Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

تحریم‌ کارگزاران برنامه پهپادی و موشکی ایران؛ اتحادیه اروپا و آمریکا بر فهرست خود افزودند

علی خامنه‌ای در کمار فرماندهان سپاه در نمایشگاه دستاوردهای هوایی به تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳
علی خامنه‌ای در کمار فرماندهان سپاه در نمایشگاه دستاوردهای هوایی به تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحریم‌هایی که روز جمعه توسط اتحادیه اروپا وضع شد، از شاخص‌ترین تحریم‌هایی است که بروکسل علیه تهران اعمال کرده است و شهروندان یا شرکت‌های اروپایی را از تجارت با افراد و سازمان‌های فهرست شده منع می‌کند.

آگهی

در راستای تلاش‌های مداوم واشنگتن برای جلوگیری از ساخت و تکثیر پهپادهای ساخت ایران و همچنین برای جلوگیری از استفاده چنین پهپادهایی توسط روسیه علیه اوکراین؛ ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) تحریم‌هایی را علیه نهادهایی که ادعا می‌کند به برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران کمک می‌کنند، اعمال کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی اعلام کرد که «این اقدام، تعهد [آمریکا] را برای ایجاد اختلال در تولید و تکثیر پهپادهای مرگبار ایران که همچنان توسط روسیه علیه اوکراین و توسط نیروهای نیابتی تروریستی منطقه علیه نیروهای آمریکایی استفاده می‌شود، تقویت می‌کند.»

کشورهای غربی تهران را متهم می‌کنند که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، تعداد زیادی پهپاد انتحاری شاهد را در اختیار مسکو قرار داده است. موضوعی که ایران قویا آن را تکذیب می‌کند.

تهران می‌گوید پهپادها را پیش از شروع جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

پهپادهایی که روسیه در جنگ استفاده می‌کند برای تضعیف پدافند هوایی اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های دور از خط مقدم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود روز جمعه تحریم‌هایی را علیه محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران و سپاه پاسداران به دلیل پرتاب موشک و پهپاد علیه اسرائیل و اوکراین و در دریای سرخ اعمال کرد.

اتحادیه اروپا همچنین اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را به دلیل نقش او در انتقال و تامین موشک‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان حزب‌الله علیه اسرائیل و نیز موشک‌هایی که حوثی‌های یمن کشتی‌ها را با آنها هدف می گیرند، تحریم کرد.

یک مرکز فرماندهی کلیدی نیروهای مسلح ایران، رئیس یک شرکت هواپیمایی دولتی و یک شرکت الکترونیکی نیز مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شدند.

فهرست تحریمی ایالات متحده آمریکا

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد چهار نهادی را که قطعات حیاتی برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران را تامین می‌کنند و همچنین یکی از مدیران سازمان صنایع هوایی ایران از شرکت‌های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آورده است که افشین خواجه فرد، رئیس سازمان صنایع هوایی ایران بر تلاش‌های وزارت دفاع ایران برای تولید پهپادها و موشک نظارت دارد.

اقدام روز جمعه آمریکا، دارایی‌های این افراد و نهادها در ایالات متحده را مسدود می‌کند و در حالت کلی باعث می‌شود تا آمریکایی‌ها از معامله با آنها منع شوند. کسانی که با آنها معاملات خاصی انجام می‌دهند نیز در معرض تحریم قرار می‌گیرند.

فهرست تحریمی اتحادیه اروپا؛ از وزیر دفاع تا فرمانده قرارگاه خاتم

در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا آمده است: «آشتیانی به عنوان وزیر دفاع مستقیماً در برنامه پهپادی ایران مشارکت دارد و در انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای حمایت از جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین مشارکت دارد.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به دلیل «تسهیل حمل و نقل تسلیحات ایرانی» از جمله پهپادها و موشک‌ها به «گروه‌های مسلحی مانند حوثی‌ها و حزب‌الله برای تضعیف صلح و امنیت در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ» در این لیست قرار گرفت.

همچنین، اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به کمک به انتقال پهپادها و موشک‌ها به این گروه‌ها متهم شد.

اتحادیه اروپا گفت: قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا «در هسته نیروهای نظامی ایران قرار دارد و بنابراین در انتقال پهپادها به روسیه برای حمایت از جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین و گروه‌ها و نهادهای مسلح که صلح و امنیت در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ را تضعیف می‌کنند، مشارکت دارد.»

غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا مشمول این تحریم‌ها شد.

شرکت الکترونیکی که هدف تحریم‌های اروپا قرار گرفت شرکت «کاوان الکترونیک بهراد» نام دارد که به همراه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آن برای خرید بین‌المللی قطعات مورد استفاده در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و برای کمک به انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه تحریم شدند.

آگهی
موسوی،‌ فرمانده ارتش (چپ) در کنار آشتیانی،‌ وزیر دفاع ایران (راست)
موسوی،‌ فرمانده ارتش (چپ) در کنار آشتیانی،‌ وزیر دفاع ایران (راست)آسوشیتدپرس

موضوع تحریم کردن کل سپاه پاسداران

اتحادیه اروپا پس از حمله هوایی ایران علیه اسرائیل متعهد شد که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند. ایالات متحده و بریتانیا قبلاً در اواخر ماه آوریل این کار را انجام دادند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا همچنین در حالی اعمال می‌شوند که غرب به دنبال مجازات ایران و کره شمالی به دلیل کمک نظامی به روسیه در جنگ مسکو در اوکراین است و در همین حال هم کشتی‌های جنگی غربی به دنبال مقابله با موشک‌های حوثی‌ها در دریای سرخ هستند.

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که افراد فهرست شده در ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه و هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک برای «گروه‌ها و نهادهای مسلحی که صلح و امنیت در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ را تضعیف می‌کنند» دست داشته‌اند.

با این حال کشورهای اروپایی هنوز بر سر تحریم کردن کل سپاه پاسداران و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های تروریستی به نتیجه نرسیده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا همان تحریم‌هایی که ابراهیم رئیسی بی اثر می‌پنداشت، جان او را گرفت؟

محمد مخبر؛ رئیس‌جمهور ۵۰ روز آینده ایران کیست؟ از فسادمالی در بانک پاسارگاد تا تحریم‌های بین‌المللی

بریتانیا: تحریم‌ها کافی است، تروریستی خواندن سپاه پاسداران ضرورت ندارد