بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران «توجیه غیرنظامی معتبری» ندارد

نمایش سانتریفیوژهای ساخت ایران در تهران
نمایش سانتریفیوژهای ساخت ایران در تهران Copyright Vahid Salemi/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طرف‌های اروپایی برجام توضیحات ایران در باره تصادفی بودن تولید ذرات اورانیوم با خلوص بالای ۶۰درصد در جریان فرایند غنی‌سازی را قانع کننده نمی‌دانند.

آگهی

تروئیکای اروپایی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک که خوستار اجرای تعهدات داده شده از سوی ایران در جریان سفر اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران شد.

در این بیانیه مشترک که در جریان نشست فصلی شورای حکام آژانس منتشر شده تاکید شده است که با توجه به «جدی بودن اقدامات دامنه‌دار ایران» در زمینه عدول از تعهدات هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تهران باید نسبت به پایبندی به تعهدات تازه داده شده به آژانس پاسخگو باشد.

طرف‌های اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک همچنین در این بیانیه برخی گزارش‌های آژانس در خصوص عدم پایبندی ایران به تعهدات پیشین از جمله افزایش ذخایر اورانیوم و بالابردن سطرح غنی‌سازی تا میزان ۶۰ درصد را مورد اشاره قرار داده‌اند.

تروئیکا در همین راستا به گزارش‌های تازه انتشار یافته در خصوص پیدا شدن ذرات اورانیوم با خلوص ۸۳.۷ درصد در فردو اشاره و ضمن ابراز نگرانی نسبت به این موضوع تصریح می‌کند که توضیحات ایران در باره تصادفی بودن تولید ذرات اورانیوم با خلوص بالای ۶۰درصد در جریان فرایند غنی‌سازی را قانع کننده نمی‌داند.

سه کشور اروپایی با این وجود در این زمینه خواستار همکاری کامل ایران با آژانس و ارائه توضیحات فنی معتبر در خصوص منشا این ذرات شده‌اند.

نگرانی در خصوص اقدامات صورت گرفته روی فلز اورانیوم و دستاوردهای حاصل از دانش فنی غیرقابل برگشت و حیاطی مرتبط با آن از دیگر موضوعات مطرح در این بیانیه است.

سه کشور اروپایی در این خصوص تاکید کرده‌اند که بار دیگر از ایران می‌خواهند دیگر به سراغ تولید فلز اورانیوم نرود.

نمایندگان کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به تصمیم اعلام شده از سوی ایران برای نصب آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته به خصوص در تاسیسات غنی‌سازی فردو تاکید می‌کنند که این اقدامات به شکل قابل ملاحظه‌ای ظرفیت غنی سازی ایران در این تاسیسات مخفی زیرزمینی را افزایش می دهد.

این بیانیه می‌افزاید: «با توجه به این واقعیت که این تاسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست، ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای اجرای برنامه غنی‌سازی در فردو ندارد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ایران به گسترش ذخایر اورانیوم غنی شده ۵، ۲۵ و ۶۰ درصدی خود تا حد زیادی ادامه داده است. ذخایر اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد که نگرانی خاصی در زمینه گسترش سلاح های هسته ای رقم می‌‌‌زند اکنون دو برابر مقدار مواد هسته‌ای لازم برای منتفی نبودن امکان ساخت یک وسیله انفجاری هسته‌ای است.»

تروئیکای اروپایی با اشاره به وارد بالا به خصوص غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران تاکید می‌کند که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این گام، همراه با برنامه رو به گسترش هسته‌ای ایران را به شکل خطرناکی به فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات نزدیک می کند. موضوعی که بیشتر استدلال‌های مطرح در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضعیف می کند.»

طرف‌های اروپایی برجام همچنین از آژانس برای ارائه گزارش بی‌طرفانه در باره برنامه هسته‌ای ایران تشکر می‌کنند و از مدیرکل می‌خواهند این کشورها را در جریان همه فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارد، نگه دارد.

نویسندگان این بیانیه ضمن قدردانی از آنچه «کار حرفه‌ای و بی طرفانه آژانس و به ویژه بازرسی از تاسیسات ایران» خوانده شده اعلام کرده‌اند که از مدیرکل آژانس برای ادامه گزارش‌های منظم و کامل درباره این موضوع حمایت می کنند.

در این بیانیه به گفتگوهای تازه مدیرکل آژانس و مقامات ایرانی اشاره و یادآوری شده است که «با توجه به تلاش های مدیرکل، بیانیه مشترکی در روز ۴ مارس به تصویب رسید که در آن ایران "به صورت داوطلبانه" موافقت کرد تا به آژانس اجازه دسترسی‌، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتر» بدهد.

این بیانیه همچنین به گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره می‌کند که در آن ایران «با تسهیل افزایش دفعات و شدت فعالیت های راستی آزمایی آژانس موافقت کرده است.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد

امید دوباره به احیای برجام در آستانه نشست شورای حکام؛نرخ دلار به پایین‌ترین سطح در ۱۲ روز گذشته رسید

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد