وال‌استریت ژورنال: اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌ تهران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان و فرانسه در تلاش‌اند تا با همکاری متحدان خود تهران را به دلیل ارسال موشک و تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی و متحدان منطقه‌ایش هدف تحریم‌های جدیدی قرار دهند. اما اتحادیه‌ اروپا قصد دارد جلوی این تلاش را بگیرد. زیرا که مقامات ارشد آن معتقدند که تحریم‌های جدید دیپلماسی با تهران را تضعیف ‌می‌کند.

آگهی

به گزارش وال‌استریت ژورنال، فرانسه، آلمان، هلند و پنج کشور اروپایی دیگر ماه گذشته در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اتخاذ رژیم تحریمی جدید از سوی این اتحادیه شدند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را که در تسلیح، تامین مالی، مشاوره و آموزش گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه سهیم‌ هستند را هدف قرار دهند.

جوزپ بورل در پاسخ به این نامه گفت: «این کار را اکنون انجام ندهید.»

اروپایی‌ها بر این باورند که پاسخ جوزپ بورل مورد حمایت واشنگتن نیز بوده است.

با این حال، یک مقام دولتی رویترز به مقامات اروپایی گفت که واشنگتن از افزایش فشار بر تهران از طریق وضع تحریم‌هایی بر اقدامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارسال موشک و تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه‌ای و روسیه، حمایت می‌کند.

بنابر پیش‌نویس بیانیه‌ای اجلاس سران اتحادیه اروپا، رهبران اروپایی قرار است در نشست این هفته متعهد شوند که در صورتی که تهران به مسکو موشک صادر کند، تحریم‌های گسترده‌تری را علیه اشخاص و نهادهای مرتبط ایرانی وضع کنند.

مقام‌های آمریکایی پیشتر پیشنهاد کرده بودند که این تحریم‌ها می‌تواند شامل اقداماتی مبنی بر جلوگیری از پرواز هواپیماهای ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) به مقاصد اروپایی باشد. اتحادیه اروپا پیشتر نیز مقامات و نهادهای ایرانی را به دلیل ارسال پهپاد و فناوری‌های مرتبط با آن به روسیه، تحریم کرده بودند.

با این حال مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل به کشور‌های عضو گفته‌اند که اقدامات جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت تهران از متحدان منطقه‌ایش می‌تواند موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده و دیپلماسی هسته‌ای را تضعیف کند.

جوزپ بورل هفته گذشته در نامه‌ای به هشت کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرح پیشنهادی آن‌ها مبنی بر هدف‌ قرار دادن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای تهران منجر به ترکیب دو صحنه روسیه و خاورمیانه می‌شود و این امر «می‌تواند پیامد‌های بالقوه ناخواسته‌ای داشته باشد.»

آقای بورل طی این نامه همچنین افزود: «ارزیابی تاثیرات بالقوه اقدامات بیشتر همچنان ضروری است تا بتوان از این که تعامل اتحادیه اروپا به عنوان عامل تشدید کننده تنش‌ها تعبیر شود و یا دیگر اهداف سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که اکنون بیش از هر زمان دیگری ضروری است، جلوگیری کرد.»

با توجه به وسعت ابعاد حمایت تهران از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، از حزب‌الله لبنان و حماس گرفته تا حوثی‌های یمن و گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه و عراق، وضع تحریم‌هایی علیه فعالیت‌های منطقه‌ای تهران می‌تواند بسیاری از نهاد‌های دولتی و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهد. این امر ممکن است به ناچار به لغو برخی از معافیت‌های تحریمی که پیشتر اتحادیه اروپا در برجام به آن‌ها متعهد شده است بینجامد که به نظر می‌رسد دولت‌های اروپایی تمایلی به انجام آن ندارند.

از سوی دیگر، اگرچه فعالیت‌های تهران باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده است و همچنین در حمله پهپادی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به اردوگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه در اواخر ماه ژانویه سه نظامی آمریکایی کشته شدند، اما واشنگتن و تهران همچنان از هرگونه روبرویی مستقیم اجتناب می‌کنند. همچنین مقامات آمریکایی همچنان تاکید دارند که به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای حل بحران هسته ای ایران‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در روز ۲۶ فوریه در نامه‌ای به جوزپ بورل، از اتحادیه اروپا درخواست کرد که به «برنامه تحریمی آمریکا برای هدف قرار دادن اشخاص و نهادهای مرتبط با همکاری روزافزون نظامی با روسیه، به ویژه مرتبط با برنامه موشکی» بپیوندد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی، آقای بلینکن در زمان ارسال این نامه از نامه مزبور کشورهای اروپایی به جوزپ بورل بی‌اطلاع بود.

منابع بیشتر • WSJ

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش اسرائیل برای نخستین بار از نفوذ موشک حوثی‌ها به پدافند هوایی شهر ایلات خبر داد

پنتاگون با تایید سرنگون شدن پهپاد آمریکا در یمن: ایران همچنان به تامین تسلیحاتی حوثی‌ها ادامه می‌دهد

ارتش آمریکا یک «محموله تسلیحاتی ایران» برای حوثی‌های یمن را توقیف کرد