امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه هشدار داد که پاسخ این کشور در شرایط تهدید، «قاطع و فوری» است.

آگهی

آقای امیرعبداللهیان در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت ایران گفت: «آمریکا باید زبان تهدید و فرافکنی را متوقف کند و بر راه‌حل سیاسی متمرکز شود.»

پیش از این هم امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تهران به هرگونه حمله‌ای به خاک، منافع یا شهروندان خود خارج از مرزهایش «پاسخ قاطع» خواهد داد.

هشدار مقام‌های ایرانی در خصوص هرگونه حمله، یک روز پس از آن مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود درباره اینکه چگونه به حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در اردن پاسخ دهد، تصمیم گرفته است.

واشنگتن شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت تهران را مسئول این حمله می‎‌داند که به کشته شدن ۳ عضو ارتش آمریکا و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر دیگر منجر شد. آقای بایدن اعلام کرده است که ایران را به دلیل تأمین تسلیحاتی مسببان این حمله «مسئول» می‌داند.

مقام‌های ایران هرگونه ارتباط با حمله پهپادی روز یک‌شنبه به پایگاه صحرایی آمریکا به نام «برج ۲۲» در اردن را تکذیب کرده و گفته‌اند که تهران در تصمیم‌گیری گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود «نقشی» ندارد.

فرمانده سپاه پاسداران ایران: هیچ تهدیدی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم‌

در این حال، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه در مراسمی در تهران هشدار داد که تهران هیچ حمله‌ای را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

آقای سلامی گفت: «این روزها هم از میان کلمات مقامات آمریکایی برخی تهدیدات را می‌شنویم، ما به آنها می‌گوییم شما ما را آزموده‌اید و فصل مشترک ما با شما این است که همدیگر را می‌شناسیم ‌و هیچ تهدیدی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم‌.»

فرمانده سپاه ایران در ادامه تأکید کرد: «به دنبال جنگ نیستیم ولی از جنگ نمی‌هراسیم‌.»

شبکه‌ خبری «ای‌‌بی‌سی نیوز» در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، نوشت که واشنگتن برای حمله‌ «تلافی‌جویانه» آماده می‌شود.

این مقام آمریکایی به شبکه خبری «ای‌‌بی‌سی نیوز» گفته است که پاسخ به حمله پهپادی در طی «چند روز» و به اهداف «متعددی» خواهد بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در ادامه تصریح کرده است که این حملات به طور مشخص، تأسیساتی را هدف قرار خواهند داد که تهاجم به آمریکا را امکان‌پذیر کرده‌اند.

چند تن از اعضای سپاه پاسداران ایران پیش‌تر در پی حملات اسرائیل در سوریه کشته شدند. در ۱۵ ژانویه هم ایران اعلام کرد که به یک «مرکز جاسوسی» اسرائیل در اقلیم کردستان عراق حمله موشکی کرده است.

روز سه‌شنبه، گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله عراق» که در موارد متعدد به نیروهای آمریکا در منطقه حمله کرده است، اعلام کرد که حملات خود را معلق می‌کند. کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های شبه‌نظامی است که تحت حمایت ایران قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده ایران در سازمان ملل: تهران به هرگونه حمله‌ به خود و منافعش پاسخ قاطع خواهد داد

بایدن تصمیم خود را برای پاسخ به حمله علیه نیروهای آمریکایی در اردن گرفت

سه نظامی خندان آمریکایی که در حمله پهپادی کشته شدند، چه کسانی بودند؟