Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

مسکو:۸۸۰ کیلومتر مربع خاک از اوکراین را تصرف کردیم؛ کی‌یف: روسیه با ۱۰۰ موشک و پهپاد حمله کرد

خبرنگاران از حمله روسیه به خارکیف عکس می‌گیرند
خبرنگاران از حمله روسیه به خارکیف عکس می‌گیرند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه روز جمعه ۳۱ مه ادعا کرد که نیروهای این کشور در تمام جبهه‌های جنگ با اوکراین در حال پیشروی هستند و تنها در پنج ماهی که از آغاز سال جاری میلادی گذشته است، ۸۸۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را تصرف کرده‌اند.

آگهی

در صورتی که اظهارات آقای بلوسف تایید شود، این یعنی روسیه در پنج ماه نخست سال جاری میلادی دستاورد‌های بیشتری نسبت به کل سال ۲۰۲۳ داشته است.

وزیر دفاع روسیه همچنین مدعی شد که حمله غافلگیرانه روز دهم ماه مه ارتش این کشور در منطقه خارکیف در شمال شرق اوکراین منجر به عقب‌نشینی ۸ تا ۹ کیلومتری نیروهای اوکراینی شده است.

آقای بلوسف افزود: «با شجاعت و اقدامات حرفه‌ای نیروهای نظامی ما در ماه جاری ۲۸ شهرک آزاد شدند.»

این درحالی است که اوکراین روز جمعه اعلام کرد که حملات روسیه را به طور موفقیت‌آمیز دفع کرده است.

بنابر گزارش‌ وزارت دفاع روسیه که روز جمعه منتشر شد، نیروهای این کشور طی هفته گذشته حملات گسترده‌ای را به اهداف نظامی از جمله مقرهای فرماندهی، سامانه‌های پدافند هوایی و انبارهای سوخت انجام داده‌اند و همچنین تعدادی شهرک را نیز به تصرف درآورده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور جنگنده‌های میگ-۲۹ و سوخو سو-۲۷ اوکراین را سرنگون و تعدادی از موشک‌های هدایت‌شونده، راکت‌ها و پهپاد‌های این کشور را رهگیری کرده‌ است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز در گزارشی در همان روز اعلام کرد که نیروهای این کشور در ده‌ها نبرد با نیروهای روسیه درگیر شده‌اند که سهمگین‌ترین آن‌ها در «پروکرووسک» بوده است.

مقامات اوکراینی روز شنبه اعلام کردند که روسیه شب گذشته با بیش از ۱۰۰ موشک و پهپاد در یک تهاجم ترکیبی به تاسیسات انرژی و نیروگاه‌های اوکراین حمله کرده است.

به گفته مقامات اوکراینی، حملات موشکی و پهپادی گسترده روز شنبه روسیه، خسارات جدی به تاسیسات انرژی در پنج منطقه از این کشور وارد کرده است

شرکت متولی اداره شبکه ملی برق اوکراین در همین راستا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات گسترده ارتش روسیه به تاسیسات انرژی در مناطق دونتسک (واقع در شرق)، زاپوریژیا و دنیپروپتروفسک (واقع در جنوب شرق)، کروپیونیسکی (واقع در مرکز) و ایوانو-فرانکیفسک (واقع در غرب) آسیب رسانده است.

در تحولی دیگر، روسیه و اوکراین روز جمعه هرکدام ۷۵ اسیر نظامی را مبادله کردند. این تبادل زندانیان در نتیجه مذاکراتی به میانجی‌گری امارات عربی متحده انجام شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین مجوز آلمان برای حمله به خاک روسیه را گرفت؛ مدودف: تهدیدات هسته‌ای مسکو بلوف نیست

تحول سیاست غرب در قبال جنگ اوکراین؛آیا کی‌یف با تسلیحات آمریکایی و اروپایی به خاک روسیه حمله می‌کند؟

تلاش پکن برای تبدیل شدن به میانجی‌گر؛ لاوروف: چین می‌تواند کنفرانس صلح درباره جنگ اوکراین برگزار کند