Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

تلاش پکن برای تبدیل شدن به میانجی‌گر؛ لاوروف: چین می‌تواند کنفرانس صلح درباره جنگ اوکراین برگزار کند

روسیه و ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین
روسیه و ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه ۳۰ مه از برگزاری یک کنفرانس صلح درباره جنگ اوکراین با مشارکت مسکو و کی‌یف توسط چین حمایت کرد.

آگهی

او در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی تأکید کرد کرد که پیشنهاد برگزاری چنین کنفرانسی به معنای ادامه تلاش‌های پکن برای حل‌و‌فصل بحران اوکراین خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت که مسکو با پکن هم‌نظر است که پیش از هر چیز باید به علل ریشه‌ای این مناقشه پرداخت و منافع مشروع همه طرف‌ها را تضمین کرد و سپس بر اساس «اصل امنیت برابر و غیرقابل تقسیم» به توافق‌هایی دست یافت.

لاوروف همچنین گفت: «اجازه دهید یک بار دیگر تأکید کنم، این مستلزم احترام به واقعیت‌های رخ داده روی زمین و اراده مردمی است که در آنجا زندگی می‌کنند.»

روسیه بارها خواستار مذاکره با این پیش‌شرط شده است که کی‌یف و غرب دستاوردهای ارضی این کشور در خاک اوکراین را به رسمیت بشناسند، خواسته‌ای که با مخالفت کی‌یف مواجه شده است.

لاوروف در این گفتگو با انتقاد از آمریکا به دلیل کمک‌هایش به اوکراین، گفت که واشنگتن «شریک جنایات کی‌یف» است.

او تأکید کرد که روسیه ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین را به‌عنوان یک «پیام» از سوی ناتو در حوزه هسته‌ای در نظر خواهد گرفت.

لاوروف گفت: «آن‌ها تلاش می‌کنند تا به ما بگویند که آمریکا و ناتو در اوکراین از هیچ چیزی دریغ نخواهند کرد.»

چین خواستار برگزاری کنفرانسی برای صلح در خاورمیانه شد

همزمان با حمایت وزیر خارجه روسیه از برگزاری کنفرانس صلح درباره جنگ اوکراین با مشارکت مسکو و کی‌یف توسط پکن، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در آیین گشایش دهمین نشست وزیران مجمع همکاری این کشور و کشورهای عربی خواستار برگزاری نشست صلح بین‌المللی «در مقیاس بزرگ‌تر، معتبرتر و مؤثرتر» برای خاورمیانه شد.

چین پس از آنکه در سال گذشته میلادی توانست به یک میانجی‌گر موفق در آشتی میان ایران و عربستان سعودی تبدیل شود، به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش نفوذ دیپلماتیک خود در منطقه خاورمیانه است.

شی جین پینگ در این نشست که در پکن برگزار شد، گفت تمایل چین برای همکاری با کشورهای عرب به این دلیل است که روابط دو طرف به معیاری برای تضمین صلح و ثبات جهانی تبدیل شود.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت که چین درنظر دارد در چندین عرصه، مانند «میادین نفت و گاز» و «سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ‌تر» با کشورهای عربی همکاری کند.

چین که خود تولیدکننده نفت است حدود ۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از عربستان سعودی تأمین می‌کند.

این کشور نسبت به رقیبش، آمریکا تلاش کرده است تا خود را به‌عنوان یک میانجی‌گر بی‌طرف‌تر در مناقشه خاورمیانه نشان دهد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پکن اگرچه از راه حل «استقلال کشوری به نام فلسطین در کنار اسرائیل» دفاع می‌کند اما روابط خوبی نیز با تل‌آویو دارد.

همزمان با تشدید تحرکات آمریکا در خاورمیانه برای عادی کردن رابطه اسرائیل و عربستان سعودی، چین نیز سطح همکاری‌های خود با کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان سعودی را افزایش داده است.

برخی از تحلیلگران بر این نظرند که چین جنگ غزه را فرصتی طلایی برای انتقاد از «استانداردهای دوگانه» غرب در صحنه بین‌المللی و همچنین فراخوانی برای «نظم جهانی جایگزین» می‌داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش زلنسکی برای کشاندن روسیه به مذاکره: «نیامدن بایدن به نشست صلح مثل کف زدن برای پوتین است»

بورل: برای صلح خاورمیانه به یک تشکیلات فلسطینی کارآمد و قوی نیاز است

جنگ و نشست «صلح اوکراین» سوئیس بی‌طرف را به سوی غرب می‌کشاند