Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

نیویورک تایمز: دولت بایدن از اروپایی‌ها خواسته بود متن قطعنامه شورای حکام علیه ایران را «تعدیل» کنند

مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشریه نیویورک تایمز آمریکا گزارش کرده است که متن قطعنامه پیشنهادی سه قدرت اروپایی علیه جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا «تعدیل» شده بود.

آگهی

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) با تصویب قطعنامه‌ای از تهران خواست همکاری‌های خود را با این سازمان افزایش دهد و محدودیت‌های اخیر برای بازرسان این نهاد را لغو کند.

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود گفته است «متن [ابتدایی] قطعنامه پیشنهادی چنان تند بیان شده بود که می‌توانست واکنش‌های شدیدی را در تهران به دنبال داشته باشد» و از این رو مقامات دولت بایدن «آشکارا نگران شده بودند».

مطابق اطلاعات منتشره آنها به همتایان اروپایی خود اعلام کرده بودند که با نگرانی‌هایشان هم‌عقیده‌اند، اما «نمی‌خواهند از قطعنامه‌ای غیرقابل اجرا حمایت کنند که ممکن است ایران را وادار سازد برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد و تنش‌ها را تشدید کند».

پیش از این نشریه وال استریت ژورنال آمریکا گزارش داده بود که مخالفت آمریکا با تصویب قطعنامه به این خاطر است که جو بایدن می‌خواهد از تشدید تنش با تهران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پائیز امسال جلوگیری کند.

نیویورک تایمز می‌گوید در نهایت پس از اعمال «برخی تعدیل‌ها» در متن، آمریکا به قطعنامه پیشنهادی فرانسه، بریتانیا و آلمان رای مثبت داده است.

این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که از ۳۵ عضو شورای حکام، ۲۰ عضو به آن رأی موافق و ۱۲ عضو نیز رأی ممتنع دادند. دو عضو مخالف این قطعنامه نیز کشورهای چین و روسیه بودند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش با صدور بیانیه‌ای تصویب این قطعنامه را «اقدامی سیاسی و غیرسازنده» خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، با این حال از وزن سیاسی برخوردارند و می‌توانند فشار را بر تهران افزایش دهند.

ملاقات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
ملاقات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمیعکس: آسوشیتد پرس

در نوامبر ۲۰۲۲ شورای حکام قطعنامه مشابهی را تصویب کرده بود که در آن از ایران خواسته شده بود در تحقیقات در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های مشکوک هسته‌ای با بازرسان این نهاد همکاری کند. هرچند تهران آن قطعنامه را نیز هرگز رعایت نکرد.

در پی صدور قطعنامه تازه، ایران و هفت کشور روسیه، چین، بلاروس، زیمبابوه، ونزوئلا، نیکاراگوئه و سوریه در بیانیه‌ای مشترک اقدام آژانس را «نادرست» خوانده و گفتند با توجه به اینکه ایران همچنان برای مرگ رئیس جمهور و وزیر خارجه خود عزادار است، این قطعنامه «ناقض هنجارهای دیپلماتیک» بوده و «اثر معکوس» خواهد داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات ایران پیش از این به دفعات گفته بودند برنامه هسته‌ای‌اشان برای اهداف صلح‌آمیز است و به دنبال بمب نیستند. با این حال در ماه‌های اخیر چندین مقام ارشد جمهوری اسلامی به صورت علنی اعلام کرده‌اند در صورت مواجهه با «تهدید موجودیتی» از سوی دیگر کشورها، شامل اسرائیل و ایالات متحده، در «دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر خواهند کرد».

طبق داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران هم‌اکنون به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده برای ساخت سه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و می‌تواند در عرض چند روز تا چند هفته آن‌ها را تا حد نظامی غنی‌سازی کند. هرچند برای تبدیل‌شان به کلاهک نظامی اتمی تا یک سال وقت نیاز دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام؛ آمریکا: هماهنگ با متحدان اروپایی خود عمل می‌کنیم

هشدار تهران نسبت به صدور قطعنامه در شورای حکام؛ آیا بایدن از تصمیم سخت علیه ایران حمایت می‌کند؟

پیش‌نویس قطعنامه‌ علیه ایران آماده در شورای حکام؛ آیا آمریکا و اروپایی‌ها بر سر صدور آن توافق دارند؟