وزارت دادگستری آمریکا یک ایرانی و دو کانادایی را به طراحی قتل در ازای پول متهم کرد

وزارت دادگستری آمریکا
وزارت دادگستری آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که یک ایرانی و دو کانادایی به توطئه در استفاده از امکانات تجاری در آمریکا برای ارتکاب قتل در ازای دریافت پول متهم شده‌اند.

آگهی

بر اساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، از دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ ناجی شریفی زیندشتی با دامیون پاتریک جان رایان و آدام ریچارد پیرسون در توطئه‌ای برای قتل دو نفر از ساکنان مریلند همکاری کرده‌اند.

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا از این پرونده به عنوان «روند نگران‌کننده اقدام‌های سرکوبگرانه فراملی» نام برده‌اند که با هدف ساکت کردن منتقدان توسط عواملی از کشورهایی مانند ایران و چین انجام می‌شوند.

البته وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که این طرح در نهایت شکست خورده است.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به افرادی که در ایران، قتل‌هایی را در خاک آمریکا طراحی می‌کنند و جنایتکارانی که با آن‌ها کار می‌کنند، می‌گوییم که اتهام‌های امروز پیامی روشن دارد، وزارت دادگستری شما را تا زمانی که لازم باشد و هر کجا که باشید، تعقیب و عدالت را اجرا خواهد کرد.»

این پرونده، نخستین پرونده جنایی نیست که علیه آنچه «تلاش‌های عوامل ایران برای سرکوب منتقدان نظام سیاسی خود» خوانده می‌شود گشوده شده است. وزارت دادگستری آمریکا پیش‌تر نیز سه نفر را در رابطه با قتل یک ایرانی- آمریکایی در خاک این کشور متهم کرده بود.

زیندشتی در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند. مقام‌های آمریکایی از او به عنوان یک قاچاقچی بین‌المللی نام برده‌اند که به دستور وزارت اطلاعات، با تشکیل و اداره یک شبکه جنایتکار، در سراسر حوزه‌های قضایی مختلف دیگر کشورها عملیات ترور و آدم‌ربایی انجام داده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همزمان با انتشار بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور تحریم‌هایی را علیه ناجی شریفی زیندشتی و چند شریک او اعلام کرد.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرده است که متهمان از یک سرویس پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده برای استخدام افرادی استفاده می‌کردند که قرار بود برای انجام قتل‌ها به آمریکا سفر کنند.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، دو همدست کانادایی زیندشتی در حال حاضر به دلیل جرائم نامرتبط در کانادا زندانی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«قطع شریان انتقال پول‌های ایران به گروه‌های فلسطینی»؛ 'صراف حماس' تحریم شد

کانادا ۱۲ موسسه و نهاد تحقیقاتی ایرانی از جمله دانشگاه صنعتی شریف را در لیست تحریم‌ها قرار داد

آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی مرتبط با سپاه را به اتهام «فعالیت‌های سایبری» تحریم کرد