با رای پارلمان، شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان برگزیده شد

Shehbaz Sharif
Shehbaz Sharif Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانونگذاران پارلمان پاکستان در حالی روز یکشنبه شهباز شریف را بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر این کشور برگزیدند که متحدان عمران خان، نخست‌وزیر پیشین و زندانی این کشور در اعتراض به انتصاب او فریاد می‌زدند و آقای شریف را متهم به تقلب در انتخابات ماه گذشته می‌کردند.

آگهی

بنا بر اعلام ایاز صادق، عضو حزب مسلم لیگ و رئیس پارلمان پاکستان، آقای شریف با ۲۰۱ رأی توانسته است عمر ایوب از حزب «شورای اتحاد سنی» را که ۹۲ رأی به دست آورد، شکست دهد.

مطابق با قانون این کشور، حداقل رای لازم برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری ۱۶۹ رای است.

عمر ایوب از حمایت «حزب تحریک انصاف» به ریاست عمران خان نیز برخوردار بود که نامزدهایش نتوانستند به تنهایی کرسی‌های کافی را برای تشکیل دولت به دست آورند. 

حزب تحریک انصاف از مذاکره با رقبای خود برای تشکیل ائتلاف نیز خودداری کرد. در مقابل، حزب «مسلم لیگ» پاکستان و حامیانش پس از انتخابات ۸ فوریه توانستند پس از چند روز مذاکره اتحادی را تشکیل دادند.

نتایج انتخابات ۸ فوریه پاکستان پس از یک تاخیر غیرمعمول اعلام شد که مقامات دلیل آن را قطعی تلفن همراه در سراسر کشور اعلام کردند و گفتند که قطع ارتباطات برای جلوگیری از حملات ستیزه جویان به نامزدها و نیروهای امنیتی ضروری بوده است.

با این حال، این تأخیر باعث انتقاد گسترده حزب عمران خان شده و این حزب اصرار دارد که در رای گیری‌ها تقلب شده است. این حزب همچنین می‌گوید بر اساس شواهد و مدارک، پیروزی آن‌ها «در حین شمارش آرا به سرقت رفته است»؛ اتهامی که از سوی کمیسیون انتخابات رد شده است.

به همین دلیل متحدان عمران خان در حالی که تصاویر او را در دست داشتند، هنگام شروع سخنرانی شهباز شریف در پارلمان مقابل او ایستادند و فریاد «دزد رأی» و «شرمت باد» سر دادند.

شهباز شریف نیز در سخنرانی روز یکشنبه خود گفت: «ما در گذشته قربانی اقدامات سیاسی شدیم اما هرگز انتقام نگرفتیم.»

او بدون نام بردن از عمران خان گفت که «حاکم قبلی» بسیاری از رقبای سیاسی از جمله او و متحدش آصف علی زرداری را به زندان انداخت. او همچنین حامیان عمران خان را به حمله به تأسیسات نظامی متهم کرد و افزود که اکنون پارلمان و دادگاه تصمیم خواهند گرفت که آیا کسانی که در حمله به تأسیسات نظامی دست داشتند مستحق عفو هستند یا خیر.

آقای شریف همچنین گفت که بزرگترین چالش او در حال حاضر وضعیت اقتصادی پاکستان است که برای اداره امور کشور به وام‌های خارجی متکی است.

پاکستان برای تقویت ذخایر ارزی خود به کمک‌های مالی متکی است و صندوق بین‌المللی پول و متحدان ثروتمندی مانند چین و عربستان سعودی میلیاردها دلار به این کشور کمک مالی می‌کنند.

شهباز شریف در دوره اول نخست‌ وزیری خود برای دریافت یک کمک مالی ۳ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول تلاش بسیاری کرد و اکنون نیز اعلام کرده که به دنبال دریافت یک کمک مالی جدید از این صندوق خواهد بود.

عمران خان که در حال حاضر مشغول گذراندن دوره‌های زندان به اتهامات مختلف است هفته گذشته نامه‌ای به صندوق بین‌المللی پول نوشت و از این صندوق خواست تا هرگونه گفتگو با اسلام آباد را به حسابرسی انتخابات فوریه مرتبط کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه ماه بعد از موشک پراکنی ایران و پاکستان؛ ابراهیم رئيسی وارد اسلام‌آباد شد

خان از زندان پاکستان نامزد پست نخست وزیری را معرفی کرد؛ پوتین روس‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد

متحدان عمران خان بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان آینده پاکستان خواهند داشت