دیدار گروسی با رئیسی؛ سفر مدیر کل آژانس به تهران سرآغاز احیای برجام خواهد شد؟

دیدار رافائل گروسی با ابراهیم رئیسی در تهران
دیدار رافائل گروسی با ابراهیم رئیسی در تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز رضایت از گفتگوهای انجام شده در تهران تاکید کرد که کار تمام نشده و گفتگو‌ها ادامه خواهد داشت.

آگهی

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد.

سفر آقای رئیس به تهران که روز جمعه آغاز شد در حالی صورت گرفته است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است به زودی تشکیل جلسه دهد و بررسی پرونده هسته‌ای ایران بدون شک یکی از مهم‌ترین محورهای این نشست خواهد بود.

این سفر همچنین از آن جهت حائز اهمیت است که ایالات متحده ادامه روند گفتگوها بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین با تهران را به نتایج حاصل از گفتگوهای رافائل گروسی با مقامات ایرانی مشروط کرده است.

ایرنا در گزارشی با اشاره به دیدار رافائل گروسی با ابراهیم رئیسی به نقل از معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این ملاقات «از حصول دستورکاری مشترک با سازمان انرژی اتمی بر سر اقداماتی برای هموارتر کردن مسیر همکاری‌ها ابراز خرسندی کرد.»

رئیس جمهوری ایران نیز در مقابل «همکاری‌ها را امری دوطرفه» برشمرد و یادآور شد که همکاری میان دو طرف می‌تواند «بر اساس حفظ استقلال آژانس و احقاق حقوق ملت ایران ادامه یابد.»

-/AFP
ملاقات مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هیئت همراه با رئیس جمهوری ایران-/AFP

تایید موافقت همکاری میان دو طرف؛ ایران دسترسی‌های بیشتری به آژانس می‌دهد

رافائل گروسی پس از بازگشت از تهران در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران تایید کرد که در این سفر بر سر چارچوب همکاری‌های فنی با مقامات ایرانی به توافق دست یافته است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: «ما به توافق رسیدیم تا دوربین‌ها و سیستم‌های نظارتی دوباره فعال شوند.»

این در حالیست که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ساعاتی بعد از خروج آقای گروسی از تهران تاکید کرد که در مورد نصب دوربین ها صحبت یا توافقی میان دو طرف صورت نگرفته است.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا نیز شامگاه شنبه در گزارشی از بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که از سه محور عمده تشکلی شده است: 

۱ - تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.

۲ - در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

۳ - ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

«مذاکرات سازنده» که «توافقات مهم» را هموار می‌کند

به گزارش فرانس‌پرس مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از دیدار با ابراهیم رئیسی از «جو حاکم بر گفتگوهای خود با مسئولان ایرانی و صراحت و همکاری» حاکم بر این گفتگوها تمجید کرده بود.

رافائل گروسی همچنین روز شنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که «مذاکرات سازنده‌ای» که وی با تهران دنبال می‌کند، راه را برای «توافق‌های مهم» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هموار کند.

آقای گروسی در این نشست یادآور شد که آژانس خواهان گفتگوی جدی با ایران است و مسائلی بود که باید در میان گذشته می‌شد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز رضایت از گفتگوهای انجام شده خاطرنشان کرد که کار تمام نشده و گفتگو‌ها ادامه خواهد داشت.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این کنفرانس خبری به تعهدات برجامی سه کشور اروپایی اشاره کرد و گفت «برای گام‌های اطمینان‌بخش با آقای گروسی توافق را کردیم که ما روابط خودمان را در قالب پادمان پایه‌ریزی کنیم و نکته حائز اهمیت این است که تا زمانی که آنان (طرف‌های اروپایی) به تعهدات خود عمل نکردند، روابط ما بر اساس پادمان خواهد بود.» 

رافائل گروسی که در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار و گفتگو کرد به گفته خودش قرار است پس از بازگشت به وین گزارش جامعی از سفر دو روزه خود را با خبرنگاران در میان بگذارد.

آگهی

وی که پیش‌تر از هموار شدن راه برای «توافقات مهم» سخن به میان آورده بود مشخص نکرد که این پیشرفت‌ها چه می‌تواند باشد، اما هدف اعلام شده از این سفر «از سرگیری گفت‌وگوها» به منظور شروع احتمالی مذاکرات احیای برجام بوده است.

AP/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
دیدار رافائل گروسی با وزیر امور خارجه ایرانAP/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

غنی‌سازی ۸۴ درصدی؛ اسلامی: ابهام برطرف شد

گفتنی است که چند روز پیش از سفر رافائل گروسی به تهران گزارش‌هایی تازه انتشار یافته و به تایید آژانس نیز رسیده از پیدا شدن ذرات اورانیوم غنی شده تا خلوص «۸۳/۷ درصدی» در سایت هسته‌ای زیرزمینی فردو حکایت داشت.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی در خصوص این گزارش‌ها گفت: «اگر به گزارش آقای گروسی مراجعه کنید می‌بینید که غنی‌سازی ۸۴ درصدی شناسایی نشده است و طبق بررسی‌های انجام‌شده از تولید، ایران غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته است و ابهام برطرف شده است.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که که خروج تصادفی ذراتی کوچک با خلوص بالاتر در چرخه غنی‌سازی اورانیوم امری عادی است.

وی در همین راستا تصریح کرده بود که در حال حاضر غنی‌سازی تنها در مقیاس ۶۰ درصدی در ایران انجام می‌شود و اگر تصمیم به افزایش این میزان گرفته شود از پیش اعلام خواهد شد.

آگهی

گره کور برجام باز می‌شود؟

مذاکرات احیای برجام از پاییز گذشته به ادعای مقامات غربی با طرح موضوعاتی خارج از چارچوب توافق از سوی تهران به بن بست خورده و متوقف شده است.

ایالات متحده آمریکا و طرف‌های اروپایی مدعی‌اند که متن توافقی برای بازگشت به برجام پس از ماه‌ها مذاکره تابستان گذشته آماده شده بود اما تهران به بهانه‌های مختلف از تن دادن به آن سر باز زد.

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام به تازگی در این خصوص به فصلنامه آلمانی سیاست خارجی گفت: ایرانی‌ها تمایل داشتند «ابتدا مسائل پادمانی خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل کنند. با این حال، آنها هیچ کاری برای رسیدگی به این موضوع نکردند و هیچ پاسخی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندادند. به طور خلاصه باید گفت آنها (ایرانی‌ها) طوری رفتار نمی‌کردند که نشان دهد واقعا خواهان برجام هستند.»

تهران برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام چاره‌ای جز حل و فصل اختلافات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد و برای این کار باید به سوال‌های مطرح در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده با خلوص ۸۴ درصدی در فردو، رفع ابهامات در خصوص پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه سایت اعلام نشده پاسخ دهد.

ایران اکنون به صورت رسمی غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تایید کرده که در صورت حصول توافق با غرب ناچار به توقف آن و بازگشت به میزان تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک و یا توافق جدید خواهد شد.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسانه‌های ایران: دو پرونده مهم و اختلافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شد

گزارش رویترز از هشدار غرب به ایران: غنی‌سازی بالاتر به معنای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند