Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

تحول سیاست غرب در قبال جنگ اوکراین؛آیا کی‌یف با تسلیحات آمریکایی و اروپایی به خاک روسیه حمله می‌کند؟

ارسال تسلیحات آمریکایی به اوکراین
ارسال تسلیحات آمریکایی به اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پولیتیکو به نقل از سه مقام آمریکایی و دو منبع مطلع گزارش داد که دولت بایدن به دور از چشم رسانه‌ها به اوکراین اجازه داده است که برای انجام عملیات در «خاک روسیه» اما تنها در نزدیکی منطقه خارکیف از تسلیحات آمریکایی استفاده کند.

آگهی

به گفته یک مقام آمریکایی، جو بایدن اخیرا به تیم خود دستور داده است که «اطمینان حاصل کنند که اوکراین قادر است در عملیات ضد حمله در منطقه خارکیف با هدف ضربه زدن به نیروهای روس که به اوکراین حمله کرده‌اند و یا قصد دارند حمله کنند، از تسلیحات آمریکایی استفاده کند.»

این مقام آمریکایی افزود که سیاست عدم صدور مجوز استفاده از تسلیحات برای اوکراین دوربرد در جهت حمله به اهداف درون روسیه «تغییر نکرده است.»

به گفته این مقام آمریکایی اوکراین بلافاصله پس از آغاز حملات روسیه به خارکیف در ماه جاری از ایالات متحده تقاضا کرد که این سیاست خود را تغییر دهد.

بنابر اظهارات یک مقام دیگر آمریکایی، آمریکا در چند روز گذشته تصمیم گرفته که به اوکراین اجازه دهد برای دفاع از خود در مرز‌ نزدیک به خارکیف «انعطاف» داشته باشد.

در واقع، اوکراین اکنون قادر است از تسلیحات ارائه شده از سوی آمریکا از جمله راکت‌ها و پرتاب‌کننده‌های راکت برای سرنگون کردن موشک‌های روس که به سوی خارکیف پرتاب می‌شوند یا هدف قرار دادند نیروهای روس که در آن سوی مرز روسیه و در نزدیکی شهر خارکیف آرایش نظامی گرفته‌اند و یا سرنگونی بمب‌افکن‌های روس که بمب‌هایی را داخل قلمروی اوکراین پرتاب می‌کنند، استفاده کند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که به رغم صدور مجوز مزبور، اوکراین مجاز به هدف‌ قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی با استفاده از تسلیحات آمریکایی و یا استفاده از موشک‌های دوربرد از جمله سامانه موشکی ATACMS برای حمله به اهداف در خاک روسیه نیست.

ارسال تسلیحات آمریکایی به اوکراین
ارسال تسلیحات آمریکایی به اوکراینAP Photo

دولت بایدن پیش‌تر اعلام کرده بود که استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهداف درون روسیه منجر به درگیر شدن مستقیم ایالات متحده در جنگ با روسیه و تشدید درگیری‌ها می‌شود. با این حال در پی وخامت شرایط اوکراین درمیدان نبرد و پیشروی‌های روسیه در منطقه خارکیف، ریاست جمهوری آمریکا به این تغییر عمده در سیاستش تن داد.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز پنجشنبه ۳۰ مه، با حضور در نشست دوروزه غیر رسمی وزرای خارجه کشورهای عضو این ائتلاف نظامی در پراگ، پایتخت جمهوری چک، از آن‌ها خواست تا اجازه دهند اوکراین با استفاده از تسلیحات ارائه شده از سوی اعضای ناتو به اهدافی در قلمروی روسیه حمله کند.

ینس استولتنبرگ گفت: «برخی از سنگین‌ترین درگیری‌ها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته درست در مرز روسیه و اوکراین به وقوع پیوسته است. بنابر این، به باور من زمان آن رسیده است که محدودیت‌های اعمال شده را در راستای توانمند‌سازی اوکراین برای دفاع از خود بازبینی کنیم.»

رهبران فرانسه و آلمان نیز روز سه‌شنبه ۲۹ مه گفتند که اوکراین باید مجاز به استفاده از سلاح‌های ‌آن‌ها برای حمله به اهدافی در خاک روسیه باشد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که آلمان سفر کرده بود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان گفت: «خاک اوکراین از سوی پایگاه‌های نظامی مستقر درون روسیه مورد حمله قرار می‌گیرد. اگر ما به اوکراینی‌ها بگوییم اجازه ندارند به نقاطی که از آن‌ها موشک پرتاب می‌شود، حمله کنند، به ويژه با اتفاقاتی که اکنون در اطرف خارکیف درحال وقوع است، چگونه می‌توانیم بگوییم که از شهرهای اوکراین محافظت می‌کنیم؟»

او افزود: «به نظر من ما باید به آن‌ها اجازه دهیم تا پایگاه‌های نظامی محل پرتاب موشک‌ها و اساسا پایگاه‌های نظامی که روسیه از آن‌ها برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند را هدف قرار دهند.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا نیز اوایل ماه جاری در سفر به کی‌یف گفته بود که اوکراین حق دارد به اهدافی در خاک روسیه حمله کند. او همچنین افزود که بریتانیا هیچ محدودیتی برای اوکراین مبنی بر استفاده از سلاح‌های ارسالی لندن اعمال نمی‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش پکن برای تبدیل شدن به میانجی‌گر؛ لاوروف: چین می‌تواند کنفرانس صلح درباره جنگ اوکراین برگزار کند

پیش‌روی روسیه در شرق اوکراین؛ تصاویری از ویرانی‌ها و حمله موشکی روس‌ها به یک مرکز خرید

رهبران اروپایی: اوکراین اجازه حمله به داخل روسیه را دارد؛ پوتین: با آتش بازی نکنید