هشدار دانشمندان: خوردن سالاد در راه مریخ می‌تواند فضانوردان را بکشد

پرورش کاهو در ایستگاه فضایی بین‌المللی
پرورش کاهو در ایستگاه فضایی بین‌المللی Copyright NASA
Copyright NASA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای بیش از سه سال است که در محفظه‌های مخصوصی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان کاهو پرورش می‌دهند و به طور منظم از آن به همراه آرد تورتیلا و قهوه فوری برای بهبود رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

آگهی

با این حال پژوهشگران نگران این هستند که شیوع بیماری‌های ناشی از پرورش این نوع سبزیجات و مواد خوراکی در ایستگاه فضایی بین‌المللی و رشد باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا، بتواند یک مأموریت را از مسیر خود خارج کند.

حالا یک تحقیق تازه نشان داده است کاهویی که در محیط بی‌وزنی رشد می‌کند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های بیماری‌زای انسانی است و می‌تواند به عفونت‌های باکتریایی مانند اشریشیا کلی و سالمونلا آلوده شود.

محققان در دانشگاه دلاور آمریکا برای آزمایش در این زمینه، گیاه کاهو را در شرایطی شبیه‌سازی‌شده با شرایط بی‌وزنی در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش دادند.

گیاهان بر روی زمین وقتی حضور یک عامل استرس‌زا نظیر باکتری را در نزدیکی خود احساس می‌کنند، منافذ ریز تنفسی خود را که روی برگ‌ها و ساقه‌هایشان قرار دارد می‌بندند. اما زمانی که محققان در آزمایشگاه شبیه‌ساز ریزگرانش خود باکتری‌ها را به کاهو اضافه کردند، در کمال شگفتی متوجه شدند که این سبزی‌های برگ‌دار به جای بستن روزنه‌های خود آنها را باز می‌کنند.

نوآ توتسلاین، دانش‌آموخته دپارتمان علوم گیاهی و خاکی دانشگاه دلوور و سرپرست این پروژه، گفت: «این واقعیت که منافذ کاهوها در معرض باکتری‌ها باز مانده بودند غیرمنتظره بود.»

به گفته محققان، باکتری سالمونلا در شرایط ریزگرانش شبیه‌سازی شده توانست راحت‌تر از شرایط معمولی روی زمین به بافت برگ حمله کند.

پرورش گیاهان در مرکز آزمایشگاهی کندی ناسا
پرورش گیاهان در مرکز آزمایشگاهی کندی ناساNASA/Cory Huston

کالی کنیل، استاد ایمنی مواد غذایی میکروبی دانشگاه دلاور، گفت: «ما باید برای کسانی که اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی می‌کنند و همچنین کسانی که ممکن است در آینده در آنجا زندگی کنند آماده باشیم و خطرات موجود در فضا را کاهش دهیم.»

او اضافه کرد: «ما در واقع باید تعاملات بین عوامل بیماری‌زای انسانی و گیاهان رشد‌یافته در فضا را بهتر درک کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته محققان چنین امری مهم است زیرا در آینده نزدیک تعداد افراد بیشتری در فضا زندگی خواهند کرد و پرورش کاهو از طریق کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت (پرورش گیاه بدون خاک) نسبتا آسان است.

دکتر کنیل می‌گوید در این راستا استفاده از دانه‌های استریل‌شده راهی برای کاهش خطر ابتلا به میکروب‌ها در گیاهان است. با این حال میکروب ها ممکن است در محیط فضا باشند و از این طریق به گیاهان نفوذ کنند.

نتایج تحقیقات تازه در نشریه علمی «Scientific Reports» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپیس‌ایکس از پرتاب یک موشک فالکون به سمت ماه خبر داد

ناسا از زیستگاه مریخی ساخته‌شده با چاپگر سه‌بعدی رونمایی کرد

تجربه یک سال زندگی مریخی؛ ناسا استخدام می‌کند