بدبخت‌ترین و شادترین کشورهای جهان از نگاه استیو هانکه؛ ایران و همسایگانش کجای جدول جای گرفته‌اند

canva
canva Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استیو هانکه، اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه جانز هاپکینز وضعیت مردم را در کشورهای مختلف جهان روی طیف گسترده‌ای که از بدبخت‌ترین و غمگین‌ترین شروع و به شادترین ختم می‌شود، دسته‌بندی کرده است.

آگهی

او در این پروژه به معیارهایی همچون نرخ تورم، نرخ بیکاری و وضعیت استقراض و بدهی‌های بین‌المللی یک کشور که عمدتا در چهارچوب «شاخص‌های فلاکت» مطالعه می‌شوند توجه کرده و در مقابل «رشد اقتصادی» را مهمترین عامل برای حرکت کشورها به سوی خوشبختی تعریف کرده است.

در فهرست او، زیمبابوه در میان ۱۵۷ کشور مورد مطالعه بدترین وضعیت اقتصادی را دارد و به عبارت دیگر بدبخت‌ترین کشور است. هانکه عملکرد حزب سیاسی حاکم بر این کشور را مهمترین عامل بدبختی مردمان زیمبابوه می‌داند. پس از آن نیز نام به ترتیب ۹ کشور ونزوئلا، سوریه، لبنان، سودان، آرژانتین، یمن، اوکراین، کوبا و درنهایت ترکیه به عنوان بدبخت‌ترین کشورها دیده می‌شود.

ایران و ایالات متحده

در این فهرست ایران در رتبه ۱۹ قرار می‌گیرد و به طیف بدبخت‌ها نزدیکتر است؛ درحالی که ایالات متحده با قرار گرفتن در رتبه ۱۳۴ تنها ۲۴ پله با خوشبخت‌ترین کشور جهان فاصله دارد. 

هانکه دلیل این فاصله ۲۳ تایی و ناخشنودی مردم آمریکا را نیز در نرخ بیکاری ایالات متحده می‌داند.

وضعیت همسایگان ایران

در این جدول نامی از افغانستان و ترکمنستان برده نشده اما وضعیت دیگر کشورهایی که با ایران مرز مشترک زمینی یا دریایی دارند به شرح زیر است:

ترکیه در رتبه ۱۰، پاکستان در رتبه ۳۵، قزاقستان در رتبه ۴۷، عراق در رتبه ۵۰، آذربایجان در رتبه ۶۲، ارمنستان در رتبه ۷۵، روسیه در رتبه ۷۶، عربستان سعودی در رتبه ۱۰۰، بحرین در رتبه ۱۰۵، قطر در رتبه ۱۴۰، امارات عربی متحده در رتبه ۱۴۳، عمان در رتبه ۱۴۷ و درنهایت کویت در رتبه ۱۵۶ جدول و تنها یک پله فاصله با سوئیس به عنوان خوشبخت‌ترین کشور جهان.

شادترین کشورهای جهان

در آنسوی لیست یعنی در فهرست شادترین کشورهای جهان، نام سوئیس را می‌توان دید که در صدر فهرست (رتبه ۱۵۷) می‌درخشد و پس از آن به ترتیب کشورهای کویت، ایرلند، ژاپن، مالزی، تایوان، نیجر، تایلند، توگو و مالت قرار دارند.

فنلاند که بطور تاریخی عنوان «شادترین کشور جهان» را دارد، در این فهرست در رتبۀ ۱۰۹ قرار می‌گیرد. این کشور واقع در شمال اروپا پیش از این در گزارش سالانه جهانی شادی، برای ششمین سال پیاپی رتبه ۱ را به دست آورده بود. 

هانکه نیز تاکید دارد که «احساس قوی حمایت جمعی و اعتماد متقابل» در میان فنلاندی‌ها یکی از دلایل اصلی خوشبختی آنهاست که حتی به شهروندان این کشور کمک کرد تا همه‌گیری کووید۱۹ را نیز بخوبی پشت سر بگذارند.

علاوه بر این، فنلاندی‌ها به شدت احساس می‌کنند که در انتخاب خود آزادند و کمترین سوءظن را نسبت به فساد دولتی دارند؛ دو عاملی که نقش مهمی در شادی یک جامعه دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقشه استانی شاخص فلاکت؛ نسبت بیکاری و تورم با شدت اعتراض‌ها چگونه بود؟

نتیجۀ یک تحقیق: ایران و عراق جزو ۱۰ کشور غمگین جهان

غمگین‌ترین، شادترین و عصبانی‌ترین کشورهای دنیا؛ جایگاه ایران کجاست؟