توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم

سرباز اوکراینی در حال شلیک خمپاره در نزدیک باخموت
سرباز اوکراینی در حال شلیک خمپاره در نزدیک باخموت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین روز سه‌شنبه از توقف پیش‌‌روی‌ ارتش روسیه در محدوده بیرونی شهر آودیئیفکا خبر داد و همچنین مدعی شد که یک گشتی ناوگان روسیه در دریای سیاه را با پهپادهای دریایی هدف قرار داده است.

آگهی

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهایش مانع پیشروی نظامیان روسیه در محدوده شهر آودیئیفکا واقع در شرق این کشور شده‌اند که ماه گذشته تصرف شده بود.

این در حالیست که برخی داده‌ها از جمله تصاویر ماهواره‌ای حکایت از آن دارد که نیروهای ارتش روسیه در حال بازسازی و تقویت مواضع در مناطق جنوبی و جنوب استان دونتسک در جنوب شرق اوکراین هستند.

تصرف آودیئیفکا در ماه گذشته حاشیه امنیتی برای مرکز منطقه‌ای دونتسک واقع در ۲۰ کیلومتری شرق فراهم کرد و ولادیمیر پوتین، رهبر کرملین را بر آن داشت تا نیروهای تحت امر خود را به پیشروی بیشتر در این منطقه ترغیب کند.

وزارت دفاع روسیه هفته گذشته اعلام کرد که نظامیان این کشور روستاهای جدیدی را در محدوده شهر آودیئیفکا تصرف کرده‌اند.

یک سخنگوی نظامی اوکراین نیز در سخنانی که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد به نوعی این ادعا را تایید کرد و گفت که نیروهای روسی دو روستای دیگر را به طور جزئی تحت کنترل درآورده‌اند، اما پیشروی آنها متوقف شده است.

وی افزود: «ما در عین حال در مواجه با شدید‌ترین بخش از حملات مستقیم روسیه، در حال تثبیت وضعیت هستیم و پیشروی دشمن متوقف شده است.»

سخنگوی نظامی ارتش اوکراین در گفتگو با رادیو لیبرتی، رسانه‌ای بودجه آن توسط ایالات متحده تأمین می‌شود، تصریح کرد که نظامیان روس در حال حاضر تمرکز خود را بر منطقه‌ای در جنوب، واقع در اطراف روستای نووومیخایلیوکا معطوف کرده‌اند و برای تصرف این منطقه «از عمق مواضع خود در خاک روسیه نیرو و تجهیزات به سوی آن ارسال می‌کنند.»

طبق گزارش رادیو لیبرتی، این منطقه روز یکشنبه شاهد ۳۰ مورد حملات ارتش روسیه بود در حالی که حملات نظامیان روس در محدوده شهر آودیئیفکا ۲۰ مورد گزارش شده است.

این مقام ارشد نیروهای مسلح اوکراین در ادامه تاکید کرد که «دفاع و مقاومت نیروهای ما همچنان پابرجا است و دشمن به رغم تلاش زیاد هیچ پیشرفتی بدست نیاورده است.»

نیروهای روسیه پس از شکست تلاش‌های اولیه خود به منظور پیشروی به سمت کی‌یف طی دوسال اخیر، به نظر می‌آید که در حال حاضر بیشتر بر کنترل مناطق شرقی اوکراین متمرکز شده‌اند.

تصرف آودیئیفکا پس از ماه‌ها درگیری، بزرگترین دستاورد ارتش روسیه طی ۹ ماه گذشته بود، اگرچه خطوط مقدم در این دوره با تحرکات محدودی روبرو بود و عملیات ضد تهاجمی ارتش اوکراین نیز پیشرفت چندانی نداشت.

به گزارش سرویس‌های اضطراری اوکراین، دو آتش‌نشان در نزدیکی شهر کراماتورسک در شرق اوکراین - شمال آودیئیفکا - در حالی که در حال خاموش کردن آتش‌سوزی ناشی از گلوله باران روسیه بودند جان خود را از دست دادند.

حمله پهپاد‌های دریایی اوکراین به ناوگان روسیه در نزدیکی کریمه؛ «یک شناور گشتی آسیب دید»

اوکراین اعلام کرد پهپادهای دریایی نیروهای مسلح این کشور یک گشتی دریایی متعلق به ناوگان روسیه در دریای سیاه را در نزدیکی کریمه مورد حمله قرار داده است.

این ادعا بخشی از گزارش سرویس اطلاعات نظامی اوکراین است که در آن، زمان حمله روز سه‌شنبه اعلام شده و همچنین آمده است که در جریان آن، شناور نظامی روسیه متحمل آسیب‌هایی شده است.

در گزارش تلگرامی سازمان اطلاعات نظامی اوکراین تصریح شده است که شناور گشتی «سرگئی کوتوف» از ناوگان دریای سیاه روسیه هدف حمله واحد ویژه‌ای از پهپاد‌های دریایی تحت نام گروه ۱۳ قرار گرفت.

بنا به ادعای مطرح شده در این گزارش، کشتی روسی «سرگئی کوتوف» که ارزش آن حدود ۶۵ میلیون دلار تخمین زده شده است در پی حمله پهپادهای دریایی «ماگورا وی ۵» از ناحیه بخش‌های راست و چپ بدنه و نیز قسمت انتهایی متحمل آسیب‌هایی شده است.

آندری يرماك، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه در پیامی که به نظر اشاره به این حمله پهپادی دارد با انشار مطلبی در تلگرام تاکید کرد: «ناوگان دریای سیاه روسیه نماد اشغالگری است. این ناوگان جایی در کریمه اوکراین ندارد.»

از سوی دیگر در گزارش تلگرامی یک مقام منصوب توسط روسیه در کریمه، تردد قطار روی پلی که این شبه‌جزیره تحت اشغال مسکو را به سرزمین اصلی روسیه متصل می کند، به طور موقت متوقف شده است.

آگهی

نیروی‌های مسلح اوکراین ماه گذشته نیز اعلام کرده بودند که با استفاده از پهپادهای دریایی، یک کشتی جنگی آبی-خاکی روسی را در نزدیکی کریمه منهدم کرده‌اند. این عملیات به ادعای فرماندهان اوکراینی به گونه ای انجام شد که پهپادها از سمت چپ کشتی عبور کرده و باعث غرق شدن آن شدند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند