ایران پرونده اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را «بسته‌شده» خواند؛ نتانیاهو: گروسی اظهارات ناشایستی کرد

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه با رد غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد گفت موضوع پیدا شدن ذرات اورانیوم ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران «بسته شده است». در همین حال بنیامین نتانیاهو با انتقاد از اظهارات رافائل گروسی حق اسرائیل برای دفاع از خود را محفوظ دانسته است.

آگهی

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه با رد غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد گفت موضوع پیدا شدن ذرات اورانیوم ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران «بسته شده است».

این مقام ارشد هسته‌ای ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «در مخازنی که به صورت فعال در جریان است و طبق پادمان آژانس بر کل فرایند آن نظارت دارد، غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد اتفاق نیافتاده است و عملا این موضوع را بسته‌شده اعلام کرده‌اند. موضوع ذرات اورانیوم ۸۴ درصد بسته شده و تکلیف آن مشخص است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: «با تعاملی که صورت گرفت ‌مقرر شد که ملاک عمل اندازه‌گیری، میزان ذخیره‌ای باشد که از خط تولید احصاء شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در گزارشی از ایران خواسته بود درباره وجود آثار اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات خود شفاف‌سازی کند. این میزان تنها حدود ۶ درصد از حد لازم برای تولید بمب اتمی کمتر است.

اسرائیل می‌گوید کشف این ذرات نشانه‌ای دیگر از عزم ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است. تهران اما آن را به «رسوب مواد رادیو اکتیو در سانتریفیوژ‌ها و خطای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نسبت داده است.

آقای اسلامی با بیان اینکه ایران به پادمان و ان‌پی‌تی پایبند است، گفت طرف مقابل قصد دارد «این موارد را مغالطه کرده و جوّسازی راه بیاندازند.» وی همچنین گفت «جریان صهیونیستی» خواسته با تشدید فشار روی رئیس آژانس و طرح «سوالات افراطی» در فرودگاه وین به هنگام بازگشت رافائل گروسی از تهران کلماتی برای «جنجال‌آفرینی» از وی دربیاورند که موفق نشده‌اند.

همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اظهارات رئیس رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر غیرقانونی بودن هرگونه حمله اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را «ناشایست» عنوان کرد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس هسته‌ای سازمان ملل، روز شنبه و پس از پایان سفر به تهران هر گونه حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای را «غیرقانونی» خوانده بود.

آقای نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل با بیان اینکه رافائل گروسی «فردی شایسته است که اظهارات ناشایستی را بیان کرده»، گفت: «غیر چه قانونی؟ آیا ایران که آشکارا خواهان نابودی ما بوده جایز است که ابزار کشتار جهت نابودی ما تهیه کند؟ آیا ما از دفاع از خود منع شده‌ایم؟ بدیهی است که ما مجاز به انجام این کار هستیم.»

پیشتر در روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود «تضمین‌های گسترده‌ای» از تهران دریافت کرده که به تحقیقات در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران کمک خواهد کرد و تجهیزات نظارتی برچیده‌شده دوباره نصب خواهند شد.

با این حال ایران تنها یک روز بعد اعلام کرد که توافقی درباره اضافه شدن دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی صورت نگرفته و چنین مجوزی برای آژانس صادر نشده است.

آسوشیتد پرس
رافائل گروسی با حضور در تهران با مقامات ایرانی گفتگو کردآسوشیتد پرس

در همین زمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، تصمیم تهران برای برچیدن دوربین‌های نظارتی آژانس را «نتیجه قطعنامه سه کشور اروپایی با حمایت آمریکا در شورای حکام علیه ایران» خواند و گفت «جبران این اشتباه استراتژیک غیرمسئولانه کار ساده‌ای نیست».

آقای اولیانوف با اشاره به افشای اطلاعات هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی گفت: «بعضی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره اطلاعات حساس را افشا می‌کنند، این تقصیر دبیرخانه آژانس نیست.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او با بیان اینکه این افشاگری‌ها با هدف «پیچیده‌تر کردن بحث‌ها در شورای حکام آژانس» صورت می‌گیرد، ابراز امیدواری کرد کشورهایی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند مورد شناسایی قرار گیرند.

پیشتر برای اولین بار نشریه بلومبرگ آمریکا به نقل از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر از کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در تاسیسات اتمی ایران داده بود. خبری که با گزارش بعدی آژانس تایید شد.

نماینده ارشد مذاکره‌کننده روسیه همچنین از آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه خبر داده است.

وی در حساب توییتری خود نوشت نشست روز دوشنبه با تمرکز بر «قرارداد زیردریایی هسته‌ای آمریکا-بریتانیا-استرالیا، برنامه هسته‌ای ایران و پادمان‌های امنیتی و ایمنی هسته‌ای در اوکراین» برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد