پنتاگون با تایید سرنگون شدن پهپاد آمریکا در یمن: ایران همچنان به تامین تسلیحاتی حوثی‌ها ادامه می‌دهد

حوثی‌ها می‌گویند این تصاویر پهپاد آمریکایی «سرنگون شده» در سواحل دریای سرخ است
حوثی‌ها می‌گویند این تصاویر پهپاد آمریکایی «سرنگون شده» در سواحل دریای سرخ است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فاریس
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه تایید کرد که یک فروند پهپاد ام‌کیو ۹ ارتش این کشور توسط حوثی‌ها سرنگون شده است.

آگهی

 بنابر اعلام پنتاگون با وجود حملات هوایی به رهبری ایالات متحده، شورشیان حوثی مورد حمایت ایران همچنان قادر به انجام حملات پیشرفته علیه کشتی‌ها هستند.

پنتاگون همچنین به صراحت گفته که ایران کماکان به تسلیح حوثی‌ها کمک می‌کند. 

حوثی‌ها روز سه‌شنبه تصاویری از لاشه پهپاد سرنگون شده توسط یک موشک زمین به هوا را منتشر کردند. 

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون با تایید خبر سرنگون شدن پهپاد‌ آمریکایی توسط حوثی‌ها گفت: «می‌توانم تایید کنم که روز ۱۹ فوریه، یک فروند پهپاد ام‌کیو ۹ آمریکایی در سواحل مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن در دریای سرخ سرنگون شد. نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که [این پهپاد] توسط موشک زمین به هوای حوثی‌ها سرنگون شده است.»

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که حوثی‌ها با موشک و پهپاد ایرانی تجارت جهانی در دریای سرخ را تهدید می‌کنند. 

«سلاح‌ها همچنان از ایران به حوثی‌ها می‌رسد»

معاون سخنگوی پنتاگون با تاکید بر تلاش‌های آمریکا برای خنثی‌سازی حملات حوثی‌ها از پیشرفته بودن و چندجانبه‌بودن حملات این گروه خبر داد و گفت: «توانسته‌ایم ظرفیت و امکانات حوثی‌ها را کاهش دهیم اما نمی‌توانم بگویم که قادر بودیم هر محموله‌ای که به احتمال زیاد از سمت ایران به آنها رسیده را متوقف کنیم. اما تا حد زیادی امکانات در اختیار آنها را کاهش داده‌ایم.»

به گفته او «حملات حوثی‌ها در حال پیچیده‌تر شدن است. این نخستین باری بود که سنتکام از یک زیردریایی بدون سرنشین برای حمله به آنها استفاده کرد. سلاح‌های آنها پیشرفته است و می‌دانیم این سلاح‌ها از کجا به آنها می‌رسد. در جریانیم که ایران همچنان به تامین [تسلیحاتی] حوثی‌ها ادامه می‌دهد.» 

سرنگونی پهپاد ۳۲ میلیون دلاری

پهپاد «ام‌کیو-۹» سرنگون شده توسط حوثی‌ها یک پهپاد آمریکایی به ارزش  ۳۲ میلیون دلار است. 

پیش از تایید رسمی پنتاگون در زمینه سرنگون شدن این پهپاد، دو مقام آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که یک پهپاد «ام‌کیو-۹» ارتش ایالات متحده آمریکا در نزدیکی یمن از سوی حوثی‌ها سرنگون شده است.

حوثی‌ها نزدیک به یک دهه است که کنترل اکثر مناطق یمن را در دست دارند. آنها از ماه نوامبر سال گذشته میلادی تا کنون بارها علیه کشتی‌های تجاری و نظامی حملات پهپادی و موشکی را در دریای سرخ انجام داده‌اند.

ائتلافی متشکل از نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با حملات متعدد به تاسیسات و تسلیحات حوثی‌ها به این حملات پاسخ داده‌اند. با این حال به زعم مقام‌های پنتاگون، حملات پیشرفته حوثی‌های تحت حمایت ایران همچنان ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وال‌استریت ژورنال: اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌ تهران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه است

سرنوشت نامعلوم کشتی تجاری که حوثی‌های یمن با موشک زدند و خدمه‌اش ترکش کردند

حوثی‌ها تصاویر مربوط به سرنگونی یک پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکایی را منتشر کردند