شکست مذاکرات قاهره؛ محمود عباس از حماس خواست «سریعا» با پیشنهاد توافق آتش‌بس در غزه موافقت کند

ساختمان‌های ویران در رفح بر اثر حملات اسرائیل
ساختمان‌های ویران در رفح بر اثر حملات اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با پایان بی‌نتیجه مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل در قاهره، امید فلسطینیان ساکن در رفح که آخرین پناهگاه آنها در غزه است، به یأس بدل شد و از سوی دیگر محمود عباس از حماس خواست به منظور پرهیز از فاجعه و برای رسیدن به توافق «سریعا» اقدام کند.

آگهی

تا پیش از این، امید آن وجود داشت که اسرائیل در مذاکرات از قصد خود برای انجام حمله زمینی به رفح که وعده آن را داده بود، صرف نظر کند و به این ترتیب جان شهروندان غیرنظامی در امان بماند، اما مذاکراتی که روز سه‌شنبه با حضور نمایندگان آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر در پایتخت مصر برای متقاعد کردن اسرائیل به پذیرفتن آتش‌بس برگزار شد، هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و هیچ تاریخی هم برای نشست بعدی اعلام نشد.

نبود توافق در این نشست، ضربه ناامیدکننده و تهدید جدیدی برای بیش از یک میلیون فلسطینی است که بیشترشان با فرار از حملات و بمباران‌های اسرائیل از مناطق شمالی‌تر به جنوب نوار غزه آمده و در رفح، واقع در مجاورت مرز مصر جمع شده‌اند. بیشتر آنها در پناهگاه‌های موقت و کمپ‌های چادری زندگی می‌کنند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

ارتش اسرائیل می‌گوید رفح آخرین مخفیگاه شبه‌نظامیان اسلامگرای حماس است و قصد دارد گروگان‌های اسرائیلی حمله ۷ اکتبر حماس را از دست آنان نجات دهد. بنیامین نتانیاهو دستور خروج غیرنظامیان از رفح پیش از حمله زمینی ارتش اسرائیل را صادر کرده، اما جزئیاتی از طرح پیشنهادی برای تخلیه غیرنظامیان اعلام نشده است.

اسرائیل می‌گوید اقداماتی را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام می‌دهد و جنگجویان حماس را به پنهان شدن در میان غیرنظامیان از جمله در بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها متهم کرده است، اما حماس این ادعا را رد می‌کند.

مقامات کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی تاکنون درباره بروز فاجعه انسانی در صورت حمله زمین اسرائیل به رفح هشدار داده‌اند. از جمله آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان که قرار است روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفتگو کند، گفت حمله ارتش اسرائیل به رفح «وضعیت انسانی را به خطر می‌اندازد».

او گفت: «نمی‌شود که مردم رفح همین طور در هوا ناپدید شوند. آنها برای گرفتار نشدن در امان ماندن از حملات بیشتر به مکان امن نیاز دارند. آنها به کمک‌های بشردوستانه بیشتری نیاز دارند، به آتش‌بس نیاز دارند.»

گلوله‌باران شبانه در رفح

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) از قول شاهدان فلسطینی نوشت که نیروهای اسرائیلی در شبانه روز گذشته مناطق شرقی رفح را گلوله‌باران کردند.

به گفته ساکنان، هواپیماها و تانک‌های اسرائیلی چندین منطقه از خان یونس در جنوب غزه و شمال رفح را بمباران کردند و درگیری‌های شدیدی در برخی نقاط شهر جریان داشته است.

وزارت بهداشت غزه، منطقه تحت کنترل حماس گفت که نیروهای اسرائیلی به محاصره دو بیمارستان اصلی خان یونس ادامه می‌دهند و شلیک تیراندازان به بیمارستان ناصر در این شهر در روزهای اخیر سبب کشته و زخمی شدن بسیاری از شهروندان شده است.

هیثم احمد، یکی از پزشکان در ویدئویی از داخل بیمارستان ناصر گفت که این مرکز به مدت ۲۲ روز در محاصره نیروهای اسرائیلی بوده و بولدوزرها با پشتیبانی تانک‌های اسرائیلی دروازه شمالی بیمارستان را خراب کردند.

او در این ویدئو که رویترز منتشر کرده است، گفت: «امروز صبح که با صدای انفجارها و بمباران‌های قوی در نزدیکی منطقه شمالی بیمارستان از خواب بیدار شدیم، حالت وحشت حاکم شد. وحشتناک است، غذا هم نیست.»

رویترز می‌نویسد که قادر به تأیید این اطلاعات نیست.

به نوشته این خبرگزاری، ساکنان رفح روز سه‌شنبه گفتند که ده‌ها آواره پس از گلوله‌باران و حملات هوایی اسرائیل در روزهای اخیر، شروع به ترک رفح کرده‌اند. رفح با مصر همسایه است، اما قاهره صراحتا گفته است که اجازه گذر پناهجویان فلسطینی از مرز را نخواهد داد.

