Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

درخواست آمریکا برای بازگشایی گذرگاه رفح؛ اسرائیل آفریقای جنوبی را به «تحریف واقعیت» متهم کرد

جنگ غزه
جنگ غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان حقوقی اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری در حالی آفریقای جنوبی را به «تحریف واقعیت» و تلاش برای توقف عملات نظامی اسرائیل در شهر رفح در غزه متهم کردند که سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف نگران بحران انسانی در این باریکه هستند.

آگهی

دادگاه لاهه از روز پنجشنبه جلساتی را برای بررسی درخواست آفریقای جنوبی آغاز کرده است که امروز هم  ادامه  داشت.

آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تا با مداخله در حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح، به تل‌آویو دستور دهد که عملیاتش را در این شهر متوقف کند.

نمایندگان آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه خطاب به دادگاه گفتند که اسرائیل قصد دارد فلسطینی‌ها را از روی زمین «محو» کند. آن‌ها از عملیات نظامی در شهر رفح به عنوان آخرین مرحله از این تلاش اسرائیل نام بردند.

ارتش اسرائیل از بیش از ۱۰ روز پیش حمله خود را به شهر پرجمعیت رفح با وجود هشدارهای سازمان ملل و کشورهای مختلف درباره خطرات جدی برای غیرنظامیان ساکن در آن، آغاز کرده است.

اما در مقابل، اسرائیل اعلام کرده که حمله به رفح برای نابودی آخرین گردان‌های باقی‌مانده حماس که در آنجا مستقر هستند، ضروری است. همزمان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که پرسنل تحت امرش از حدود ۱۰ روز پیش موفق به ارسال کمک های دارویی به داخل نوار غزه نشده اند و همچنان معضل کمبود سوخت بر مشکلات آن ها می افزاید.

دیوان بین‌المللی دادگستری از مدت‌ها پیش در حال بررسی پرونده‌ «نسل‌کشی توسط اسرائیل» است که در شکایت آفریقای جنوبی در ماه ژانویه مطرح شد. اسرائیل مدعی است که علیه فلسطینی‌ها مرتکب «نسل‌کشی» نشده است.

آفریقای جنوبی در جدیدترین درخواست خود، به دنبال وادار کردن اسرائیل به قبول «دسترسی بدون مانع به غزه» برای امدادگران، روزنامه‌نگاران و بازرسان سازمان ملل متحد است.

درخواست برای بازگشایی گذرگاه رفح

همزمان با هشدار سازمان‌های امدادی و کشورهای مختلف درباره بحران انسانی در غزه، آمریکا بار دیگر از اسرائیل خواست راه‌ها را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه باز کند. این در حالیست که در جریان حملات مختلف اسرائيل به فلسطینی ها روز جمعه هم چندین فلسطینی جان خود را از دست دادند. به گزارش رسانه ها تنها در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه دست‌کم چندین نفر کشته شدند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی اعلام کرد که مواد غذایی و پزشکی در رفح در حال اتمام است.

ابراز نگرانی از بسته بودن راه‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه در حالی است که آمریکا اسکله موقتی که برای افزایش ارسال کمک‌ها ساخته است را جایگزین مسیرهای زمینی به این باریکه نمی‌داند.

آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اسکله شناور و موقت ویژه کمک‌رسانی به غزه در محل مستقر شده و «ظرف چند روز آینده» به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسرائیل و مصر یکدیگر را عامل ادامه بسته بودن گذرگاه حیاتی رفح معرفی کرده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با بایدن به ارسال بمب و دیگر تسلیحات به اسرائیل رای داد

همزمان با این تحولات، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است با تصویب لایحه‌ای از کاخ سفید خواست محموله تسلیحاتی را به اسرائیل تحویل دهد.

جمهوری‌خواهان حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب این لایحه در روز پنج‌شنبه، تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور را برای ممانعت از ارسال یک محموله تسلیحاتی به اسرائیل به دلیل نگرانی از استفاده از آن در جنگ غزه به چالش کشیدند.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا با عنوان «حمایت از کمک‌های امنیتی به اسرائیل»، رئیس جمهور این کشور را از بلوکه کردن تسلیحاتی که با تصویب کنگره آمریکا قرار بوده به اسرائیل ارسال شوند، منع می‌کند.

از جمله تسلیحاتی که به تصویب کنگره آمریکا رسیده ۳ هزار و ۵۰۰ بمب ۲ هزار پوندی و ۵۰۰ پوندی است که کاخ سفید به دلیل نگرانی از عواقب حمله اسرائیل به شهر پرجمعیت رفح، مانع ارسال آن‌ها شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این لایحه که با ۲۲۴ رای موافق در برابر ۱۸۷ رای مخالف به تصویب رسیده، بیشتر یک اقدام نمادین از سوی جمهوری‌خواهان در مخالفت با تصمیم بایدن در خصوص جنگ غزه محسوب می‌شود زیرا هیچ شانسی برای تصویب در مجلس سنا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌هاست، ندارد

آگهی

به هنگام رأی‌گیری برای این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا، ۱۳ نفر از دموکرات‌ها در اقدامی کم‌سابقه و در اعتراض به سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه، از رأی دادن خودداری کردند.

این در حالی بود که ۳ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه این مجلس به دموکرات‌ها پیوستند و در مقابل، ۱۶ نفر از نمایندگان دموکرات از خواسته جمهوری‌خواهان حمایت کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از سرگیری حملات ارتش اسرائیل به شمال غزه؛ در اردوگاه جبالیا چه می‌گذرد؟

اتحادیه اروپا خواهان «توقف فوری» عملیات اسرائیل در رفح شد

بن‌بست اسرائيل در غزه؛ نتانیاهو پس از رفح چگونه می‌خواهد «بقا و پایداری حماس» را توجیه کند؟