چراغ سبز ضمنی دبیرکل ناتو به اوکراین برای حمله به داخل خاک روسیه با جنگنده اف-۱۶

رئیس جمهوری اوکراین (صندلی جلو) و نخست وزیر دانمارک (صتدلی پشت) سوار بر یک جت اف-۱۶ در پایگاهی در دانمارک. ۲۹ اوت ۲۰۲۳
رئیس جمهوری اوکراین (صندلی جلو) و نخست وزیر دانمارک (صتدلی پشت) سوار بر یک جت اف-۱۶ در پایگاهی در دانمارک. ۲۹ اوت ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه روز سه‌شنبه خود با «رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی» گفت که تصمیم‌گیری درباره تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ به اوکراین، به خود کشورهای عضو مربوط است. وی در عین حال گفت که اوکراین حق دفاع از خود از جمله حمله به اهداف نظامی قانونی روسیه در خارج از اوکراین را دارد.

آگهی

آقای استولتنبرگ معتقد است که مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار منتقد روس و همچنین دستاورد جدید روسیه پس از چند ماه درجا زدن در میدان جنگ، کافی است تا ائتلاف نظامی ناتو و متحدانش بیشتر بر حمایت فوری از اوکراین متمرکز باشند.

دبیرکل ناتو خاطرنشان ساخت که عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر آودیئیفکا آن هم پس از ماه‌ها درگیری شدید نشان‌دهنده این است که «برای اطمینان از عدم دستیابی روسیه به دستاوردهای بیشتر» به کمک‌های نظامی بیشتر برای اوکراین نیاز است.

ینس استولتنبرگ گفت: «من قویاً معتقدم که بهترین راه برای گرامیداشت یاد الکسی ناوالنی این است که اطمینان حاصل کنیم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در میدان جنگ پیروز نخواهد شد، بلکه اوکراین پیروز می‌شود.»

استولتنبرگ گفت که نگاه متحدان اوکراین به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری ایالات متحده دوخته شده ولی این بسته همچنان معطل تصویب در مجلس نمایندگان ایالات متحده است. البته سایر کشورها از جمله سوئد، کانادا و ژاپن کمک‌های خود به اوکراین را افزایش داده‌اند.

استولتنبرگ در این رابطه گفت: «درست است که ما بر روی کمک ایالات متحده متمرکز هستیم، اما می‌بینیم که دیگر متحدان واقعاً در حال ارائه حمایت‌های قابل توجه خود از اوکراین هستند.»

موضوع ناتو و جنگنده‌های اف-۱۶ در نبرد اوکراین  با روسیه

استولتنبرگ در پاسخ به این سوال که اوکراین چه زمانی می‌تواند جت‌های جنگنده اف-۱۶را در اختیار داشته باشد، گفت که نمی‌توان به قطعیت در اینباره اظهار نظر کرد.

 او بار دیگر تاکید کرد که متحدان اوکراین همگی مایل هستند که اف-۱۶ها هر چه زودتر در اوکراین مستقر شوند، اما این نکته را هم خاطر نشان ساخت که اگر خلبان‌های اوکراینی به خوبی آموزش ببینند و نیروهای بخش تعمیر و نگهداری و سایر پرسنل پشتیبانی نیز به خوبی آماده باشند، آن وقت است که تأثیر اف-۱۶ قوی‌تر خواهد بود.

او گفت: «بنابراین، فکر می‌کنم در مورد زمان دقیق آمادگی متحدان برای ارسال و تحویل اف-۱۶ بهتر است به حرف‌های کارشناسان نظامی گوش دهیم؛ اما هر چه زودتر بهتر.»

بنا بر همین گفته استولتنبرگ، معلوم می‌شود که تصمیم گیری درباره تحویل اف-۱۶ به اوکراین به عهده هر کدام از متحدان خواهد بود و متحدان نیز سیاست‌های متفاوتی دارند. او گفت اما در عین حال، «جنگ در اوکراین یک جنگ تجاوزکارانه است و اوکراین حق دفاع از خود از جمله حمله به اهداف نظامی قانونی روسیه در خارج از خاک اوکراین را دارد.»

دانمارک پیش‌قدم شد

در همین حال، ترولز لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک روز پنج‌شنبه (۲۲ فوریه) اعلام کرد که اولین جت‌های جنگنده اف-۱۶ تا تابستان امسال به نیروی هوایی اوکراین تحویل داده شود.

آقای پولسن گفت که  در صورتی که آموزش خلبانان و توسعه زیرساخت‌های اوکراینی طبق برنامه پیش برود، دانمارک اولین هواپیماهای اف-۱۶را ظرف چند ماه آینده تحویل خواهد داد.

هلند، نروژ و بلژیک سایر کشورهایی که وعده تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ را به کشور اوکراین داده‌اند. کشورهای دیگری هم هستند که هم اکنون در حال آموزش خلبانان اوکراینی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئد پس از دهه‌ها بی‌طرفی نظامی به‌طور رسمی به ناتو پیوست

حوثی‌ها با تشدید تهدید کشتی‌ها با «سلاح‌های جدید زیرسطحی» به شرکت‌های بیمه نیز اخطار دادند

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد