Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

تهدید روسیه: مربیان نظامی فرانسوی حاضر در اوکراین اهداف مشروع ما خواهند بود

وزیر خارجه روسیه
وزیر خارجه روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه شنبه در جریان سفر به آفریقا گفت که هرگونه «مربی نظامی فرانسوی» در اوکراین، یک «هدف مشروع» برای نیروهای مسلح روسیه خواهد بود.

آگهی

لاوروف این اظهارات را در یک کنفرانس خبری مشترک با ژان کلود گاکوسو، وزیر خارجه جمهوری کنگو بیان کرد.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین با اشاره به اینکه این مربیان نظامی فرانسوی همین حالا هم در برای آموزش نیروهای کی‌یف در خاک اوکراین حضور دارند، افزود: «صرف نظر از وضعیت آنها، مقامات نظامی یا مزدوران، برای نیروهای مسلح ما یک هدف مشروع به شمار می‌روند.»

یک فرمانده ارشد اوکراین گفته اسناد و مدارکی را امضا کرده که به مربیان نظامی فرانسه اجازه می‌دهد وارد مراکز آموزشی اوکراین شوند. با این حال، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، هفته گذشته گفت که در مورد «شایعات» حضور نیروهای فرانسوی در خاک اوکراین اظهار نظری نخواهد کرد.

دفتر ماکرون از اظهار نظر در مورد اظهارات لاوروف خودداری کرد.

اسنادی که در آوریل ۲۰۲۳ به صورت آنلاین فاش شد، حاکی از حضور نیروهای ویژه غرب از کشورهایی چون بریتانیا، آمریکا، کشورهای حوزه بالتیک و همچنین فرانسه در خاک اوکراین است. این اسناد به طور دقیق مشخص نکرده که این نیروها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند یا تعداد آنها به طور مداوم در چه سطحی بوده است.

بازدید لاوروف از جمهوری کنگو، دومین ایستگاه او در سفر به آفریقا بود. او همچنین روز دوشنبه از گینه بازدید و با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

لاوروف در چند سال گذشته چندین بار به قاره آفریقا سفر کرده، جایی که روسیه به دنبال افزایش حمایت در میانه تهاجم تمام عیار مسکو به اوکراین است.

در مقابل ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در حال حاضر در آسیا به سر می‌برد تا برای این کنفرانس که روسیه به آن دعوت نشده است، حمایت جلب کند. این کنفرانس قرار است در ماه ژوئيه در سوئيس برگزارش شود.

لاوروف در واکنش به برگزاری این کنفرانس گفت: «این کنفرانس در سوئیس هیچ معنایی ندارد. تنها معنایی که می‌تواند داشته باشد، تلاش برای حفظ این بلوک ضد روسی در حال فروپاشی است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

لاوروف روز سه شنبه شب در فرودگاه پایتخت بورکینافاسو، واگادوگو فرود آمد. قرار است او امروز، چهارشنبه با کاپیتان ابراهیم تراوره، رهبر این کشور که پس از کودتای نظامی سال ۲۰۲۲ به قدرت رسید، دیدار کند و سپس بعدازظهر چهارشنبه عازم چاد شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر ماکرون به آلمان؛ دو قدرت اروپایی برای رفع اختلافات در میانه چالش‌ها خیز برداشتند

ماکرون: گزینه اعزام نیرو به اوکراین در صورت پیشروی روسیه و درخواست‌ کی‌یف منتفی نیست

ماکرون: برای بحث درباره دفاع هسته‌ای مشترک اروپا آماده‌ایم