وزارت بهداشت غزه روز چهارشنبه اعلام کرد که از هفتم اکتبر تا کنون حداقل ۲۸ هزار و ۵۷۶ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه کشته و ۶۸ هزار و ۲۹۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳ فلسطینی کشته و ۱۴۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.»

اعتقاد بر این است که شمار بیشتری از قربانیان در زیر آوار ساختمان‌های ویران شده در سراسر باریکه پرجمعیت غزه مدفون شده‌اند. ذخایر غذا، آب و دیگر اقلام ضروری رو به اتمام است و بیماری‌ها نیز در حال گسترش است.

بر اساس آمار اسرائیل، در حمله حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر، دست کم هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته و حدود ۲۵۰ نفر نیز به دست حماس گروگان گرفته شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

گفتگوهای بی نتیجه برای آتش‌بس

سرویس خدمات اطلاعات دولتی مصر اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور در نشست روز سه‌شنبه که با هدف رسیدن توافق آتش‌بس در غزه، حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بیشتر به این منطقه بر پا شد، با نخست وزیر قطر و ویلیام برنز، رئیس سیا ملاقات کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش از این «تمایل به ادامه مشورت و هماهنگی» در مورد موضوعات اصلی وجود داشته است، اما در نهایت هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به اسرائیل نشده است. خبرنگار رویترز گفته که هیئت اسرائیلی قاهره را ترک کرده است.

یک منبع دیگر البته این گفتگوها آنها را «خوب» توصیف کرده و به رویترز گفته است که طرفین با ادامه مذاکرات موافقت کرده، اما از اعلام مکان و زمان خودداری کرده‌اند.

آگهی
کشته‌شدگان حملات اسرئیل در سردخانه بیمارستانی در رفح
کشته‌شدگان حملات اسرئیل در سردخانه بیمارستانی در رفحAP Photo

یک مقام فلسطینی نیز گفت مصر و قطر به طور جداگانه به گفتگو با طرف‌های درگیر ادامه خواهند داد.

به نوشته رویترز، این مقام مسئول گفت: «هیچ گزینه‌ای جز ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به این جنگ وجود ندارد، این موضع مشترک قطری‌ها و مصری‌ها است و آمریکایی‌ها نیز از آن حمایت می‌کنند.»

اسرائیل قول داده است که حملات خود را تا ریشه کن کردن حماس ادامه دهد و کار بازگرداندن گروگان‌ها را در اولویت قرار داده است. حماس می‌گوید که اسرائیل باید متعهد به پایان دادن به جنگ و عقب‌نشینی از غزه باشد.

عباس از حماس خواست تا «سریعا» با توافق غزه موافقت کند

خبرگزاری رسمی فلسطینی، وفا گزارش داد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز چهارشنبه به گروه شبه‌نظامی حماس فشار آورده تا برای جلوگیری از «پیامدهای ناگوار» حمله اسرائیل در رفح، هر چه زودتر برای حصول توافق بر سر بحران غزه اقدام کند.

آقای عباس گفت: «ما از جنبش حماس می‌خواهیم که به سرعت معامله اسرا را تکمیل کند تا مردم فلسطین را از یک رویداد فاجعه‌بار دیگر با پیامدهای وخیم که خطر آن کمتر از نکبت ۱۹۴۸ نیست، در امان نگه دارد.»

آگهی

اشاره رئیس‌جمهوری به جنگ بعد از تشکیل دولت اسرائیل بود که طی آن ۷۶۰ هزار فلسطینی فرار کرده یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و رئیس آن، محمود عباس در مذاکرات آتش‌بس این هفته به میزبانی مصر شرکت نکرده است.

ایالات متحده پشتیبان نظامی اصلی اسرائیل و یکی از حامیان مالی تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته است که از ایجاد یک کشور فلسطینی حمایت می‌کند، اما خواهان بازنگری در رهبری تشکیلات فلسطینی است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته گفت که عباس «متعهد» به اصلاح تشکیلات خودگردان است برای آن که «بتواند به طور مؤثر مسئولیت غزه را بر عهده بگیرد تا غزه و کرانه باختری بتوانند تحت رهبری فلسطینیان متحد شوند.»

غزه از سال ۲۰۰۷ که نیروهای وفادار به محمود عباس از این منطقه بیرون رانده شدند، مدیریت جداگانه‌ای دارد که هم‌اکنون در دست حماس است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدارها درباره بروز فاجعه در صورت حمله زمینی اسرائیل به رفح؛ در حملات به غزه ۴۴ نفر کشته شدند

حمله اسرائیل به رفح پس از هشدار نتانیاهو؛ ۲۸ فلسطینی کشته شدند

حمله به آخرین پناهگاه فلسطینیان نوار غزه؛ نتانیاهو دستور برنامه‌ریزی برای تخلیه شهر رفح را صادر کرد