهندگان فرانسوی درخواست کرد که آرا بیشتری را به نفع حزبش به صندوق‌ها بیاندازند تا وی بتواند در صورت پیروزی و کسب اکثریت پارلمانی به طور موثرتری در این کشور حکمرانی کند.

حزب مهاجرستیز و بدگمان نسبت به راهبرد جمعی اروپا به رهبری جردن باردلا نخستین بخت واقعی خود را برای کسب قدرت ملی در رای گیری ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه آینده خواهد آزمود.

نظرسنجی‌هایی که پس از تصمیم غافلگیرکننده امانوئل ماکرون در انحلال پارلمان فرانسه انجام شده تاکنون حزب راست افراطی «اجتماع ملی» را در رتبه نخست قرار داده‌اند.

این در حالیست که شهرهای بزرگ فرانسه طی چند روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده مخالفان قدرت‌گرفتن راست افراطی در کشورشان بود؛ تظاهراتی که بویژه جوانان در آن نقش و حضور چشمگیری داشتند.

با این حال، نظرسنجی‌هایی که با هدف سنجش آرا در دور دوم انتخابات میان رای‌دهندگان ۵۷۷ حوزه انتخابیه در فرانسه صورت گرفته، نشان می‌دهد که حزب راست افراطی «اجتماع ملی» حتی در صورت پیروزی، قادر به کسب اکثریت مطلق پارلمانی برای تصویب قوانین بدون نیاز به متحدانی از دیگر احزاب نخواهد بود.

جردن باردلا در گفتگو با شبکه خبری «سی‌نیوز» تصریح کرده است که قصد ندارد نسبت به اصلاحاتی که توان انجام آنرا ندارد دست به رویافروشی بزند اما برای موثر واقع شدن نیاز به اکثریت پارلمانی حزبش دارد.

وی همچنین در گفتگو با نشریه «لو پاریزین» از رای دهندگان خواست تا پشت او و مارین لوپن، رهبر سابق حزب «اجتماع ملی» که احتمالا در انتخابات سال ۲۰۲۷ سودای ریاست جمهوری را در سر دارد، بایستند.

آقای باردلا ضمن تاکید مجدد بر این نکته که «برای تشکیل دولت، به اکثریت مطلق» نیاز دارد، یاد آور شد که در صورت عدم موفقیت در کسب ۲۸۹ کرسی مورد نیاز به همراه متحدان حزبش، ممکن است هر پیشنهادی برای تشکیل دولت را نپذیرد.

رهبر ۲۸ ساله «اجتماع ملی» در ادامه، از برخی وعده‌های داده شده توسط حزبش با توجه به افزایش نگرانی‌ها در میان سرمایه‌گذاران عقب‌نشینی کرد و گفت که دولت تحت ریاست وی بلافاصله مالیات بر ارزش افزوده را در فهرستی از ۱۰۰ کالای ضروری کاهش نخواهد داد.

جردن باردلا اما در مصاحبه با لو پاریزین، همچنان بر اجرای طرح‌های پرهزینه خود به منظور کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر بنزین، سوخت‌های گرمایشی، برق و گاز از ۲۰ به ۵.۵ درصد در کوتاه‌ترین مدت تاکید کرد و گفت می‌خواهد این اولین اقدام او به عنوان نخست‌وزیر باشد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی راست افراطی یا تسلط چپ ها و سبزها بر پارلمان اروپا؛ کدام یک برای جمهوری اسلامی بهتر است؟

افزایش حملات به سیاستمداران در آلمان؛ آیا پای راست افراطی در میان است؟

«مادر کجاست؟»؛ سر لیست راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمانی اروپا به همجنسگراهراسی متهم شد