Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

ترامپ در پرونده «حق‌السکوت به ستاره پورن» گناهکار شناخته شد؛ حالا چه می‌شود؟

دونالد ترامپ پس از اعلام رای هیان منصفه
دونالد ترامپ پس از اعلام رای هیان منصفه Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیات منصفه دادگاهی در نیویورک عصر پنجشنبه ۳۰ مه دونالد ترامپ را در هر ۳۴ اتهام انتسابی مرتبط با جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت «حق‌السکوت» به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های پورن گناهکار شناخت. رای قاضی پرونده (۱۱ ژوئیه) در هر صورت خللی تکنیکی بر نامزدی آقای ترامپ در انتخابات پیش‌رو نخواهد گذاشت

آگهی

با رای این هیات منصفه ۱۲ نفره که پس از دو روز شور اتخاذ شد، دونالد ترامپ به نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده تبدیل شد که در یک دادگاه کیفری مجرم شناخته شد.

در حالی که پنج ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده است، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در این انتخابات به‌رغم رای هیات منصفه هنوز آزاد است و خوان مرچان، قاضی دادگاه روز ۱۱ ژوئیه را برای اعلام حکم رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در نظر گرفته است. محکومیت دونالد ترامپ می‌تواند از یک جریمه نقدی ساده تا حد‌اکثر چهار سال زندان باشد. با این حال محکومان به چنین جرم‌هایی معمولا با مجازات‌هایی از قبیل زندان‌های کوتاه مدت، جریمه نقدی و یا حبس‌های تعلیقی مواجه می‌شوند.

دونالد ترامپ پیش از اعلام حکم در بازداشت نخواهد بود.

رای هیات منصفه دادگاه ترامپ
رای هیات منصفه دادگاه ترامپJon Elswick/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.

آیا در صورت صدور حکم زندان باز هم دونالد ترامپ می‌تواند در انتخابات شرکت کند؟

این حکم قطعا مانع نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد. بنابر قوانین ایالات متحده مجرم شناخته شدن و داشتن سابقه کیفری منعی بر نامزدی در انتخابات یا دست‌یابی به یک سمت رسمی دولتی به وجود نمی‌آورد.

بعنوان نمونه، اوژن دبز (Eugene Debs)، نماینده پیشین ایالت ایندیانا در مجلس نمایندگان ایالات متحده در دهه ۱۹۲۰ از سلول خود در زندان آتلانتا نامزد انتخابات شد و اتفاقا موفق به کسب نزدیک به یک میلیون رای هم شد. این در آن زمان در نوع خود یک رکورد برای نامزد حزب سوسیالیست در آمریکا محسوب می‌شد. آقای دبس به دلیل ابراز مخالفت با اعزام نیرو به اروپا در جریان جنگ جهانی اول محکوم شده بود.

«صندوق رای تنها راه جلوگیری از ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید است»

کارزار انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا و رقیب آقای ترامپ در انتخابات پیش رو با علم بر این که حکم دادگاه کیفری نیویورک منعی برای بر کرسی نشستن مجدد دونالد ترامپ در کاخ سفید نیست، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنوز تنها یک راه برای جلوگیری از دستیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید وجود دارد؛ صندوق‌های رای»

اگرچه کاخ سفید از اظهار نظر در رابطه با رای هیات منصفه دادگاه نیویورک خودداری کرده است، مایک جانسون، رئيس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این رای گفت: «امروز یک روز شرم‌آور در تاریخ ایالات متحده است.»

تاد بلانج، وکیل دونالد ترامپ گفته است که در صورت محکومیت رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، قطعا به حکم او اعتراض خواهد کرد.

آقای ترامپ اکنون درگیر پرونده‌های حقوقی بسیاری است و با اتهامات پرشماری از دست‌داشتن در شورش ششم ژانویه به کنگره ایالات متحده گرفته تا تلاش برای اختلال در انتخابات، خیانت در امانت در پرونده نگهداری از اسناد محرمانه مواجه است. او همچنین به غیر از پرونده حق‌السکوت با سه اتهام دیگر کیفری دست درگریبان است، با این حال حکم هیچ‌کدام از پرونده‌های دیگر آقای ترامپ قرار نیست پیش از انتخابات پنجم نوامبر اعلام شود.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه پس از حضور مقابل هیات منصفه دادگاه نیویورک، بار دیگر این اتهامات را ساختگی خواند و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده را مسئول همه اتفاقات دانست. تیم وکلای آقای ترامپ بلافاصله بعد از اعلام رای نهایی ۳۰ روز فرصت دارند به آن اعتراض کنند و روند برگزاری دادگاه تجدید نظر می‌تواند چندین ماه بطول بینجامد.

همزمان دونالد ترامپ ادعا کرده که: «حکم واقعی. در روز پنجم نوامبر و از جانب مردم صادر می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شعار «رایش سوم» در ویدیوی حساب کاربری شبکه اجتماعی دونالد ترامپ جنجالی شد

استورمی دنیلز شهادت داد که با ترامپ رابطه داشته و بابت مخفی نگه داشتن آن حق‌السکوت گرفته است

محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است