حزب‌الله در واکنش به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق: منطقه وارد «مرحله‌ای جدید» می‌شود

یک طرفدار حزب‌الله با تصویر حسن نصرالله در دست،‌ روز قدس، ۵ آوریل
یک طرفدار حزب‌الله با تصویر حسن نصرالله در دست،‌ روز قدس، ۵ آوریل Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ایرانی اعلام کرد که تهران از ایالات متحده خواسته تا در قضیه پاسخ تلافی‌جویانه به کشته شدن تعدادی از اعضای سپاه پاسداران در سوریه «کنار بایستد.» در همین حال حزب الله لبنان به عنوان اصلی‌ترین گروه تحت حمایت ایران در خاورمیانه، به دولت اسرائیل هشدار داده که برای جنگ آماده است.

آگهی

حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روز جمعه در اولین واکنش به حمله روز دوشنبه اسرائیل به کنسولگری ایران، در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که این حمله و پاسخ تلافی‌جویانه ایران، خاورمیانه را وارد یک «مرحله‌ای جدید» خواهد کرد.

در حمله روز دوشنبه در دمشق، هفت تن از نیروهای سپاه پاسداران ایران، از جمله سردار محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه، کشته شدند. ایران وعده گرفتن انتقام داده و گفته است که اسرائیل را پشیمان خواهد کرد.

حزب الله لبنان گفته است که از حق ایران برای «تنبیه» اسرائیل حمایت می‌کند و سید حسن نصرالله در اظهارات تلویزیونی روز جمعه گفت که پاسخ در راه است.

وی گفت: «مطمئن باشید و مطمئن باشید که پاسخ ایران علیه اسرائیل حتمی خواهد بود.»

«کنار بایستید تا ضربه نخورید»

اسرائیل خود را برای احتمال حمله تلافی‌جویانه از سوی ایران یا گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران آماده کرده است و مرخصی همه واحدهای رزمی را لغو کرده و نیروهای بیشتری را برای واحدهای پدافند هوایی بسیج کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه در گفت‌وگو با نیروهای نظامی اسرائیلی در یک پایگاه هوایی گفت که اسرائیل هر کجا که تصمیم بگیرد به دشمنان حمله می‌کند. او گفت: «این حمله می تواند در دمشق یا در بیروت باشد. دشمن بدجوری در همه جا ضربه خورده و به همین دلیل به دنبال راه هایی برای پاسخ است. ما با دفاعی چند لایه آماده هستیم.»

ایران تاکنون از ورود مستقیم به معارضه پرهیز کرده و در عین حال از حملات متحدان منطقه‌ای خود در در لبنان، سوریه، یمن و عراق علیه اهداف اسرائیلی و آمریکایی حمایت کرده است.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ایران در «پیامی کتبی» به  آمریکا هشدار داد که «در دام نتانیاهو گرفتار نشود». 

وی در ادامه خطاب به مقامات تصمیم‌گیر در ایالات متحده نوشته است که «کنار بایستید تا ضربه نخورید.»

توئیت محمد جمشیدی

نصرالله: حزب‌الله تسلیحاتی دارد که هنوز از آن‌ها علیه اسرائیل استفاده نکرده است

حزب الله و دیگر متحد آن در لبنان یعنی «جنبش اَمَل» و همچنین گروه‌های فلسطینی مستقر در لبنان، از هشتم اکتبر (۱۶ مهرماه) تقریبا به طور روزانه در مرزهای جنوبی با اسرائیل دست به تبادل آتش زدند.

به گفته منابع امنیتی و پزشکی در حمله روز شنبه اسرائیل به شهرک مرجعیون، سه نفر از اعضای جنبش امل کشته شدند.

در مدت این ۶ ماه، درگیری‌های فرامرزی بین حزب‌الله و اسرائیل منجر به کشته شدن ۸ غیرنظامی اسرائیلی و همچنین کشته شدن ۱۰ سرباز ارتش اسرائیل (اعم از کادری و نیروی ذخیره) شده است. چندین حمله نیز از خاک سوریه به سمت اسرائیل انجام شده که تلفاتی نداشته است.

در طرف مقابل، حزب الله اسامی ۲۶۷ نفر از اعضایی که در جریان این زد و خوردها در لبنان و برخی نیز در سوریه توسط اسرائیل کشته شده‌اند، را اعلام کرده است.

در لبنان، ۵۰ عضو از دیگر گروه‌های شبه‌نظامی، یک سرباز لبنانی و دست‌کم ۶۰ غیرنظامی که سه نفر از آن‌ها روزنامه‌نگار بودند نیز کشته شدند.

نصرالله روز جمعه گفت که حزب‌الله تسلیحات و نیروهایی دارد که هنوز از آن‌ها علیه اسرائیل استفاده نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبعات حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل؛ اروپا نگران چیست؟

خبرگزاری فرانسه: سردار سپاه که در حمله به کنسولگری ایران کشته شد از مشاوران عالی حزب‌الله لبنان بود

همه نگاه‌ها به حزب‌ الله؛ آیا جبهه‌های جدیدی در جنگ حماس و اسرائیل گشوده خواهند شد؟