Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

پوتین: با تسلیحات دوربرد غرب به روسیه حمله شود، می‌توانیم «دیگران» را تجهیز کنیم تا به غرب حمله کنند

پوتین در رزمایشی در سال ۲۰۱۹ میلادی
پوتین در رزمایشی در سال ۲۰۱۹ میلادی Copyright Alexei Nikolsky/AP
Copyright Alexei Nikolsky/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۴ ژوئن به آلمان هشدار داد که استفاده از تسلیحات ساخت برلین توسط اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل روسیه «گامی خطرناک» خواهد بود و مسکو نیز می‌تواند به نوبه خود سلاح‌های دوربرد در اختیار «دیگران» قرار دهد تا به اهداف غرب حمله کنند.

آگهی

پوتین که در حاشیه مجمع سالانه اقتصاد بین‌المللی سن پترزبورگ با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت چنین اقدامی از سوی غرب، امنیت نظام بین‌الملل را بیشتر ضعیف خواهد کرد و می‌تواند به «مشکلات بسیار جدی» منجر شود.

وی افزود: «این نشان‌دهنده دخالت مستقیم آنها در جنگ علیه فدراسیون روسیه است و ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که به همین ترتیب عمل کنیم.»

رئیس جمهوری روسیه چنین استدلال کرد: «از آنجایی که استفاده از چنین سلاح‌های [دوربرد] غربی برای حمله به خاک روسیه مستلزم کنترل پرسنل نظامی کشورهای مربوطه بر موشک‌ها و انتخاب اهداف است، پس مسکو می‌تواند گام‌های 'نامتقارن' بردارد که این می‌تواند شامل دادن چنین تسلیحاتی به دیگران برای هدف قرار دادن تاسیسات کشورهای غربی در سایر نقاط جهان باشد.»

وی افزود: «اگر آنها می‌خواهند که این سلاح‌ها را به مناطق جنگی تحویل دهند تا به خاک ما حمله شود و برای ما مشکل ایجاد کنند، چرا ما این حق را نداشته باشیم همین نوع تسلیحات را به برخی از مناطق جهان برسانیم تا از آنجا به تاسیسات حساس کشورهایی که چنین اقدامی را علیه روسیه انجام می‌دهند، حمله شود.»

ولادیمیر پوتین گفت که ما روی این گزینه «فکر خواهیم کرد».

پس از ایالات متحده، آلمان نیز به تازگی به اوکراین اجازه داد با تسلیحات دوربردی که در اختیار کی‌یف می‌گذارند، برخی اهداف را در خاک روسیه هدف قرار دهند.

پوتین گفت که برای بسیاری در روسیه، اقدام اخیر برلین در تحویل تانک‌های آلمانی به اوکراین «شوکه کننده» بوده است.

او هشدار داد که چنانچه آنها از موشک برای حمله به تأسیساتی در خاک روسیه استفاده کنند، روابط روسیه و آلمان کاملاً خراب می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده

پوتین در جریان این نشست که اولین گفتگوی او با خبرنگاران بین‌المللی از زمان آغاز پنجمین دوره ریاست جمهوریش محسوب می‌شد، به سوالاتی درباره تحولات داخلی ایالات متحده و انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در این کشور نیز پاسخ داد.

او گفت اینکه جو بایدن یا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر پیروز شوند، چیزی را در روابط میان واشنگتن و مسکو تغییر نخواهد داد و افزود: «ما با هر رئیس جمهوری که مردم آمریکا انتخاب کنند، کار خواهیم کرد.»

با این وجود او محکومیت ترامپ در دادگاه را نتیجه «استفاده از سیستم قضایی برای مبارزات سیاسی داخلی» توصیف کرد.

پوتین همچنین مدعی شد که غرب فرصت‌هایی برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین داشته اما هرگز از این فرصت‌ها استفاده نکرده است. او در همین راستا به نامه‌ای اشاره کرد که ظاهراً زمانی به بایدن نوشته بود و در آن اعلام کرده بود که چنانچه واشنگتن ارسال سلاح به کی‌یف را متوقف کند، خصومت‌ها طی دو یا سه ماه به پایان خواهد رسید.

او در پاسخ به سوالی درباره تلفات نظامی روسیه نیز گفت که هیچ کشوری چنین اطلاعاتی را در جریان جنگ فاش نخواهد کرد؛ با این وجود مدعی شد که تلفات اوکراین «پنج برابر بیشتر» از تلفات روسیه است.

او همچنین ادعا کرد که اوکراین بیش از ۱۳۰۰ سرباز روس را در اسارت دارد و در مقابل، بیش از ۶۴۰۰ سرباز اوکراینی نیز در روسیه نگهداری می‌شوند.

این ادعاها را نمی‌توان بطور مستقل تأیید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران اروپایی: اوکراین اجازه حمله به داخل روسیه را دارد؛ پوتین: با آتش بازی نکنید

تلاش زلنسکی برای کشاندن روسیه به مذاکره: «نیامدن بایدن به نشست صلح مثل کف زدن برای پوتین است»

رویترز: پوتین برای آتش‌بس مشروط در اوکراین اعلام آمادگی کرده است