اتحادیه اروپا با عقب‌نشینی مجارستان، بسته جنجالی کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در نشست سران اتحادیه اروپا در یکم فوریه ۲۰۲۴
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در نشست سران اتحادیه اروپا در یکم فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، رهبران کشورهای عضو این اتحادیه روز پنجشنبه با بسته کمک‌های مالی ۵۰ میلیارد یورویی اوکراین موافقت کردند. این بدین معنی است که مخالفت چندین ماهه مجارستان برای تأمین این بودجه حیاتی از میان برداشته شده است.

آگهی

تقریباً دو سال از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و شدت درگیری‌های دو طرف فروکش کرده است. چیزی که هم اکنون برای اوکراین باقی مانده یک اقتصاد جنگ‌زده و نیازمند حمایت مالی از طرف سایر کشورها است؛ اما اختلافات سیاسی هم در اتحادیه اروپا و هم در ایالات متحده باعث شده تا کی‌یف از این دو منبع مالی عظیم محروم باشد.

تا اینکه شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا بالاخره بر سر تخصیص ۵۰ میلیارد یورو برای کمک به اوکراین به توافق رسیده است.

او گفت: «همه ۲۷ رهبر موافقت کردند.» اعلامیه آقای میشل نشان می‌دهد که رهبران اروپایی روز پنجشنبه بالاخره موفق شده‌اند رهبر مجارستان را متقاعد کنند.

 این توافق پس از آن صورت گرفت که برخی از تأثیرگذارترین سیاستمداران اتحادیه صبح امروز با ویکتور اوربان، رئیس جمهوری مجارستانی دیدار کردند. ویکتور اوربان،‌ نخست وزیر مجارستان در جریان نشست ماه دسامبر این توافق را وتو کرده بود و تلاش‌ها برای جلب رضایت او تا به امروز ادامه داشت.

ابعاد این موضوع چیست؟

کشاورزان معترض در بیرون ساختمان کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل به تاریخ یکم فوریه ۲۰۲۴
کشاورزان معترض در بیرون ساختمان کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل به تاریخ یکم فوریه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

هفته‌ها مذاکرات پرتنش نشان داد که چگونه یک سیاستمدار یکدنده می‌تواند یکپارچگی اتحادیه اروپا را مختل کند، حتی اگر بر سر موضوع مهمی همچون روسیه باشد که بسیاری از اعضا آن را یک «تهدید وجودی» برای اتحادیه می‌دانند.

نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که حمایت بلندمدت و ادامه ‌دار از اوکراین تا چه حد چالش‌برانگیز و غیرقابل پیش‌بینی است.

مضافا اینکه همزمان با تصمیم گیری اعضای اتحادیه اروپا برای اختصاص کمک مالی به اوکراین، کشاورزان معترض روز پنج‌شنبه با تراکتور وارد شهر بروکسل شدند و راه‌بندان به وجود آوردند. آن‌ها از رهبران اروپایی خواستند تا بیشتر بر روی مسائل مربوط به هزینه‌های بالای زندگی و کاهش مالیات‌ها تمرکز کنند.

**به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

آقای میشل در ادامه خاطر نشان کرد که بر اساس این تصمیم «بودجه‌ای ثابت، بلندمدت و خاطر جمع برای اوکراین» کنار گذاشته شد.

توئیت آقای میشل و اعلام توفق بر سر کمک به اوکراین

 شارل میشل با اعلام این خبر در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «اتحادیه اروپا در حال برعهده گرفتن سردمداری و مسئولیت‌پذیری در حمایت از اوکراین است. حواسمان هست که چه چیزی در اولویت است.»

دلیل تعلل مجارستان چه بود؟ چه کسی از چه کسی «باج» می‌گیرد؟

جمعی از رهبران اروپایی در نشست اول فوریه ۲۰۲۴
جمعی از رهبران اروپایی در نشست اول فوریه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

ویکتور اوربان، در بین سران کشورهای اروپایی نزدیک‌ترین روابط با روسیه را دارا است. دلخوری آقای اوربان از این جهت بود که کمیسیون اروپا دسترسی دولت متبوع او به برخی از منابع مالی این اتحادیه را مسدود کرده است. کمیسیون اروپا به عنوان نهاد اجرایی اتحادیه، این اقدام را به دلیل نگرانی در مورد عواقب ناشی از پس‌رفت مردم‌سالاری در مجارستان انجام داد.

در پاسخ به این سیاست، مجارستان بیانیه‌های اتحادیه اروپا را در مورد طیف وسیعی از موضوعات وتو می‌کرد. 

اوربان به همین بسنده نکرد و این کشمکش را به ناتو هم کشانده است و تا همین اواخر از تشکیل نشست‌های سطح بالا با اوکراین ممانعت به عمل آورده است. 

مهم‌تر از همه این است که بوداپست همچنان از درخواست سوئد برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خودداری می‌کند.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی پیش از آغاز نشست امروز در جمع خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهم از کلمه باج‌گیری استفاده کنم، اما نمی‌دانم چه کلمه بهتری می‌تواند مناسب باشد.»

مجارستان از فرصت اعتراضات کشاورزان در بروکسل استفاده کرد و ویدئویی از ملاقات آقای اوربان با آن‌ها را منتشر کرد و علت مخالفت‌های ویکتور اوربان با برنامه‌های اتحادیه را به اعتراضات کشاورزان گره زد. او در این ویدئو گفت: «ما از صدای مردم دفاع خواهیم کرد! حتی اگر بوروکرات‌های بروکسل از ما باج‌گیری کنند.»

توئیت ویکتور اوربان پیش از موافقت با بودجه مالی برای اوکراین

اختلاف‌نظر بین بروکسل و بوداپست چیز جدیدی نیست. سال‌هاست که اوربان با مقامات و رهبران اتحادیه اروپا درگیر است و با احساسات پوپولیستی در داخل کشورها بازی می‌کند.

اوربان چهارشنبه شب پس از گفتگو با کشاورزان در مرکز بروکسل به خبرنگاران گفت: «این یک اشتباه در سطح اروپایی است که صدای مردم از سوی رهبران جدی گرفته نمی‌شود.» او گفت که احزاب جریان اصلی در مورد این موضوعاتی مثل مهاجرت یا جنگ در اوکراین گوش شنوا ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا فشارها بر فن درلاین بر سر انعطاف در برابر اوربان را افزایش داد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی

ماکرون در هشدار به رهبران قاره سبز:بقای اروپا بسته به انتخاب‌های ماست؛ نباید دست‌نشانده آمریکا باشیم