Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

زلنسکی چین را به ممانعت از مشارکت کشورها در کنفرانس صلح ژنو متهم کرد

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه چین را به تلاش برای «جلوگیری» از حضور کشورها در نشست صلح ژنو متهم کرد که پکن پیش‌تر سازنده بودن آنرا به دلیل عدم شرکت روسیه زیر سوال برده بود.

آگهی

آقای زلنسکی در حاشیه یک مجمع امنیتی در سنگاپور موسوم به «گفتگوی شانگری-لا» به خبرنگاران گفت: «متأسفانه، چین امروز در تلاش است تا از حضور کشورها در نشست صلح جلوگیری کند.»

چین اعلام کرده که شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور در نشست ژنو شرکت نخواهد کرد؛ جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز هنوز رسما متعهد به شرکت در این نشست نشده است.

آقای زلنسکی بدون اشاره به نام سران چین یا ایالات متحده گفت: «ما از اینکه برخی از رهبران جهان هنوز مشارکت خود را در نشست صلح تایید نکرده‌اند، ناامید و سرخورده هستیم.»

به گفته رئیس جمهوری اوکراین، بیش از صد کشور و سازمان تاکنون متعهد به شرکت در این نشست شده‌اند که قرار است ماه ژوئن در پایتخت سوئیس برگزار شود.

ولودیمیر زلنسکی طی نطقی در همایش امنیتی سنگاپور، از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز خواست تا به این نشست بپیوندند.

چین روز جمعه اعلام کرد که اگر روسیه به نشست صلح ژنو دعوت نشود، حضور در این اجلاس برای این کشور دشوار خواهد بود. این اظهار نظر توسط مسکو نیز مورد تایید قرار گرفت.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز جمعه گفت: «تناقضات آشکاری میان ترتیبات انجام شده برای کنفرانس از یک سو و خواسته‌های چین و نیز انتظارات عمومی جامعه بین‌المللی از سوی دیگر، وجود دارد که مشارکت پکن در این نشست را دشوار می‌کند.»

این دیپلمات ارشد چینی که طی یک نشست خبری سخن می‌گفت، افزود: «در غیر این صورت، کنفرانس به سختی قادر به ایفای نقش اساسی در برقراری صلح خواهد بود.»

رهبر اوکراین اوایل روز یکشنبه در حاشیه همایش امنیتی سنگاپور با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد؛ ملاقاتی که وی آن را «بسیار خوب» توصیف کرد.

آقای زلنسکی روز جمعه پس از آنکه ایالات متحده چراغ سبز استفاده کی‌یف از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه را تحت شرایطی خاص صادر کرد، آن را «گامی رو به جلو» خواند.

اوکراین در حال تلاش برای مهار تهاجم زمینی روسیه به منطقه خارکیف (شمال شرق) است، جایی که مسکو به تازگی بزرگترین پیشروی‌ در خاک این کشور طی ۱۸ ماه گذشته را تجربه کرده است.

ولودیمیر زلنسکی پس از ملاقات با لوید آستین با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که با وزیر دفاع ایالات متحده در خصوص «نیازهای دفاعی و تقویت سیستم دفاع هوایی اوکراین و نیز یک تدوین توافق امنیتی دوجانبه» گفتگو کرده است.

حمایت «خلل‌ناپذیر آمریکا» از اوکراین

ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز با ارائه گزارشی از ملاقات لوید آستین با ولودیمیر زلنسکی، بار دیگر بر «حمایت قاطع و خلل‌ناپذیر ایالات متحده از اوکراین در برابر تجاوز روسیه» تاکید کرد.

آقای زلنسکی طی روزهای اخیر به چندین کشور اروپایی سفر کرده تا از آنها درخواست کمک نظامی بیشتری برای تقویت توان دفاعی ارتش کشورش در برابر حملات بی‌وقفه روسیه کند.

دونگ جون، وزیر دفاع چین در آخرین روز از همایش سالانه دفاعی سنگاپور، همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان کشورش و ایالات متحده بر تایوان و دریای چین جنوبی، هشدار داد که پکن برای جلوگیری از استقلال تایوان «با قاطعیت و قدرت» عمل خواهد کرد و در عین حال خواستار برقراری مجدد ارتباطات نظامی با ایالات متحده شد.

آقای آستین پس از ملاقات و گفتگوی روز جمعه با همتای چینی خود که گفته می‌شود جنگ اوکراین یکی از محورهای آن بوده است، اعلام کرد که مکالمات تلفنی بین فرماندهان نظامی آمریکایی و چینی «طی ماه‌های آینده» از سر گرفته خواهد شد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین مجوز آلمان برای حمله به خاک روسیه را گرفت؛ مدودف: تهدیدات هسته‌ای مسکو بلوف نیست

ماکرون: اوکراین باید اجازه داشته باشد اهدافی را در خاک روسیه هدف قرار دهد

جنگ و نشست «صلح اوکراین» سوئیس بی‌طرف را به سوی غرب می‌کشاند