پلیس بروکسل مانع برپایی گردهم‌آیی بزرگ ملی‌گرایان اروپایی شد

ممانعت پلیس بروکسل از برپایی کنفرانس فعالان ملی‌گرا و راست افراطی اروپایی
ممانعت پلیس بروکسل از برپایی کنفرانس فعالان ملی‌گرا و راست افراطی اروپایی Copyright Euronews
Copyright Euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس بلژیک روز سه‌شنبه از برگزاری کنفرانس «محافظه‌کاری ملی» با حضور چهره‌های سرشناس نالسیونالیست و راست افراطی اروپایی جلوگیری کرد. گفته می‌شود که این اقدام به دلیل نگرانی‌های امنیتی و احتمال وقوع ناآرامی‌ها صورت گرفته است.

آگهی

گردهمایی سیاستمداران ملی‌گرا و راست افراطی اروپا روز سه‌شنبه در بروکسل با دخالت پلیس همراه شد که برای برچیدن و ممانعت از برپایی آن به محل اعزام شده بودند.

این گردهم‌آیی دو روزه قرار بود در قالب کنفرانسی با موضوع «محافظه‌کاری ملی» برپا شود اما بروکسل در پیدا کردن مکانی برای برپایی آن با مشکل مواجه شد.

فعالان و برگزارکنندگان به همراه جمعی از شرکت‌کنندگان در این گردهم‌آیی روز سه‌شنبه در گوشه‌ای از پایتخت بلژیک تجمع کردند اما دخالت پلیس مانع برپایی مراسم و انجام سخنرانی‌هایی شد که پیش‌تر در برنامه این رویداد گنجانده شده بود.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، اریک زمور تحلیل‌گر و نامزد جنجالی دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و ماتئوش موراویِتسکی، نخست‌وزیر سابق لهستان از جمله چهره‌های سرشناس ملی‌گرا و راست افراطی به شمار می‌روند که بنا بود در این گردهم‌آیی سخنرانی کنند.

ماموران پلیس بروکسل حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر با حکم تعطیلی این مراسم برای برچیدن آن مداخله کردند.

ورود ماموران در زمانی صورت گرفت که نایجل فاراژ، بنیانگذار حزب برکسیت در حال سخنرانی برای جمعیت در محل برگزاری مراسم در پایتخت بلژیک بود.

به گزارش خبرنگار یورونیوز که در محل حاضر بود، یک مامور پلیس خطاب به برگزارکنندگان گفت که «مقامات تصمیم به تعطیلی این رویداد گرفته‌اند» و ماموران برای اجرای این تصمیم در محل حضور دارند.

افسر پلیس بروکسل افزود که یک حکم سه صفحه‌ای در اختیار دارد که جزئیات تصمیم مقامات برای ممانعت از برپایی این مراسم در پی درخواست شهردار محلی در آن شرح داده شده است.

با این حال، برگزارکنندگان رویداد در همان ابتدا حاضر به امضای حکم تعطیلی و یا پایان دادن به مراسم نشدند.

از سوی دیگر، سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق بریتانیا، پس از ورود پلیس به محل برپایی گردهم‌آیی، خطاب به حاضران سخنانی ایراد کرد.

امیر کیر، شهردار منطقه «سن-ژوس-تان-نود» در بروکسل که گردهم‌آیی یاد شده در آن برپا شده بود با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که برای «تضمین امنیت عمومی» دستور توقف این رویداد را صادر کرده است.

این مسئول بلندپایه شهری در پایتخت بروکسل در پیام خود تاکید کرد که از راست افراطی در قلمرو تحت مدیریت وی استقبال نمی‌شود.

دو مکان دیگر در بروکسل، از جمله هتل معروف سوفیتل که در نزدیکی موسسات اتحادیه اروپا قرار دارد، طی روزهای اخیر از میزبانی کنفرانس «محافظه‌کاری ملی» خودداری کرده بودند؛ این امر تردیدهایی را در مورد برگزاری این رویداد طبق برنامه اولیه ایجاد کرد.

وینسنت دو وولف، شهردار منطقه اتربیک، ساعاتی پیش از برگزاری مراسم به مسئولان هتل سوفیتل درباره سخنرانان و ماهیت این گردهمایی هشدار داده بود؛ این پیام هشدارآمیز در نهایت منجر به تصمیم لحظه آخری برای فسخ قرارداد میان مسئولان هتل سوفیتل و برگزارکنندگان شد.

نایجل فاراژ که هنگام سخنرانی در سالن کلاریج در بروکسل با مداخله ماموران پلیس مواجه شد، تصمیم برای تعطیلی این گردهم‌آیی را یک «رسوایی کامل» خواند.

به گفته برگزارکنندگان، انتظار می رفت حدود ۶۰۰ نفر در این گردهم‌آیی دور روزه با حضور چهره‌های سرشناس و البته جنجالی ناسیونالیست و راست افراطی اروپایی شرکت کنند.

این تنش کمتر از دو ماه پیش از انتخابات پارلمان اروپا روی داده است می‌دهد؛ حال آنکه نظرسنجی‌ها از افزایش حمایت از از احزاب راست افراطی و یوروسپتیک (منتقدان اتحادیه اروپا) در بسیاری از کشورهای اروپایی حکایت دارد.

سازمان دهندگان این گردهم‌آیی تصمیم مسئولان شهری بروکسل برای تعطیلی آنرا محکوم کردند. برگزار کنندگان در واکنش به مداخله پلیس در روز سه شنبه اعلام کردند که کنفرانس «محافظه‌کاری ملی» «بسیار آرام مسالمت آمیز» بود و «هیچ مزاحمتی برای نظم عمومی به همراه نداشت.»

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راستگرایان رومانی برای انتخابات پارلمان اروپا جبهه متحد تشکیل دادند

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

راز محبوبیت فزاینده راست افراطی در لهستان: ظهور رهبر آبجوساز که سلطان تیک‌تاک شد