نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی از مبدأ قبرس به نوار غزه نزدیک شد

کشتی حامل مواد غذایی به سواحل غزه نزدیک شد
کشتی حامل مواد غذایی به سواحل غزه نزدیک شد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک کشتی که ۲۰۰ تن مواد غذایی را برای فلسطینیان جنگزده و درگیر گرسنگی یدک می‌کشد، روز جمعه به نوار غزه نزدیک و از ساحل رؤیت شد.

آگهی

این کشتی تحت مدیریت گروه امداد اسپانیایی اوپن آرمز روز سه‌شنبه ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) در قالب تلاش‌های بین‌المللی برای گشایش یک راه کمک‌رسانی دریایی از بندر لارناکا در قبرس رهسپار غزه شده بود.

اسرائیل تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد تا امکان ارسال کمک‌های بیشتری به غزه را بدهد. آمریکا با ارسال تجهیزات هوایی به منطقه شمال غزه به سایر کشورهای کمک‌کننده پیوسته و اعلام کرده برای ساخت اسکله ویژه دریافت و تخلیه کمک‌ها در غزه برنامه‌ریزی کرده است.

گروه‌های امدادی می‌گویند برای رساندن کمک‌های روزافزون بین‌المللی به غزه، پرتاب اقلام از هوا و ارسال محموله‌های دریایی، راه‌های بسیار کم‌اثری هستند. در عوض، از آنجا که تحویل کمک‌ها از راه زمینی به دلیل محدودیت‌های نظامی، درگیری‌های مداوم و هرج و مرج در نبود نیروهای پلیس تحت کنترل حماس از خیابان‌ها تقریبا غیرممکن شده، این گروه‌ها از اسرائیل خواسته‌اند تا راهروهای امن را برای کاروان‌های کامیون تضمین کند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

از زمان آغاز جنگ تاکنون در روز از ۷ اکتبر، تعداد روزانه کامیون‌های تدارکاتی که وارد غزه می‌شود بسیار کمتر از ۵۰۰ کامیونی است که قبلا وارد می‌شد.

در اوایل هفته، اسرائیل به شش کامیون کمک رسانی اجازه داد مستقیماً وارد شمال غزه شوند، اقدامی که گروه‌های امدادی از مدت‌ها پیش خواستار آن شده بودند.

سازمان «ورد سنترال کیچن» که کشتی اوپن آرمز را به غزه فرستاده می‌گوید دارای ۶۵ آشپزخانه در سراسر غزه است که از آنجا ۳۲ میلیون غذا از زمان شروع جنگ توزیع کرده است. به گفته لیندا راث، سخنگوی این نهاد بشردوستانه، این کمک‌ها شامل برنج، آرد، عدس، لوبیا، ماهی تن و کنسرو گوشت است.

این سازمان قصد دارد مواد غذایی را در شمال باریکه غزه توزیع کند که عمدتاً در حملات اولیه اسرائیل ویران شده است. تصور می‌شود که بیش از ۳۰۰ هزار فلسطینی به رغم دستور اسرائیل برای تخلیه، در آنجا باقی مانده‌اند.

به گفته مقاماتی که در آن منطقه فعالیت می‌کنند، این کمک کسری ناچیز از آنچه را که مورد نیاز است تشکیل می‌دهد، اما این محموله راه را برای سایر محموله‌های بزرگتر هموار می‌کند.

کنستانتینوس کومبوس، وزیر امور خارجه قبرس گفت پس از تخلیه و توزیع کمک‌های کشتی اول، کشتی دوم با بارگیری اقلام بیشتر رهسپار غزه خواهد شد. او از مشخص کردن زمان حرکت کشتی دوم خودداری کرد و گفت که این امر تا حدی بستگی به آن دارد که آیا تحویل بارها بدون مشکل انجام می‌شود یا نه.

بر پایه گزارش سازمان ملل متحد، یک چهارم جمعیت غزه در گرسنگی به سر می‌برند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم