Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

سیل و کودکان «گرسنه» افغانستان؛‌ هاجره، دختر خردسال: خواهرم گفت دستم را بگیر، نتوانستم

مردان افغان پس از سیل شدید در استان غور در غرب افغانستان، وسایل خود را از خانه های آسیب دیده خود جمع آوری می کنند.
مردان افغان پس از سیل شدید در استان غور در غرب افغانستان، وسایل خود را از خانه های آسیب دیده خود جمع آوری می کنند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که زندگی ده‌ها هزار کودک در افغانستان تحت تأثیر سوء سیل‌های ماه گذشته به ویژه در شمال و غرب این کشور قرار گرفته است.

آگهی

باران‌های شدید فصلی غیرمعمول چندین بخش از کشور را ویران کرده، صدها قربانی گرفته، اموال و محصولات کشاورزی را از بین برده است.

خانواده هاجره یازده ساله که اهل یکی از روستاهای شمال افغانستان است به دلیل سیل خسارت‌های زیادی دیده است.

هاجره که از زمان وقوع سیل در خانه یکی از همسایه‌ها زندگی می‌کند، می‌گوید: «خواهرم به من گفت دستش را بگیرم، اما نتوانستم، بنابراین آب او را برد و از دنیا رفت.» او اضافه می‌کند: «سیل خانه و دارایی ما را برد. چیزی باقی نمانده است.»‌

آژانس غذای سازمان ملل هشدار داده است که بسیاری از بازماندگان قادر به امرار معاش نیستند.

یونیسف اعلام کرد که تغییرات آب و هوایی ماه‌های اخیر نشان از تشدید بحران اقلیمی است. برخی از مناطقی سیل‌زده، سال گذشته با خشکسالی و گرمای غیرعادی دست و پنجه نرم کرده بودند. برخی از کارشناسان آب شدن برف در کوه‌ها و یخچال‌های این کشور کوهستانی را نیز از دلایل سیل می‌دانند.

هفته گذشته، موسسه خیریه بین المللی «کودکان را نجات دهید» اعلام کرده که پیش‌بینی می شود حدود ۶.۵ میلیون کودک در افغانستان در سال ۲۰۲۴ با سطوح بحرانی گرسنگی مواجه شوند.

بنابر گزارش این گروه، تقریباً از هر ۱۰ کودک افغان، سه کودک در سال جاری با بحران گرسنگی مواجه هستند، زیرا کشور توانایی رسیدگی به تاثیرات شدید سیل، اثرات درازمدت خشکسالی و بازگشت تعداد قابل توجهی افغان از پاکستان و ایران را ندارد.

بیش از ۵۵۷۰۰۰ افغان از شهریور سال گذشته پس از اینکه پاکستان عملیات اخراج خارجی‌های «غیرقانونی» از جمله ۱.۷ میلیون افغان را آغاز کرد، از آن کشور به افغانستان بازگشته‌اند.

بارش شدید باران و ذوب برف ناشی از دمای بالاتر از حد معمول در ماه گذشته باعث جاری شدن سیلاب در ۲۴ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان شده است.

آژانس‌های امدادی مختلف تعداد قربانیان سیل را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اعلام کرده و گفته‌‌اند که حدود ۶۰ هزار نفر تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند. هرچند تعیین ارقام دقیق تقریباً غیرممکن است، زیرا دسترسی به مناطق آسیب دیده دشوار است.

همزمان اتحادیه اروپا گفته است ۲۰۰ هزار یورو (معادل بیش از ۱۵.۵ میلیون افغانی) برای ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری به ۲۸ هزار نفر از خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل اختصاص می‌دهد. این کمک‌ها شامل خدمات مراقبت‌های بهداشتی و اقلام خانگی مانند پتو می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیل در افغانستان؛ طالبان می‌گوید دست‌کم ۱۷ نفر جان باخته‌اند

سیل ویرانگر در غرب افغانستان حدود ۷۰ کشته بر جای گذاشت

سازمان ملل متحد: بیش از ۳۰۰ نفر در سیل ناگهانی افغانستان جان باختند