اخلال یک ایرانی‌تبار در سخنرانی بایدن؛ پدر سرباز آمریکایی کشته‌شده در کابل:کریم نیکوئی را به یادآور

استیو و کریم نیکوئی
استیو و کریم نیکوئی Copyright AP and Rep. Brian Mast account on X
Copyright AP and Rep. Brian Mast account on X
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استیو نیکوئی، پدر کریم نیکوئی، تفنگدار ایرانی‌تبار نیروی دریایی ارتش آمریکا که در پی حمله انتحاری سال ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل کشته شد، روز پنجشنبه ۷ مارس با حضور در کنگره ایالات متحده، سخنرانی سالانه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را برای لحظاتی مختل کرد و سپس بازداشت شد.

آگهی

کریم نیکوئی، تفنگدار ۲۰ ساله نیروی دریایی ارتش آمریکا در ۲۶ اوت سال ۲۰۲۱ به همراه ۱۲ همرزم خود در آخرین روز عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طی حمله انتحاری داعش خراسان در دروازه «ابی‌گیت» فرودگاه کابل کشته شد.

استیو نیکوئی ۵۱ ساله، پدر این سرباز جوان ایرانی-آمریکایی، روز پنجشنبه با حضور در جلسه سخنرانی سالانه (State of Union) جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در میانه سخنرانی وی فریاد زد: «ابی‌گیت را به یاد بیاور! تفنگدار دریایی ایالات متحده! کریم نیکوئی!».

در نتیجه فریاد‌های آقای نیکوئی، جو بایدن لحظه‌ای مکس کرد، اما به سخنرانی ادامه داد و هیچ واکنشی نشان نداد. آقای نیکوئی با اسکورت پلیس به بیرون برده و سپس بازداشت شد.

پلیس فدرال ایالات متحده روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت ۲۲:۱۵ شب گذشته، مردی با فریادهایش سخنرانی سالانه رئیس جمهوری را مختل کرد. بر هم زدن جلسه کنگره و تظاهرات در ساختمان کنگره خلاف قانون است.»

سخنگوی پلیس روز جمعه اعلام کرد: «آقای نیکویی به جرم تجمع و ایجاد مانع و اختلال متهم است.»

بنابر قانون واشنگتن دی‌سی، اعتراض در مناطقی که تظاهرات «غیرقانونی» است و ادامه آن پس از فرمان پلیس ممنوع است. به گزارش اکسیوس، چنین اتهاماتی ممکن است به جریمه تا سقف ۵۰۰ دلار و تا ۹۰ روز حبس منجر شود. این درحالی است که به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، افرادی که جلسات کنگره را این‌گونه مختل می‌کنند، معمولا پس از پرداخت جریمه ۵۰ دلاری آزاد می‌شوند.

مایکل مک‌کاول، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان که سال گذشته با حضور آقای نیکوئی میزگردی را برگزار کرده بود، اتهامات او را «پیش‌پا افتاده» خواند و گفت: «اتهامات کمی سنگین‌ است. من پیشتر دادستان فدرال بودم و یک فرد کاملا قانونمند هستم، اما اتفاقی که در کنگره افتاد به نظر من یک تمرین واقعی آزادی بیان بود.»

آقای مک‌کاول افزود که نیکوئی پیش از انجام این کار به او از قصد خود اطلاع داده بود و آقای مک‌کاول هم در جواب گفته بود که او را تشویق به انجام این کار نمی‌کند اما «این انتخاب خودش بود.»

مایکل مک‌کاول گفت: «به گفتم که ببین این بین تو و خدای تو و وجدانت و پسرت و دیگر خانواده‌ها است. در پایان روز هم به او گفتم، به خاطر پسرت شجاع باش.»

برایان مست، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده که طی پستی در وبلاگ رسمی خود، آقای نیکوئی را برای شرکت در جلسه سخنرانی سالانه رئیس جمهوری دعوت کرده و نوشته بود: «من استیو را دعوت کردم تا آقای بایدن را از آسیب‌هایی که به امنیت ملی و خانواده‌های آمریکایی زده است، مطلع سازم.»

آقای مست همچنین با انتقاد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور جو بایدن، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «من مفتخرم که استیو نیکوئی به دعوت من در جلسه سخنرانی سالانه ریاست جمهوری در کنگره حضور دارد. او پدر کریم نیکویی، تفنگدار نیروی دریایی ارتش ایالات متحده است که در به دلیل خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی به دستور جو بایدن از افغانستان در فرودگاه کابل کشته شد.»

این نماینده کنگره پس از اقدام آقای نیکویی در توئیتی او را «پدر ستاره زرین» نامید و نوشت: «جو بایدن در سه سخنرانی اخیر خود در مقابل کنگره، از ذکر نام ۱۳ سربازی که به دلیل خروج فاجعه‌بار او از افغانستان کشته‌ شدند، خودداری کرده است.»

ستاره زرین، نمادی است که ارتش آمریکا در جلوی نام سربازان کشته شده در جنگ قرار می‌دهد.

شانا چپل، مادر کریم نیکوئی نیز پیشتر بارها گفته بود که «دستان جو بایدن به خون آلوده است». او که هوادار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو است، پیش‌تر گفته بود: «اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری محبوب من بر جایگاه برحقش تکیه زده بود، فرزند من و دیگر قهرمانان ارتش اکنون زنده بودند.»

منابع بیشتر • Axios and CBS News

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنتاگون: جلوگیری از حمله انتحاری به فرودگاه کابل ممکن نبود

حمله خونین فرودگاه کابل؛ تفنگدار آمریکایی که کودک افغان را به آغوش کشید خود به آغوش مرگ رفت

حمله انتحاری خونین در فرودگاه کابل؛ آمریکا با پهپاد به مواضع داعش در ننگرهار حمله کرد