عقب‌نشینی اپل مقابل فرانسوی‌ها: گوشی‌های آیفون ۱۲ در فرانسه به‌خاطر تشعشعات به روز رسانی می‌شوند

گوشی آیفون ۱۲
گوشی آیفون ۱۲ Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اپل روز جمعه متعهد شد که نرم‌افزار آیفون ۱۲ را در فرانسه به روز رسانی کند تا اختلافات بر سر میزان تشعشعات برطرف شود اما نگرانی‌ها در سایر کشورهای اروپایی نشان می‌دهد ممکن است این شرکت مجبور شود اقدامات مشابهی را در جاهای دیگر انجام دهد.

آگهی

مسئولان مخابراتی فرانسه دوشنبه گذشته اعلام کردند که فروش «آیفون ۱۲»، در این کشور به دلیل انتشار سطحی از امواج الکترومغناطیسی که فراتر از حد مجاز محسوب می‌شود، موقتا ممنوع شده است.

با این حال اپل یافته‌های شرکت‌های فرانسوی را رد می‌کند و می‌گوید استانداردهای آیفون ۱۲ توسط چندین نهاد بین‌المللی تایید شده است که شامل تشعشعات نیز می‌شود. اما این شرکت با عقب نشستن از موضع خود روز جمعه اعلام کرد به روز رسانی نرم‌افزاری را برای تطبیق با روش‌های آزمایشی مورد استفاده در فرانسه صادر خواهد کرد.

محققان در دو دهه گذشته مطالعات زیادی را برای ارزیابی خطرات سلامتی ناشی از امواج تلفن‌های همراه انجام داده‌اند. به گفته سازمان جهانی بهداشت هیچ اثر نامطلوبی بر سلامت تاکنون در این زمینه ثابت نشده است.

اما هشدار تشعشعات در فرانسه طبق نتایج آزمایش‌هایی است که با آزمایش‌های انجام شده در دیگر کشورها متفاوت است و بنابراین نگرانی‌هایی را در سراسر اروپا برانگیخته است.

وزیر امور دیجیتالی بلژیک گفت که از اپل خواسته است تا نرم افزار آیفون ۱۲ را در کشورهای اتحادیه اروپا ارتقا دهد اگرچه او گفت که طبق بررسی اولیه این گوشی هیچ خطری برای کاربران ندارد.

آلمان می‌گوید که با مقامات فرانسوی در تماس است تا راه‌حلی را برای کل کشورهای اتحادیه اروپا پیدا کنند در حالی که ایتالیا نیز قرار بود از اپل بخواهد نرم‌افزار آیفون ۱۲ را در این کشور به روز رسانی کند. با این حال یک منبع دوم در دولت ایتالیا به رویترز گفت که هرگونه درخواست از اپل یا تصمیمات جداگانه از سوی مقامات ایتالیایی تنها پس از پایان تحقیقات فرانسه اتخاذ می‌شود.

اداره زیر ساخت دیجیتال هلند نیز گفت که در حال انجام تحقیقات خود است که تا دو هفته دیگر به پایان می‌رسد و با اپل و مقامات آلمانی و فرانسوی در تماس است. این نهاد گفت که تماس‌هایی از مصرف‌کنندگان نگران دریافت کرده است.

استقبال فرانسه از به روز رسانی نرم افزار گوشی‌های آیفون ۱۲

دولت فرانسه از به روز رسانی نرم‌افزار گوشی‌های آیفون ۱۲ استقبال کرد و گفت که این اقدام به سرعت آزمایش می‌شود و در صورت مثبت بودن نتایج امکان از سرگیری فروش مدل نسبتا قدیمی آیفون ۱۲ که در سال ۲۰۲۰ عرضه شد فراهم می‌شود.

اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما یک به روز رسانی نرم افزاری برای کاربران در فرانسه صادر خواهیم کرد تا با پروتکل مورد استفاده از سوی تنظیم‌کنندهای فرانسوی مطابقت داشته باشد. ما مشتاقانه منتظر ادامه عرضه آیفون ۱۲ در فرانسه هستیم.»

در این بیانیه آمده است: «این موضوع مربوط به یک پروتکل آزمایشی خاص است که از سوی تنظیم‌کننده‌های فرانسوی استفاده می‌شود و یک نگرانی در حوزه سلامت نیست.»

اپل معمولا به روز رسانی‌های نرم افزاری را برای تلفن‌ها و تبلت‌های خود ارائه می‌کند تا اغلب یک مشکل امنیتی برطرف شود. آن‌ها می‌توانند بر روی یک مدل یا یک منطقه خاص متمرکز شوند و گاهی اوقات اپل چنین به روز رسانی‌هایی را انجام می‌دهد.

آژانس ملی فرکانس فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که آهنگ جذب ویژه «آیفون‌های ۱۲» بیش از حد مجاز ۱.۷۴ وات بر کیلوگرم است. آهنگ جذب ویژه نشان‌دهنده میزان جذب انرژی الکترومغناطیسی از سوی بدن انسان است و عدد آن برای تعیین سطح ایمنی گوشی‌ها اهمیت زیادی دارد.

تغییر در مقررات فرانسه در سال ۲۰۲۰ امکان آزمایش آهنگ جذب ویژه یا SAR را برای اندام‌هایی مانند دست و همچنین برای سر و بدن که در تماس با گوشی است فراهم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپل به دلیل نقض مقررات ضدانحصاری اروپا ۱.۸ میلیارد یورو جریمه شد

ادعای کاهش عمدی سرعت آیفون‌های قدیمی؛ اپل پرداخت غرامت به کاربران آمریکایی را آغاز کرد

آیفون ۱۵ چه وقت به بازار می‌آید؟ چرا بخریم؟ چرا نخریم؟