NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اسرائیل بیشتر از قوانین بین المللی تبعیت می‌کند یا روسیه؟

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مقر این سازمان ملل به احترام کشته شدگان غزه ایستاده سکوت کردند، آوریل ۲۰۲۴
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مقر این سازمان ملل به احترام کشته شدگان غزه ایستاده سکوت کردند، آوریل ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با بررسی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، نام اسرائیل از زمان تأسیس این کشور در سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون در ۲۲۹ قطعنامه آمده است. اکثر این قطعنامه‌ها اقدامات نظامی اسرائیل را به ویژه در خاک فلسطین محکوم می‌کنند. در مورد روسیه نیز قطعنامه‌های زیادی در این سازمان مطرح شده که البته وتو شده‌اند.

آگهی

مانوئل بومپارد، هماهنگ کننده حزب چپگرای رادیکال «فرانسه تسلیم ناپذیر» معتقد است که قطعنامه‌های متعدد علیه اسرائیل به صورت نظام‌مند توسط اسرائیل نقض می شوند. باید توجه داشت که سازمان ملل ابزار کافی را در اختیار ندارد تا کشورها را مجبور به اعمال این قطعنامه‌ها کند، امری که منجر به پیگیری ضعیف قطعنامه‌ها توسط کشورهای مربوطه می‌شود.

عضویت دائمی روسیه در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴، قطعنامه‌ای را در راستای آتش بس فوری بشردوستانه در غزه در ماه رمضان صادر کرد. با اینکه متن این قطعنامه به تصویب رسید اما قطعنامه در عمل اجرا نشد. در فوریه سال ۲۰۲۲ نیز هنگامی که روسیه به اوکراین حمله کرد، شورای امنیت بر روی قطعنامه‌ای تاکید داشت که خواستار خروج نیروهای روسی از این کشور بود. قطعنامه‌ای که توسط روسیه وتو شد.

رومو سیو‌را، کارشناس شورای امنیت و روابط بین‌الملل در اندیشکده ایفری در این‌باره می‌گوید:‌« هربار که قطعنامه‌ای علیه روسیه در شورای امنیت پیشنهاد داده‌می‌شود، روسیه از حق وتوی خود استفاده می‌کند. بنا به نظر کارشناسان می‌توان به حدود ۳۰۰ قطعنامه در این‌باره اشاره کرد.» در همین باره مسکو می‌تواند تمام قطعنامه‌هایی که علیه او صادر می‌شود را رد کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

درست است که در مقر شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌های بسیار کمتری علیه روسیه و اتحاد جماهیر شوروی، نسبت به اسرائیل وجود دارد، اما کمتر بودن تعداد این قطعنامه‌ها لزوما به معنای احترام بیشتر روسیه نسبت به قوانین بین‌المللی نیست، چرا که این کشور دارای یک کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل است و در نتیجه حق وتوی قطعنامه‌های مورد رأی‌گیری را دارد. از طرفی اسرائیل همواره بیشتر هدف این قطعنامه‌ها قرار دارد اما این بدان معنا نیست که کمتر از روسیه به قوانین بین المللی احترام می گذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«اوکراین با موشک‌های به جا مانده از دوران شوروی، روسیه را هدف قرار داد»؛ در جبهه خارکیف چه خبر است؟

نشست اضطراری شورای امنیت در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ گوترش:خویشتن‌داری به تنهایی کفایت نمی‌کند

نشست شورای امنیت برای حمله مسکو به بیمارستان کودکان در اوکراین به ریاست روسیه:ما بودیم کسی زنده نبود