Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم

دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین
دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به پکن سفر کرده است روز جمعه ۲۶ آوریل در دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بر ظرورت مدیریت اختلاف‌های میان دو کشور تأکید کرد.

آگهی

شی جین‌پینگ هم در دیدار با آنتونی بلینکن گفت که چین و آمریکا باید شریک یکدیگر باشند و نه رقیب هم.

سفر بلینکن به پکن در حالی انجام شده است که آمریکا و چین در خصوص موضوع‌های مهمی مانند روسیه، تایوان و امور تجاری با یکدیگر درگیر هستند.

بلینکن گفت که در دیدار با شی با او در خصوص حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین و همچنین موضوع‌های دیگر مانند تایوان، حقوق بشر و امور تجاری گفتگو کرده و هشدارهای لازم را داده است.

او همچنین گفت که از چین خواسته است تا از نفوذ خود برای قانع کردن ایران و نیروهای نیابتی‌اش برای کاهش تنش‌ها در منطقه استفاده کند. بلینکن همچنین گفت که از پکن خواسته است تا کره شمالی را برای انجام گفتگوها متقاعد کند.

بلینکن همچنین با شی درباره مانورهای دریایی چین در دریای چین جنوبی گفتگو کرده و بر حمایت آمریکا از فیلیپین تاکید کرده است.

شی جین‌پینگ در این دیدار با اشاره به دیدار سال گذشته خود با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که «برخی پیشرفت‌های مثبت» در روابط دو کشور رخ داده است اما هنوز مسائلی هستند که باید حل‌ و فصل شوند و فضا برای تلاش‌های بیشتر وجود دارد.

رئیس جمهوری چین با بیان این که پکن از دیدن آمریکای مرفه و در حال توسعه خوشحال خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز بتواند دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه چین داشته باشد. به گفته شی، اگر این مشکل اساسی حل شود، روابط چین و آمریکا می‌تواند «تثبیت شود، بهتر شده و رو به جلو حرکت کند.»

بلینکن در حالی با رئیس جمهوری چین و دیگر مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان را امضا کرده بود.

چین از کمک‌های مالی آمریکا به تایوان انتقاد و آن را به عنوان یک اقدام «خطرناک» محکوم کرده است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با رئیس جمهوری چین، با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد.

بلینکن در آغاز مذاکرات خود با وانگ یی با تأکید بر اینکه «بسیار صریح» خواهد بود، گفت که امیدوار است در خصوص موضوعاتی که روسای‌جمهور آمریکا و چین بر سر آن‌ها توافق کرده‌اند، پیشرفت کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که دو کشور باید «حتی‌الامکان» در رابطه با مواردی که با هم اختلاف دارند، شفاف باشند تا از این طریق از «سوء‌تفاهم‌ها و محاسبات اشتباه» جلوگیری کنند.

وزیر خارجه چین هم در این دیدار با تأکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع «اختلاف فزاینده» بین دو کشور، گفت که در غیر این صورت روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان رو به وخامت خواهد گذاشت.

او با بیان اینکه روابط دو کشور پس از دیدار جو بایدن و شی جین‌پینگ در نوامبر گذشته رو به «تثبیت» گذاشته است، گفت: «اما در عین حال، عوامل منفی در رابطه دو کشور همچنان در حال افزایش و شکل‌گیری هستند و این رابطه با انواع موانع مواجه است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در ادامه با طرح این پرسش که «آیا چین و آمریکا باید در مسیر درست رو به جلو و با ثبات حرکت کنند یا به یک سیر نزولی برگردند؟»، گفت این یک پرسش اساسی در مقابل دو کشور است که «صداقت و توانایی» واشنگتن و پکن را محک می‌زند.

وزیر خارجه چین با تأکید بر اینکه حقوق توسعه مشروع کشورش به‌طور غیرمنطقی سرکوب شده و منافع اصلی چین با چالش‌هایی روبه‌رو است، خواستار احترام به منافع اصلی یکدیگر شد.

او در ادامه از آمریکا خواست در امور داخلی چین مداخله نکند و روی خطوط قرمز این کشور یعنی «حاکمیت، امنیت و توسعه چین» پا نگذارد.

آگهی

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش از دیدارهای روز جمعه وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های چین اعلام کرد که در ماه مه به چین سفر خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده بودند که وزیر خارجه کشورشان در دیدار با رهبران چین، درباره روابط پکن با مسکو گفتگو خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین؛ کشتی انتقال دهنده مهمات از کره شمالی به روسیه در چین لنگر انداخت

وزیر خارجه آمریکا همزمان با تصویب کمک میلیاردی به تایوان، به چین سفر کرد

پارلمان اروپا در حمایت از اویغورها به حذف کالاهای چینی حاصل کار اجباری در بازار رای داد