Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

جنگ غزه؛ تحولات دیپلماتیک در مسیر آتش‌بس همزمان با احتمال حمله قریب‌الوقوع زمینی اسرائیل به رفح

رفح (عکس تزئینی است)
رفح (عکس تزئینی است) Copyright AP
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که تحولات دیپلماتیک در منطقه از نزدیک شدن احتمالی آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حکایت دارد، مقامات پزشکی غزه می‌گویند در شامگاه یکشنبه دست کم دست کم ۱۳ فلسطینی در حملات اسرائیل به رفح کشته شدند.

آگهی

پزشکان روز دوشنبه ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) گفتند در این حمله که هدف آن به سه خانه در شهر رفح در جنوب غزه بود تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

رسانه‌های وابسته به حماس تعداد کشته شدگان را ۱۵ نفر اعلام کردند.

به گفته مقامات بهداشتی، در شهر غزه، در شمال باریکه غزه، هواپیماهای اسرائیلی به دو خانه حمله کردند که بر اثر آن چندین نفر کشته و زخمی شدند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیشنهاد متقابل اسرائیل و امید به برقراری آتش‌بس

حملات به رفح که میزبان بیش از یک میلیون فلسطینی جنگزده است، ساعاتی قبل از رویداد دیپلماتیک در مسیر آتش‌بس میان اسرائیل و حماس انجام شد. قرار است روز دوشنبه مصر میزبان رهبران گروه اسلام‌گرای حماس برای گفتگو درباره چشم‌انداز توافق آتش‌بس با اسرائیل باشد.

روز یکشنبه، مقامات حماس گفتند که هیئتی به رهبری خلیل الحیه، معاون شاخه سیاسی این گروه، در مورد پیشنهاد آتش بسی که حماس به میانجیگران قطر و مصر ارائه کرده و همچنین پاسخ اسرائیل را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. میانجی‌ها با حمایت ایالات متحده، تلاش‌های خود را برای حصول توافق افزایش داده‌اند، زیرا اسرائیل تهدید به حمله زمینی به رفح کرده است.

دو مقام حماس که با خبرگزاری رویترز صحبت کردند، جزیات آخرین پیشنهادها را فاش نکردند، اما یک منبع مطلع از این مذاکرات به رویترز گفت که انتظار می‌رود حماس به آخرین پیشنهاد آتش‌بس متقابل اسرائیل که روز شنبه ارائه شد، پاسخ دهد.

این منبع گفت این پیشنهاد که اسرائیل آن را در پاسخ به پیشنهاد حماس مطرح کرده است، در مرحله نخست شامل توافقی برای پذیرش آزادی کمتر از ۴۰ گروگان اسرائیلی در ازای آزادی فلسطینی‌های محبوس در زندان‌های اسرائیل و در مرحله دوم برقراری آتش‌بسی شامل «دوره آرامش پایدار» برای رسیدن به آتش‌بس دائمی است.

منبع خبرگزاری رویترز همچنین گفت که پس از مرحله اول، اسرائیل اجازه حرکت آزاد بین جنوب و شمال غزه و خروج نسبی نیروهای اسرائیلی از غزه را خواهد داد.

یک مقام ارشد حماس به خبرگزاری فرانسه گفت هیئتی از طرف آنها روز دوشنبه وارد مصر می‌شود تا پاسخ این گروه را به پیشنهاد متقابل اسرائیل بدهد.

مصر، قطر و ایالات متحده از زمان توقف یک هفته‌ای درگیری‌ها در نوامبر که شاهد مبادله ۸۰ گروگان اسرائیلی با ۲۴۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بودند، تلاش کرده‌اند تا برای برقراری آتش‌بس جدید میانجی‌گری کنند.

حماس قبلا بر خواست آتش‌بس دائمی تأکید کرده بود، شرطی که اسرائیل آن را رد کرده است.

پایگاه اینترنتی اکسیوس نیز به نقل از دو مقام اسرائیلی گزارش داد که پیشنهاد اخیر اسرائیل شامل تمایل به بحث در مورد «بازگرداندن آرامش پایدار» در غزه پس از آزادی گروگان‌هاست.

رفح
رفحFatima Shbair/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.

این نخسین بار در جنگ نزدیک به هفت ماهه است که رهبران اسرائیل می‌گویند که آماده گفتگو درباره پایان جنگ هستند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه «با نگاهی مثبت آماده گفتگو درباره پیشنهاد جدید (اسرائیل) است.»

این منبع افزود که حماس «خواهان دستیابی به توافقی است که موارد آتش‌بس دائمی، بازگشت آزادانه آوارگان، توافق قابل قبول برای تبادل (زندانیان) و تضمین پایان محاصره» غزه را در بر داشته باشد.

اسرائیل تخمین می‌زند که از زمان یورش هفتم اکتبر شبه نظامیان حماس به خاک اسرائیل تاکنون، ۱۲۹ گروگان همچنان در اسارت حماس غزه نگهداری شده و ۳۴ نفر از آنها کشته شده باشند.

