دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

جت جنگی پاکستان
جت جنگی پاکستان Copyright Anjum Naveed/Copyright 2017 The AP. All rights reserved.
Copyright Anjum Naveed/Copyright 2017 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، در بیانیه ای اعلام کرد که حملات هوایی پاکستان در روز دوشنبه منجر به کشته شدن سه زن و سه کودک در برمل ولایت پکتیکا شده است، در حالی که دو زن دیگر در حمله‌ای در ولایت خوست کشته شدند.

آگهی

وی ادامه داد که «حوالی ساعت ۳:۰۰ بامداد (۲۲:۳۰ به وقت گرینویچ یکشنبه)، هواپیماهای پاکستانی خانه‌های غیرنظامی» را در ولایت‌های خوست و پکتیکا نزدیک مرز با پاکستان بمباران کردند.

مجاهد گفت: «چنین حملاتی نقض حاکمیت افغانستان است و عواقب بدی خواهد داشت که این کشور قادر به کنترل آن نخواهد بود.»

طالبان به نوار مرزی حمله کرد

در پی این حملات وزارت دفاع طالبان با انتشار خبرنامه‌ای به نقل از ملا‌ محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع گفته است که نیروهای این‌ وزارتخانه در‌ پاسخ به حملات هوایی پاکستان به پکتیکا و خوست، مواضع نظامیان این کشور در امتداد مرز را هدف حملات سنگین قرار داده‌اند.

رسانه های افغانستان اعلام کردند که در حال حاضر درگیری میان طالبان و نظامیان پاکستانی در انگور اده ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و دندپتان ولایت پکتیا ادامه دارد.

تا کنون از تلفات و خسارات ناشی از این درگیری اطلاعی در دست نیست.

این حملات پس از آن صورت گرفت که هفت سرباز پاکستانی در حمله‌ای که روز شنبه در داخل خاک پاکستان رخ داد، کشته شدند. آصف علی زرداری، رئیس جمهور این کشور، در مراسم تشییع جنازه سربازان که شامل یک سرهنگ دوم نیز می‌شد، قول تلافی داد.

او گفت: «پاکستان به هر کسی که وارد مرزها، خانه‌ها یا کشور ما شود و اقدام به ترور کند، پاسخ محکمی می‌دهد، مهم نیست کیست یا از کدام کشور است.»

مناطق مرزی این کشور مدت‌هاست که به پناهگاه گروه های شورشی مانند تحریک طالبان پاکستان (TTP) تبدیل شده است که در سراسر مرز نفوذپذیر با افغانستان فعالیت می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند که شبه نظامیان در مناطق قبیله‌ای سابق از زمان بازگشت طالبان به قدرت، جسورتر شده‌اند و تحریک طالبان پاکستان حملات فزاینده ای را علیه نیروهای امنیتی انجام می‌دهد.

طالبان هرگونه پناه دادن به شورشیان پاکستانی را تکذیب می‌کنند.

مقامات طالبان در سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که بالگردهای ارتش پاکستان حملاتی را در امتداد مرز افغانستان انجام دادند که منجر به کشته شدن حداقل ۴۷ نفر شد.

تحریک طالبان پاکستان با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعای هدف قرار گرفتن این گروه در حملات روز دوشنبه را رد کرد و گفت که اعضای آنها از داخل پاکستان فعالیت می‌کنند.

با این حال، یک منبع از تحریک طالبان پاکستان که به شرط ناشناسی با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد، گفت که حملات در پکتیکا و خوست دست‌کم ۹ کشته برجای گذاشته است.

او گفت: «در منطقه برمل ولایت پکتیکا، خانه‌ای مورد حمله قرار گرفته است که در آن دو زن و هفت کودک کشته شده‌اند و یک کودک زخمی شده است.»

وی افزود: «همچنین در منطقه پسه ملا در ولایت خوست تلفاتی گزارش شده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

پاکستان ساخت خط لوله واردات گاز ایران را پس از سال‌ها تصویب کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد