اختلافات دامنه‌دار ایران و آژانس؛ دیپلمات‌ها به رویترز: غرب همچنان از رویارویی با تهران طفره می‌رود

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright Vahid Salemi/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نشست فصلی مهم‌ترین نهاد سازمان ملل در زمینه بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای موسوم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از روز دوشنبه آغاز شد که به گفته دیپلمات‌ها، قدرت‌های غربی بار دیگر از رویارویی جدی با ایران در پی عدم همکاری این کشور با آژانس بر سر طیفی گسترده از مشکلات، طفره رفتند.

آگهی

رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص، به بهانه آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این موضوع اشاره کرده و آورده است: بیش از یک سال از تصویب قطعنامه‌ای توسط ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ایران می‌خواهد در مورد ذرات اورانیوم کشف شده در مکان‌های اعلام نشده همکاری کند، می‌گذرد.

بنا به این گزارش، در قطعنامه یاد شده ارائه توضیحات از سوی ایران در خصوص منشا این ذرات «ضروری و فوری» قلمداد شده است.

رویترز در ادامه یادآور می‌شود که با این حال، از آن زمان تاکنون تعداد سایت‌های اعلام نشده‌ای که مورد سوال محققان و بازرسان آژانس قرار دارد از سه به دو مکان کاهش یافته اما فهرست اختلافات میان آژانس و ایران بزرگ‌تر شده است.

این گزارش می‌افزاید: ایران نتوانست به طور کامل به توافقی بر سرنصب مجدد دوربین‌های نظارتی آژانس در برخی از مکان‌ها عمل کند و در سپتامبر گذشته نیز ورود برخی از بازرسان برجسته آژانس را ممنوع کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در ابتدای نشست شورای حکام به حاضران گفت: «با تاسف عمیق، باید بگویم که ایران هنوز تصمیم خود را برای لغو مجوز به چند بازرس با تجربه آژانس پس نگرفته است.»

وی افزود: «تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار است که می‌توان به تمام این نگرانی‌ها رسیدگی کرد.» آقای گروسی سپس تاکید کرد: «بار دیگر از ایران می‌خواهم که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.»

مدیر کل آژانس در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شد، به رغم تاکید بر اینکه اطلاعاتی در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در اختیار ندارد به انباشت میزان بالایی از اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصدی در ایران اشاره کرد و گفت ایران تنها کشوری است که می‌گوید سلاح هسته‌ای ندارد اما در حال غنی سازی ۶۰ درصدی است.

وی سپس به باقی ماندن مشکلات با ایران بر سر مسائل پادمانی و مسائل مرتبط با اِن‌پی‌تی اشاره کرد و یادآور شد که تهران همچنان توضیحات معتبر فنی در خصوص ذرات اورانیوم کشف شده در دو سایت ورامین و تورقوز‌آباد در اختیار آژانس قرار نداده و اطلاعات تکمیلی دیگری را در باره مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده ارائه نکرده است.

رویترز به نقل از برخی از دیپلمات‌ها که نامی از آنها برده نشده در گزارش خود آورده است که ایالات متحده و کشورهای غربی با توجه بحران‌های موجود در خاورمیانه و درگیری‌های اسرائیل و حماس در غزه از سخت‌گیری‌های بیشتر علیه و صدور قطعنامه‌ دیگرعلیه این کشور در آژانس که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه دامن بزند، اجتناب می‌کنند.

گروسی به دیدار ولادیمیر پوتین می‌رود

رافائل گروسی در سخنان روز دوشنبه خود همچین اعلام کرد که قصد دارد برای پیگیری نگرانی‌های موجود نسبت به تهدید‌های مطرح علیه نیروگاه‌ و سایت‌های هسته‌ای اوکراین به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوی روسیه دیدار و گفتگو کند.

وی البته تصریح کرد که در صورت رسمی شدن دعوت روسیه این سفر را انجام خواهد داد.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا واقع در سواحل رودخانه دنیپرو، یکی از مهم‌ترین این سایت‌ها است که از آن به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا نام می‌برند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت نگران‌کننده‌ای که مراکز هسته‌ای در اوکراین بواسطه جنگ جاری در این کشور با آن روبرو هستند، گفت: «به باور من بسیار مهم است که گفتگو در سطوح بالا را با هر دو سوی درگیری حفظ کنیم.»

وی تاکید کرد که بارها به کی‌یف سفر کرده و بارها با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و یک بار هم با ولادیمیر پوتین و دیگر مسئولان ارشد روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفتگو کرده است.

 رافائل گروسی افزود : آنچه در آنجا (اوکراین و مراکز هسته‌ای این کشور) اتفاق می‌افتد همانطور قبلا هم بارها گفته‌ام از نظر صلح و امنیت بین‌المللی اهمیت فوق العاده‌ای دارد. بنابراین برای من بسیار مهم است که بتوانم برخی نکات فنی را با ولادیمیر پوتین در میان بگذارم. 

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«شمار اعدام‌ها در ایران به بالاترین سطح در ۸ سال گذشته رسید: ثبت ۸۳۴ اعدامی در ۲۰۲۳»

استناد گروسی به سخنان صالحی؛ مدیرکل آژانس: برنامه هسته‌ای ایران کاملا شفاف نیست

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی را سه برابر کرد