ساعاتی قبل، حماس ویدئویی را منتشر کرد که در آن دو تن از گروگان‌ها به نام‌های کیت سیگل و عمری میران که ظاهراً تحت فشار صحبت می‌کردند، حضور داشتند.

آگهی

میران در این فیلم گفت: «به اعتراض ادامه دهید تا مبادله (زندانیان) همین الان انجام شود.»

سیگل، یک شهروند آمریکایی ۶۴ ساله، گفت: «ما در اینجا در خطر هستیم، بمب هست، وضعیت پر از استرس و ترسناک است.»

شماری از مردم اسرائیل در روزهای اخیر علیه دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تظاهرات کردند و خواستار آزادی گروگان‌هایی شدند که در نوار غزه نزد گروه شبه‌نظامی حماس نگهداری می‌شوند.

تظاهرات خشونت‌آمیز شنبه شب در تل آویو آخرین موردی بود که طی آن معترضان خواستار آن شدند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، توافقی برای آزادی گروگان‌ها انجام دهد.

فشارهای بین‌المللی

امیدهای جدید برای آتش‌بس بالقوه زمانی به وجود آمد که رهبران جهان و گروه‌ها و نهادهای بشردوستانه هشدار دادند که حمله قریب‌الوقوع زمینی اسرائیل به رفح، جنوبی‌ترین شهر در باریکه غزه منجر به تلفات غیرنظامی گسترده خواهد شد.

آگهی

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین از آمریکا خواست تا از حمله اسرائیل به رفح جلوگیری کند که به گفته او «بزرگترین فاجعه در تاریخ مردم فلسطین» خواهد بود.

اتحادیه اروپا مدعی است که با ادامه تلاش‌های کمک‌رسانی به غزه، از گرسنگی به عنوان «سلاح جنگی» استفاده می‌شود.

بلینکن وارد عربستان شد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه در آغاز سفر دوره‌ای برای پیشبرد گفتگوهای حل بحران در در خاورمیانه، با هدف برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس و نیز افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد.

آنتونی بلینکن در ریاض
آنتونی بلینکن در ریاضEvelyn Hockstein/AP

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن که تا روز چهارشنبه از اردن و اسرائیل نیز بازدید خواهد کرد. او در پایتخت عربستان سعودی قرار است با وزرای خارجه کشورهای عربی خلیج فارس و کشورهای اروپایی دیدار کند تا برنامه‌های فردای جنگ و بازسازی غزه را بررسی کنند.

این هفتمین سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به خاورمیانه از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر است.

آگهی

گفتگوی بایدن و نتانیاهو

در این اثنا، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن و نتانیاهو در این تماس مذاکرات مربوط به آزادی گروگان و آتش بس غزه را بررسی کردند. کاخ سفید همچنین گفته که رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگو، «موضع روشن» خود را درباره برنامه‌های اسرائیل برای حمله به رفح تکرار کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «اسرائیل به ما اطمینان داده است که تا زمانی که فرصتی نداشته باشیم دیدگاه‌ها و نگرانی‌های خود را با آنها در میان بگذاریم، به رفح حمله نمی‌کنند.»

به گفته وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس، تاکنون دست کم ۳۴ هزار و ۴۵۴ فلسطینی در حمله نظامی اسرائیل به غزه کشته و حدود ۷۷ هزار و ۵۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بر اساس آمار اسرائیل، حدود هزار و ۱۷۰ نفر در حملات ۷ اکتبر حماس که جرقه جنگ را زد، کشته شده و ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند که ۱۳۲ نفر از آنان همچنان مفقود هستند.

مقامات اسرائیلی می‌گویند حمله به رفح برای از بین بردن واپسین سنگر حماس که ۵ تا ۸ هزارتن از ستیزه‌جویان و رهبران کلیدی گروه شبه نظامی فلسطینی لازم است.

آگهی

به فیس‌بوک یورونیوز فارسی بپیوندید

این شهر کوچک در مرز نوار ساحلی با مصر قبل از جنگ حدود ۲۸۰ هزار نفر جمعیت داشت و اکنون بیش از یک میلیون جنگزده از مناطق شمالی نیز وارد آن شده است. بیم آن می رود که در صورت حمله نظامیان اسرائیلی به رفح، غیرنظامیان تلفات زیادی را متحمل شوند. اسرائیل قول داده است که غیرنظامیان را به بیرون منتقل کند، روندی نامشخص که ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

اسرائیل همچنین درخواست‌ها برای اجازه دادن به آوارگان غزه را برای بازگشت به خانه‌های خود در شمال بدون هیچ محدودیتی رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف تنش‌های ایران و اسرائيل چقدر دوام خواهد داشت؟ بازگشت گلوله و آتش به سرزمین‌های فلسطینی

طرح آتش‌بس در غزه؛ آنتونی بلینکن: توپ در زمین حماس است

بن‌بست مذاکرات برای آتش‌بس در غزه؛ نتانیاهو از تعیین تاریخ آغاز عملیات رفح خبر داد