بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند

ورود وزیر خارجه آمریکا به عربستان
ورود وزیر خارجه آمریکا به عربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در ششمن سفر دوره‌ای خود با محوریت جنگ جاری در غزه میان اسرائیل و حماس وارد خاورمیانه شد.

آگهی

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده قرار است در این سفر بر سر مقدمات لازم برای برقراری آتش‌بس در غزه با رهبران کشورهای منطقه رایزنی و گفتگو کند.

به گزارش فرانس‌پرس، وضعیت انسانی ساکنان غزه پس از پنج ماه جنگ و خونریزی بسیار بحرانی است و غیرنظامیان فلسطینی با خطر قحطی و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نخستین مرحله از این سفر دوره‌ای چنیدن باره، عربستان سعودی است. آقای بلینکن پس از گفتگو با مقامات سعودی در جده روز پنجشنبه عازم مصر خواهد شد و در روز جمعه از آنجا به اسرائیل خواهد رفت.

ایالات متحده به تازگی بر تلاش‌ها برای فراهم شدن مقدمات یک توافق آتش‌بس در غزه و ترغیب مهم‌ترین متحد منطقه‌ای خود به منظور تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان در سرزمین ویران و محاصره شده غزه افزوده است.

علاوه بر تلفات سنگین انسانی در این جنگ، جامعه بین‌المللی نسبت به خطر قحطی قریب الوقوع و احتمال حمله زمینی اسرائیل به شهر پرجمعیت رفح در جنوب غزه به شدت نگران است.

وزارت بهداشت حماس روز چهارشنبه شمار قربانیان حملات بی‌وقفه اسرائیل را طی بیست و چهارساعت گذشته ۱۰۴ نفر اعلام کرد.

بر اساس تصاویر خبرگزاری فرانسه، در حملات جدید اسرائیل، بخش‌هایی از رفح و همچنین اردوگاه نصیرات، جایی که ساکنانش روز چهارشنبه همچنان در حال جستجو میان ویرانه ها بودند، هدف قرار گرفتند.

اسماعیل هنیه، رهبر جنبش اسلام‌گرای فلسطینیِ حماس، پیش‌تر در روز سه‌شنبه اسرائیل را به «اخلال» در مذاکرات از طریق دست زدن به حملاتی گسترده‌ علیه بیمارستان الشفا در شهر غزه که هزاران غیرنظامی در آن نگهداری می‌شوند، متهم کرد.

از سوی دیگر، ارتش اسرائيل روز چهارشنبه اعلام کرد که ۹۰ جنگجوی حماس و جهاد اسلامی را در داخل و اطراف مجتمع بیمارستانی کشته و «بیش از ۳۰۰ مظنون» را دستگیر کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن قرار است در این سفر دوره‌ای در خصوص تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به «توافق آتش‌بس فوری که آزادی همه گروگان‌ها را تضمین می‌کند» با طرفین خود گفتگو کند.

رئیس دستگاه دپیلماسی ایالات متحده روز سه‌شنبه هشدار داده بود که کل جمعیت غزه از «ناامنی شدید غذایی» رنج می‌برند.

تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و هماهنگی به منظور نحوه اداره این منطقه پس از جنگ از دیگر محورهای گفتگوها میان وزیر خارجه آمریکا و رهبران منطقه‌ای عنوان شده است.

آقای بلینکن در جریان ششمین سفر خاورمیانه‌ای خود پس از آغاز جنگ غزه در هفت اکتبر که با ورود به عربستان آغاز شده، قرار است با محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور نیز دیدار و گفتگو کند.

از سوی دیگر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل قراراست در بحبوحه تشدید اختلافات میان ایالات متحده و اسرائیل بر سر حمله زمینی به منطقه اسکان حدود یک و نیم میلیون فلسطینی در رفح، قرار است به زودی به واشنگتن سفر کند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل نیز از اعزام هیئتی به واشنگتن «به درخواست جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا برای گفتگو درباره عملیات احتمالی در رفح خبر داد.

همزمان، خبرگزای فرانسه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که مذاکرات در قطر میان «تیم‌های فنی» به منظور دستیابی به مقدمات یک توافق آتش‌بس که در آن آزادی گروگان‌های غزه و زندانیان فلسطینی تحت اسارت اسرائیل تضمین شده باشد، ادامه دارد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا چشم داماد ترامپ به دنبال املاک ساحلی نوار غزه است؟

نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی از مبدأ قبرس به نوار غزه نزدیک شد

«استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی در غزه»؛ آیا هشدار اروپا کارساز می‌شود؟