Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

حمله به سیاستمداران اروپایی در گرماگرم انتخابات؛ نخست‌وزیر دانمارک در کپنهاگ مورد سوءقصد قرار گرفت

نخست وزیر دانمارک
نخست وزیر دانمارک Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس دانمارک شامگاه جمعه تایید کرد که «حادثه‌ای برای نخست وزیر» رخ داده است و یک مرد ۳۹ ساله در این رابطه دستگیر شده است. انتظار می‌رود او روز شنبه در جلسه استماع بازپرسی حاضر شود.

آگهی

دفتر نخست‌وزیری دانمارک روز جمعه به رسانه دولتی خبر داد که مته فردریکسن از اتفاقی که افتاد «شوکه شده است.» مقامات رسمی جزئیات بیشتری ارائه نکردند ولی ظاهرا خانم فردریکسن بر اثر این حمله آسیب جدی ندیده است.

دو شاهد عینی به نام‌های آنا راون و ماری آدریان به روزنامه بی‌تی گفتند که مردی را دیدند که به سمت فردریکسن حرکت می‌کرد و سپس «به شانه‌ [خانم نخست‌وزیر] چنان فشاری وارد کرد که او را به کناری پس زد» ولی به گفته آن‌ها، خانم فردریکسن زمین نخورد.

یکی دیگر از شاهدان به نام کاسپر یورگنسن، به روزنامه اکسترا بلادت گفت که یک مرد خوش پوش که به نظر یکی از اعضای یگان حفاظت فردریکسن بود، و یک افسر پلیس موفق شدند فرد ضارب را دستگیر کنند.

یک شاهد عینی دیگر گفته است که فردریکسن را دیده ولی به نظرش هیچ جراحتی روی صورتش نداشته است و به سرعت از محل دور شد.

حمله به فردریکسن حمله به «دموکراسی اروپا» بود

سیاستمداران دانمارکی و سایر کشورها این حمله را محکوم کردند.

  • اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پیامی در پلتفرم اجتماعی ایکس نوشت: «نخست‌وزیر عزیز، من از شنیدن خبر تعرض به شما بسیار شوکه شدم.»

وی در ادامه نوشت: «من این اقدام نفرت‌انگیز را محکوم می‌کنم چراکه خلاف تمام چیزهایی است که ما در اروپا به آن‌ها باور داریم و برای آن مبارزه می‌کنیم. من برای شما قدرت و شجاعت آرزو می‌کنم - می‌‌دانم که شما از هر دوی آن به وفور برخوردارید.»

توئیت فن در لاین در شبکه اجتماعی ایکس
  • امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه ۸ ژوئن، حمله روز جمعه توسط مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، را «غیرقابل قبول» خواند و آن را «به شدت محکوم کرد.»

آقای ماکرون در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمله به نخست وزیر دانمارک غیرقابل قبول است. من شدیداً این اقدام را محکوم می‌کنم و برای مت فردریکسن آرزوی بهبودی عاجل دارم.»

  • اولف کریسترشون، نخست وزیر سوئد در واکنش به این حمله گفت که «حمله به یک رهبر منتخب دموکراتیک، در حقیقت حمله به دموکراسی ما نیز هست.»
  •  شارل میشل، رئیس شورای اروپایی نیز در پلتفرم اجتماعی ایکس این «تهاجم بزدلانه» را محکوم کرد.
  • کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی نیز گفت که «عمیقاً شوکه شده است.» وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مته عزیزترینم، به تو فکر می‌کنم و بهترین آرزوهایم را برایت می فرستم.»

اوج‌گیری خشنوت‌های سیاسی در گرماگرم انتخابات اروپایی

انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در حال حاضر در دانمارک و سایر اعضای این بلوک ۲۷ کشوری در جریان است و روز یکشنبه به پایان می‌رسد.

خانم فردریکسن از حزب سوسیال دموکرات در کنار کریستِل شالدِه‌موس نامزد اصلی این حزب برای شرکت در انتخابات پارلمان اروپا، در این روزها مشغول مبارزات انتخاباتی بوده‌اند. با این حال، رسانه‌ها گزارش دادند که این حمله با مبارزات انتخاباتی مرتبط نبوده است.

خشونت علیه سیاستمداران به موضوعی تازه در آستانه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

یکی از نامزدهای سوسیال دموکرات های چپ میانه آلمان در ماه مه و در حالی که مشغول مبارزه انتخاباتی برای کسب کرسی در پارلمان اروپا بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

در اسلواکی نیز کمپین‌های انتخاباتی تحت الشعاع سوءقصد به جان رابرت فیچو، نخست وزیر پوپولیست قرار گرفت که موجی از بهت و حیرت‌زدگی را به این کشور ۵ میلیون نفری وارد کرد و با واکنش‌هایی از سراسر اروپا مواجه شد.

حمله به سیاستمداران در دانمارک نادر است.

دو کنشگر اجتماعی در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۰۳ (۳ فروردین ۱۳۸۲)، در داخل پارلمان رنگ قرمز روی آندرس فو راسموسن، نخست وزیر وقت دانمارک پاشیدند و بلافاصله دستگیر شدند.

استیگ مولر، وزیر امور خارجه وقت نیز در آن روز از این رنگ‌ها بی‌نصیب نماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمان اروپا؛ چه تعداد از شهروندان بلوک واجد شرایط رای دادن هستند؟

چهار نهاد اصلی قدرت در اتحادیه اروپا کدامند؟؛ قانونگذاری مشترک برای ۲۷ کشور چگونه اجرایی می‌شود؟

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی