NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آیا واردات تلفن‌ همراه آيفون به ایران ممنوع شد؟

یک فروشنده تلفن همراه در مغازه‌اش در مرکز شهر تهران
یک فروشنده تلفن همراه در مغازه‌اش در مرکز شهر تهران Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از رسانه‌های داخلی می‌گویند واردات آیفون به ایران به صورت کامل ممنوع شده است اما برخی دیگر اعلام کرده‌اند که این ممنوعیت تنها مربوط به آیفون‌های جدید است و گزارش‌ها در این خصوص ضد و نقیض هستند.

آگهی

پس از صدور بخشنامه جدید گمرک ایران درباره ممنوعیت ورود برند تجاری اپل، خبرگزاری تسنیم در گزارشی اعلام کرد که واردات همه مدل‌های تلفن همراه آیفون که پیش‌تر مجاز به ورود بودند، ممنوع شده است و این موضوع به سرعت در بسیاری از رسانه‌های ایران بازنشر شد. 

با این حال کمی بعد خبرگزاری ایسنا نوشت با پیگیری‌های خبرنگار خود متوجه شده است که این خبر صحت ندارد و «ممنوعیت واردات آیفون همچنان مربوط به مدل‌های آیفون ۱۴ به بعد است و تغییری در این رابطه ایجاد نشده است».

براساس مصوبات ابلاغی از حدود دو سال پیش رجیستری تلفن‌‌های همراه آیفون ۱۴ و مدل‌های بالاتر از آن دیگر در کشور انجام نگرفت و بعد از مصوبه جدید هیات دولت در خصوص اصلاح سود بازرگانی برخی اقلام وارداتی، ابهاماتی در خصوص لغو مجوز واردات تمام محصولات برند اپل مطرح شد. گزارش‌ها در این خصوص اما ضد و نقیض هستند.

بازار آیفون در ایران زیر تیغ محدودیت‌ها

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت در یکی از کافه‌های تهران، حمید موبایل خود را تکان می‌دهد به این امید که به سیگنال ضعیفی وصل شود و در نتیجه ممنوعیت شدید ایران در مورد آخرین مدل‌های آیفون را دور بزند.

او اندکی پس از آنکه جمهوری اسلامی آیفون‌های سری ۱۴ و ۱۵ را در فوریه ۲۰۲۳ ممنوع کرد، دستگاه جدید خود را در خارج از کشور خرید، به این امید که در نهایت محدودیت‌ها کاهش یابد اما هرگز این اتفاق نیفتاد. 

این مرد ۳۲ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «من فقط یک ماه تحت پوشش شبکه بودم، اما بعد از آن دیگر به شبکه وصل نبودم و حالا باید آن را روی باندهای پایین تر یعنی «3G» قرار دهم تا شاید بتوانم به شبکه وصل شوم».

بر اساس ممنوعیت‌های اعلام شده در سال گذشته، دارندگان مدل‌های جدید آیفون دیگر مجاز به ثبت دستگاه‌های خود در ایران نیستند. 

همه افراد از جمله گردشگران خارجی تنها در صورتی می‌توانند بیش از یک ماه از سیم‌ کارت‌های داخلی در تلفن‌ همراه خود استفاده کنند که دستگاه خود را ثبت یا به اصطلاح رجیستر کرده باشند. 

محدودیت‌ها زمینه‌ساز سودجویی

براساس گزارش‌های منتشر شده از خبرگزاری ایسنا، مقامات گفته‌اند این اقدام با هدف کاهش هزینه‌های ارزی انجام شده است.

با این وجود تلفن‌های همراه آیفون‌ همچنان یکی از برندهای محبوب بین ایرانیان است و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی حکومت تنها به گسترش بازار‌های زیرزمینی دامن زد و زمینه را برای سودجویی برخی شرکت‌ها از جمله «کوروش کمپانی» فراهم کرد.

امیرحسین شریفیان، مدیرعامل ۲۷ساله کوروش کمپانی و مغز متفکر این طرح، توانست از طریق تبلیغات آنلاین با حضور افراد مشهور و سپس وعده ارائه گوشی آیفون ۱۳ با ۲۰ میلیون تومان، پول زیادی به جیب بزند و پیش از لو رفتن پروژه کلاهبرداری‌اش از کشور خارج شود.

روزنامه جوان در گزارشی نوشت این شرکت توانسته از این طریق حدود ۳۵ میلیون دلار جمع آوری کند اما سایر رسانه‌ها به نقل از پلیس، ارقام حدود ۳ میلیون دلار را گزارش کردند.

به گزارش ایسنا بیش از ۵ هزار نفر در تهران و شهرستان‌ها از این شرکت شکایت کرده‌اند. 

نوید که یک مغازه فروش تلفن‌ همراه در مرکز تهران دارد، گفت: «این شرکت قیمت‌های دستگاه‌های آیفون را به هم ریخته است».

عارفه، عکاس ۲۶ ساله‌ای که برای خرید یک گوشی جدید آمده بود، گفت، علیرغم اینکه نسخه‌های موجود در بازار قدیمی‌ هستند اما قیمت آیفون ۱۳ تنها به این دلیل که رجیستر شده نزدیک به مدل‌های جدید آیفون است.

آگهی

در برخی مغازه‌های تهران، قیمت آیفون ۱۳ از ۴۱ میلیون تومان تا بیش از ۱۰۰ میلیون (۷۱۰ تا ۱۹۰۰ دلار) متغیر است و سری ۱۵ بین ۴۴ میلیون تا ۱۰۰ میلیون (۷۵۰ تا ۱۹۰۰ دلار) به فروش می‌رسید.

در یکی از مغازه‌ها، قیمت آیفون ۱۴ بین ۳۶ و ۶۰۰ هزار تومان تا ۷۴ میلیون تومان (۶۴۰ تا ۱۲۷۵ دلار) است.

نوید که دیگر جدیدترین مدل‌های آیفون را به نمایش نمی‌گذارد، گفت: «مردم همچنان مشتاق خرید آیفون هستند».

به گزارش تسنیم، بررسی آمار‌های بانک مرکزی که به تازگی با تفکیک تامین ارز از سامانه نیما و ارز اشخاص منتشر شده، نشان می‌دهد، در سال گذشته حدود ۸۷۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است.

آگهی

لازم به ذکر است طبق مقررات مصوب، تنها موبایل بالای ۶۰۰ دلار از جمله مدل‌های مختلف ایفون، از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود وارد میشوند. 

مقامات جمهوری اسلامی مدت‌هاست که از ورود محصولات آمریکایی به داخل کشور انتقاد می‌کنند.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آگوست ۲۰۲۰ از دولت خواست تا واردات آیفون را متوقف کند.

او در یک سخنرانی گفت: «شنیده‌ام حدود نیم میلیارد دلار برای واردات یک نوع تلفن همراه لوکس آمریکایی بین مارس ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ هزینه شده است» و در ادامه افزود: «بخش خصوصی این کار را کرد، اما دولت باید جلوی آن را بگیرد».

آگهی

با اعمال این ممنوعیت، حالا دارندگان تلفن همراه آیفون ۱۴ و ۱۵ گزینه‌ای جز یافتن راه‌های غیرقانونی و اغلب پرهزینه برای وصل شدن به شبکه ندارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته نوید، فروشندگان و تکنسین‌های نرم افزار برای تغییر برخی پارامترهای شبکه برای دور زدن محدودیت‌ها بین «چهارصد هزار تا ۷ میلیون تومان میلیون» دریافت می‌کنند.

مهدی، یک مهندس ۲۶ ساله، که ماه‌هاست تلاش می‌کند راهی برای دور زدن این ممنوعیت‌ها پیدا کند می‌‌گوید: «هیچ یک از راه حل‌ها دائمی نیستند».

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از منع واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ به ایران تا «کلاهبرداری» کوروش کمپانی

ادعای کاهش عمدی سرعت آیفون‌های قدیمی؛ اپل پرداخت غرامت به کاربران آمریکایی را آغاز کرد

حادثه برای هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا؛ گوشی آیفون از ارتفاع ۱۶ هزار پایی سقوط کرد و سالم ماند