اسلام‌آباد در واکنش به حمله سپاه به خاک پاکستان: سفیر ایران فعلا اجازه بازگشت ندارد

حمله موشکی و پهپادی ایران به پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان
حمله موشکی و پهپادی ایران به پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان Copyright تسنیم
Copyright تسنیم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسلام‌آباد در واکنش به حمله موشکی و پهپادی ایران به پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان اعلام کرد که سفیر تهران در این کشور که اینک در ایران است، فعلاً اجازه بازگشت به اسلام‌آباد را نخواهد داشت.

آگهی

ممتاز زهرا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی همچنین گفت که کشورش سفیر خود را از تهران فرا خوانده است.

پاکستان همچنین اعلام کرده که همه دیدارهای عالیرتبه میان دو کشور را به حالت «تعلیق» درآورده است.

پیشتر اسلام‌آباد در بیانیه‌ای شدیداللحنی با محکوم کردن اقدام ایران در حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان، آن را «نقض حریم هوایی» خود توصیف کرده و در مورد پیامدهای آن هشدار داده بود.

وزارت خارجه پاکستان در ساعات اولیه روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه در بیانیه‌ای هشدار داده بود که نقض حریم هوایی پاکستان «کاملا غیرقابل قبول» بوده و می‌تواند «عواقب جدی» به دنبال داشته باشد. بر اساس اعلام وزارت خارجه پاکستان، در جریان حمله ایران، دو کودک کشته شده‌اند.

خبرگزاری‌های ایران شامگاه سه‌شنبه ۱۶ ژانویه خبر دادند که سپاه پاسداران ایران دو مقر متعلق به گروه جیش‌العدل در خاک پاکستان را هدف قرار داده است. ایران و چندین دولت غربی از جمله آمریکا گروه جیش‌العدل را یک گروه تروریستی می‌دانند.

جیش‌العدل پیشتر حملاتی را علیه نیروهای مرزبانی ایران در منطقه مرزی با پاکستان انجام داده است.

حمله موشکی و پهپادی به دو پایگاه گروه ‌«جیش العدل» در خاک پاکستان در حالی انجام شده است که روز پیش از آن، سپاه پاسداران ایران اهدافی را در عراق و سوریه هدف حملات هوایی قرار داده بود.

پاکستان در بیانیه خود بدون اشاره به محل فرود موشک‌ها و ماهیت نقض حریم هوایی این کشور، خبر داد که با احضار رئیس نمایندگی ایران در اسلام‌آباد به وزارت خارجه، اعتراض خود را به تهران اعلام کرده است.

اما پایگاه خبری «نورنیوز»، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد مقرهای گروه جیش‌العدل در ایالت بلوچستان پاکستان هدف حمله قرار گرفته‌اند.

اسلام آباد در بیانیه خود مسئولیت عواقب این حمله را متوجه ایران دانست و اعلام کرد که این اقدام علیرغم وجود چند کانال ارتباط دیپلماتیک با ایران انجام شده است.

چین خواستار «خویشتنداری» پاکستان و ایران شد

در همین حال، چین از پاکستان و ایران خواست که «خویشتنداری» نشان داده و از اقداماتی که باعث «افزایش تنش» می‌شود، خودداری کنند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن ایران و پاکستان را همسایگان نزدیک و دو کشور مهم اسلامی می‌داند، از دو کشور خواست که برای حفظ صلح و ثبات با هم کار کنند.

پیشتر اسلام‌آباد در بیانیه‌ای شدیداللحنی با محکوم کردن اقدام ایران در حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان، آن را «نقض حریم هوایی» خود توصیف کرده و در مورد پیامدهای آن هشدار داده بود.

همزمان با انتشار خبر حمله موشکی و پهپادی ایران به مقرهای گروه جیش‌العدل در خاک پاکستان، خبرگزاری‌های دولتی ایران از دیدار وزیر خارجه این کشور با نخست وزیر موقت پاکستان در حاشیه اجلاس داووس خبر دادند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا به گزارش این خبرگزاری‌ها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار با انوار الحق، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، موضوع مبارزه با تروریسم را از موضوعات‌ مهم مورد توجه دو کشور دانسته و بر لزوم پیگیری اجرای تفاهمات گذشته در این زمینه تأکید کرده است.

همچنین این حمله موشکی و پهپادی در حالی انجام شده است که روز سه‌شنبه خبرگزاری دولتی ایران از برگزاری تمرینان نظامی مشترک نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی پاکستان در تنگه هرمز و خلیج فارس خبر داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت