Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حسین شنبه‌زاده، ویراستار و فعال شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد

حسین شنبه‌زاده
حسین شنبه‌زاده Copyright عرفان نجف‌آبادی/ایکس
Copyright عرفان نجف‌آبادی/ایکس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهادهای حقوق بشری ایران می‌گویند حسین شنبه‌زاده، ویراستار و فعال شبکه‌های اجتماعی، روز سه‌شنبه ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) در شهر اردبیل بازداشت شده است. مدتی پیش انتشار یک کامنت حاوی فقط یک «نقطه» از سوی او در واکنش به پستی از رهبر جمهوری اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس، با استقبال کاربران مواجه شده بود.

آگهی

عباس شنبه‌زاده، برادر او، گفته که وی در تماسی تلفنی با خانواده بازداشتش را تایید کرده است. پیش از این آقای شنبه‌زاده از تلاش‌های ناموفق خود برای برقراری تماس با برادرش و بی‌اطلاعی از وضعیت او خبر داده بود.

روز گذشته و پیش از تایید رسمی خبر، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال دستگیری او سخن گفته بودند. گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت آزادی او پس از آن مطرح شد که پست‌هایی «شبهه‌انگیز» و با خطاهای نگارشی در حساب شخصی او در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شدند.

در یکی از پست‌ها تصویری پیوست شده بود که نشان از صحبت او با یک فرد ناشناس می‌داد. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با دقت در تصویر ارسال‌شده گفته بودند شماره تلفن حساب تلگرام فرد مخاطب در عکس متعلق به پلیس فراجای اردبیل است.

برادر حسین شنبه‌زاده خبر از دستگیری او داده است

حساب کاربری حسین شنبه‌زاده بعد از این اتفاق از دسترس خارج شده و برادرش می‌گوید «آخرین توییت حسین را مشخصاً خود او منتشر نکرده» است.

قبل از این نیز سابقه داشته که شرکت ایکس حساب افراد بازداشت‌شده در ایران را به صورت موقت و تا آزادی آن‌ها ببندد. تصور می‌شود که این کار با هدف ممانعت از استفاده نهادهای امنیتی ایران از حساب‌‌های شخصی کاربران انجام می‌شود.

هنوز علت بازداشت این چهره شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی به طور رسمی اعلام نشده است. او در ماه‌های اخیر مطالب انتقادی مختلفی را منتشر کرده بود. در همین حال بخشی از کاربران انتشار یک کامنت از سوی او در واکنش به یک پست علی خامنه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس را علت احتمالی بازداشت دانسته‌اند.

پس از اینکه حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی در شبکه ایکس تصویری از وی با اعضای تیم ملی والیبال دانش‌آموزی همراه با یک جمله منتشر کرد، حسین شنبه‌زاده، که خود ویراستار است، با تصحیح نگارشی پست منتشره تنها یک نقطه زیر آن گذاشت.

پست حاوی یک «نقطه» از سوی حسین شنبه‌زاده در زیر پستی از علی خامنه‌ای
پست حاوی یک «نقطه» از سوی حسین شنبه‌زاده در زیر پستی از علی خامنه‌ای شبکه اجتماعی ایکس

نزدیک به ۱۷ هزار نفر این واکنش آقای شنبه‌زاده را «لایک» کردند که این میزان دو برابر«لایک‌»های پست علی خامنه‌ای بود. این نقطه بیش از نیم میلیون بار نیز دیده شده است.

مسیح علی‌نژاد، فعال مدنی، در پستی در حساب شخصی خود در اینستاگرام بازداشت احتمالی برای این دلیل را «نشانگر شکنندگی دیکتاتوری و وحشت آن از ساده‌ترین اقدام مخالفت‌آمیز» دانسته است.

حسین شنبه‌زاده پیش‌تر نیز در سال ۱۳۹۸ به‌دلیل فعالیت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی در تهران توسط مأموران امنیتی بازداشت شده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی پس از محاکمه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۳ سال و نیم زندان محکوم شده بود. او در نهایت حدود یک سال را در زندان گذراند.

آقای شنبه‌زاده در دوران فعالیت توییتری خود گزارش‌هایی از وضعیت زندان، اجرای احکام قطع دست و شلاق را منتشر کرده بود که ظاهرا این دلایل نیز به حساسیت مقامات جمهوری اسلامی دامن زده است.

شنبه‌زاده که قبلا با نام مستعار «اسب شاخدار ویراستار» در شبکه اجتماعی توییتر (ایکس فعلی) فعال بود، ویراستاری آثاری ادبی همچون «میراث و مرگ و زندگی با اوست» نوشته نجیب محفوظ را در کارنامه خود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حبس چندین ساعته خبرنگاران «فردای اقتصاد» و واکنش قوه قضائیه؛ فرضیه‌های مطرح چیست؟

گزارشگران بدون مرز احکام نیلوفر حامدی و الهه محمدی را «ظالمانه» خواند

قوه قضاییه: احکام فعالان زیست محیطی در دادگاه تجدید نظر تایید شد