شادترین مردم جهان؛ ساکنان کشورهای اسکاندیناوی یا اعضای قبایل بومی؟

اعضای بومی قبیله یانومامی در کلمبیا
اعضای بومی قبیله یانومامی در کلمبیا Copyright Carsten ten Brink/Flickr
Copyright Carsten ten Brink/Flickr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ذهن خود شادترین مردمان جهان را تصور کنید. آیا کشوری در اسکاندیناوی به ذهنتان می‌رسد؟ شاید اشتباه کنید چرا که یک مطالعه جدید نشان داده ما ممکن است شادترین مردم جهان را نادیده بگیریم زیرا آنها معمولاً در رتبه‌بندی‌ها به حساب نمی‌آیند.

آگهی

در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی رضایت شهروندان کشورهای مختلف که همه‌ساله منتشر می‌شود، مانند «گزارش جهانی شادی» (WHR)، کارشناسان تمایل دارند بین سطح بالای رضایت از زندگی و درآمد بالا ارتباط در نظر بگیرند.

با این حال، این تحقیق‌ها اغلب جوامع بومی و محلی در مقیاس کوچک را از کشورهای بزرگ متمایز نمی‌کنند؛ جوامعی که در برخی از آنها پول نقش بسیار کمی در زندگی روزمره و معیشت بازی می‌کند.

عده‌ای از پژوهشگران در یک تحقیق جدید با رد این ایده که همه خوشبختی به پول مربوط می‌شود، نشان داده‌اند که برخی از جوامع با درآمد پایین (که به جای پول به طبیعت وابسته هستند) چنان رضایت بسیار بالایی از زندگی دارند که حتی می‌توان آنها را شادترین مردم جهان خواند.

پروفسور ویکتوریا ریس گارسیا، نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره می‌گوید: «همبستگی قوی که اغلب بین سطح درآمد و رضایت از زندگی مشاهده می‌شود همه‌گیر نیست و ثابت می‌کند که ثروت، آنگونه که توسط اقتصادهای صنعتی تولید می‌شود، اساساً برای انسان‌ها جهت داشتن یک زندگی شاد لازم نیست.»

این مطالعه اگرچه توسط موسسه منتشر‌کننده گزارش جهانی شادی وابسته به سازمان ملل انجام نشد، با این حال دانشمندان تلاش کردند رضایت را به روش مشابه همان موسسه اندازه‌گیری کنند.

محققان در نظرسنجی جدید از پاسخ‌دهندگان خواستند پلکانی را تصور کنند که بهترین زندگی ممکن در آن ۱۰ و بدترین زندگی ۰ باشد. آنان سپس این سوال را به زبان‌های محلی ترجمه کردند: «با توجه به همه جوانب، چقدر از زندگی خود در مقیاس ۰ تا ۱۰ راضی هستید؟»

تیم تحقیق پاسخ به این سوال را از ۲۹۶۶ نفر از ۱۹ جامعه بومی و محلی در سراسر جهان جمع‌آوری کرد. تنها ۶۴ درصد از خانوارهای مورد بررسی در این جوامع درآمد نقدی از هر نوع دریافت می‌کردند.

در رده‌بندی‌های سالانه گزارش جهانی شادی معمولا ساکنان فنلاند به عنوان شادترین مردمان جهان در نظر گرفته می‌شوند
در رده‌بندی‌های سالانه گزارش جهانی شادی معمولا ساکنان فنلاند به عنوان شادترین مردمان جهان در نظر گرفته می‌شوندعکس: آسوشیتد پرس

پژوهشگران با بررسی پاسخ‌ها دریافتند که میانگین امتیاز این ۱۹ جامعه ۶.۸ و کمترین امتیاز آن ۵.۱ (معادل گرجستان یا ساحل عاج در گزارش جهانی شادی) بوده است.

چهار مورد از این جوامع امتیاز بالاتر از ۸ کسب کردند که اگر در گزارش جهانی شادی گنجانده شود، این جوامع به شادترین مردم جهان بدل خواهند شد. این به این دلیل است که در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ شادترین کشورهای جهان، فنلاند (۷.۸)، دانمارک (۷.۶) و ایسلند (۷.۵) بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته نویسندگان، بالاترین امتیاز در آمریکای مرکزی و جنوبی گزارش شده است. آنها می‌گویند که این ارقام بالا «به رغم این واقعیت است که بسیاری از این جوامع از تاریخچه حاشیه‌نشینی و سرکوب رنج برده‌اند».

محققان می‌گویند نتایج این مطالعه خبر خوبی برای پایداری در مواجهه با تغییرات آب و هوایی است. به این دلیل که این مطالعه نشان می‌دهد افراد می‌توانند بدون نیاز به رشد اقتصادی با منابع متمرکز به سطوح بالایی از شادی دست یابند.

در گزارش جهانی شادی با استفاده از شش متغیر سرانه تولید ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی در انتخاب زندگی، سخاوتمندی، ادراک فساد و «ویران‌شهری» (نقطه مقابل آرمانشهری) میزان رضایت افراد از زندگی سنجیده شده می‌شود.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «PNAS» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فنلاند برای هفتمین سال متوالی شادترین کشور جهان شد

شادترین شهر آمریکا برای سومین سال پیاپی شهری در کالیفرنیاست

شادترین انسان‌های جهان؛ زنان و مردان مجرد یا متاهل؟