کشف مقبره ۱۲۰۰ ساله مملو از طلا با بقایای ده‌ها نفری که برای حاکم پانامایی قربانی شدند

کشف مقبره مملو از طلا در پاناما
کشف مقبره مملو از طلا در پاناما Copyright Panamanian Ministry of Culture
Copyright Panamanian Ministry of Culture
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت فرهنگ پاناما اعلام کرده است که مقبره‌ای باستانی پر از طلا و جواهرات در یک پارک باستان‌شناسی در این کشور پیدا شده است.

آگهی

گمان می‌رود در این مقبره که در پارک باستان‌شناسی «ال کانیو» واقع شده و قدمت آن به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد، یک حاکم اشراف‌زاده دفن شده باشد.

در کنار این حاکم محلی همچنین بقایای اجساد ده‌ها نفر، که برای همراهی با او در «دنیای پس از مرگ» قربانی شده‌‌اند، کشف شده است.

باستان‌شناسان در داخل این مقبره مجموعه‌ای از گنجینه‌های طلا شامل دستبند، دو کمربند با مهره‌های طلا، گوشواره‌های تمساح‌شکل، گوشواره‌های دندان نهنگ با پوشش طلا و الواح مدور طلایی را پیدا کرده‌اند.

علاوه بر این اشیاء، گوشواره‌هایی نیز به شکل یک زن و مرد، دو زنگوله، دامن‌هایی ساخته‌شده با دندان سگ و یک جفت فلوت‌ از جنس استخوان را یافته‌اند.

قطعات طلای کشف‌شده در مقبره
قطعات طلای کشف‌شده در مقبرهعکس: وزارت فرهنگ پاناما

مقامات پارک باستان‌شناسی ال‌کانو می‌گویند این مقبره احتمالا متعلق به یک حاکم بلندپایه از تمدن محلی «کوکله» است که در زمان مرگ در دهه سوم زندگی خود قرار داشته است.

دکتر جولیا مایو، مدیر بنیاد ال‌کانو که هدایت این پروژه باستان‌شناسی را بر عهده داشت، گفت که مقبره علاوه بر بقایای حاکم، شامل بقایای اجساد ۳۱ نفر دیگر نیز می‌شود که «به عنوان همراه و برای خدمت به او قربانی شده‌اند».

وی اضافه کرد که حفاری محل دفن هنوز کامل نشده و بنابراین هنوز نمی‌توان تعیین کرد که چند جسد در مقبره وجود دارد.

لینت مونته‌نگرو، مدیر بخش میراث ملی وزارت فرهنگ پاناما، گفت که کاوش در این پارک باستان‌شناسی در سال ۲۰۲۲ آغاز شده و طلا و اقلام یافت‌شده در مقبره «نه تنها ارزش اقتصادی، بلکه ارزش تاریخی و فرهنگی غیرقابل محاسبه‌ای دارند.»

در مقبره بقایای ده‌ها جسد دیگر نیز کشف شده‌ است
در مقبره بقایای ده‌ها جسد دیگر نیز کشف شده‌ استعکس: وزارت فرهنگ پاناما

گورستان پارک باستان‌شناسی ال‌کانیو در حدود سال قرن هفتم پس از میلاد ساخته شد و در حدود سال ۱۰۰۰ میلادی متروک شد.

این مکان برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ کشف شد، زمانی که هایات وریل کاشف آمریکایی پس از برخورد به سنگ‌های یکپارچه باستانی که در امتداد سواحل رودخانه ریو‌گراند از زمین بیرون زده بودند سه گور را پیدا کرد.

با این حال کاوش‌ها در این ناحیه در دهه ۷۰ میلادی و پس از تحقیق در مورد گزارش‌های منتشره از جهانگردان اسپانیایی آغاز شد. 

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Interior de la cámara funeraria de la tumba T9 de El Caño, unidad estagrafíca 579. Lo que se puede ver en la parte central de la imagen es el cuerpo de su ocupante principal, un varón adulto de entre 30 y 40 años de edad , enterrado con ajuares de oro incluyendo pectorales, brazaletes, placas, y pendientes, flautas, cascabeles, collares y cinturones. #miculturapma #Senacyt #ciudaddelsaber www.fundacionelcano.org Interior of the burial chamber of tomb T9 of El Caño, stagrafic unit 579. What can be seen in the central part of the image is the body of its main occupant, an adult male between 30 and 40 years of age, buried with gold jewelry including pectorals, bracelets, plaques, and earrings, flutes, bells, necklaces and belts.

Posted by Fundación El Caño-CIAI on Friday, March 1, 2024
فیلم منتشره از مقبره کشف‌شده در پاناما

آنها تمدنی را توصیف کرده بودند که توسط تعدادی از اشراف اداره می‌شد و در آن حاکمان با نصب صفحات مدوری از طلا بر روی سینه‌شان خود را از رده‌های پایین‌تر جامعه متمایز می‌کردند.

اسپانیایی‌ها همچنین از هنر ظریف صنعتگرانی حرف زده بودند که اشیایی تزئینی از جنس طلا می‌ساختند.

پارک باستان‌شناسی ال‌کانیو در استان کوکله در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر پاناما واقع شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف بقایای زنان متعلق به ۶ هزار سال پیش که به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» شکنجه و خفه شده‌اند

«ماشین زمان»؛ گنجینه‌ای از سکه‌های طلا در کشتزاری در آمریکا کشف شد

کشف «گنجینه عظیم طلا» متعلق به عصر ماقبل وایکینگ‌ها در دانمارک